پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۳۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ اگر در برجام در کنار دیپلمات‌ها و تیم هسته‌ای، تیم اقتصادی نیز حضور داشت، با مشکلات امروز مواجه نبودیم.

شعارسال: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ اگر در برجام در کنار دیپلمات‌ها و تیم هسته‌ای، تیم اقتصادی نیز حضور داشت، با مشکلات امروز مواجه نبودیم.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشستی که با عنوان اقتصاد سیاسی بین‌الملل و نظم نوظهور منطقه‌ای در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی تهران برگزار شد، با اشاره به بی نظم‌های موجود در منطقه اظهار کرد: در دهه‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم آمریکا و کشورهای اروپایی و روس‌ها که به دنبال ایجاد امنیت و توسعه در منطقه بودند به افزایش ناامنی‌ها در منطقه دامن زدند.

وی با تاکید بر این که در ایجاد نظم منطقه‌ای نیازمند رویکردی متفاوت از دیکته‌هایی که کشورهای بزرگ برای ما می‌نویسند هستیم، خاطر نشان کرد : هیچ کدام از روابط کشورهای منطقه و قدرت‌های بین‌المللی که در حال حاضر برقرار است، نه تنها نمی‌تواند امنیت و توسعه را ایجاد کند بلکه موجب عدم توسعه یافتگی و حاکم شدن بی نظمی در منطقه شده است. در همین زمینه چنانچه به دنبال رفاه و توسعه و امنیت و ثبات در منطقه هستیم نیاز به مدل و نگاهی جدید به منطقه در جهت افزایش امنیت و ثبات داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید امیدی به قدرت‌های بین‌المللی در برقراری امنیت منطقه داشته باشیم، به موانع پیش روی ایجاد نظم منطقه‌ای در غرب آسیا اشاره کرد و گفت: اولین عامل اخلال در ایجاد نظم منطقه‌ای اسراییل است. چرا که اسراییل به هیچ وجه حاضر به تن دادن به قراردادهای بین‌المللی و حتی توافقات سازمان ملل و قراردادهایی که خود نیز یک سمت آن قرار دارد نیست.

رضایی حضور آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در منطقه و دل نکندن آنها از موقعیت ژئوپولوتیک و منابع اقتصادی منطقه از جمله انرژی را دومین مانع پیش روی ایجاد نظم منطقه‌ای برشمرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عقب ماندگی سیاسی کشورهایی مانند عربستان و همچنین تلاش انگلیس برای حضور در منطقه و برقراری رابطه‌ی امنیتی با کشورهایی از جمله کویت، قطر، بحرین و عمان و امارات را از جمله دیگر موانع پیش روی تامین امنیت منطقه برشمرد.

رضایی با تاکید بر این که دست یابی به امنیت منطقه‌ای در کوتاه مدت امری ساده نیست، به ارائه پیشنهاداتی جهت دست یابی هر چه سریعتر و امنیت منطقه‌ای پرداخت و گفت:‌جهت دست یابی به امنیت منطقه‌ای ابتدا باید تعریف ما از منطقه، تعریفی منطقی باشد. غرب آسیا تعریف منطقی و ژئوپولتیکی نیست بلکه باید به جای این تعریف، آسیای جنوب غربی را تعریف کنید.

وی با بیان اینکه تعریف منطقه به آسیای جنوب غربی در سند چشم انداز 1404 پیش بینی شده است، گفت: منطقه‌ی آسیای جنوب غربی شامل منطقه‌ای پنج ضلعی مابین هند ، چین، روسیه، اروپا و اقیانوس هند است که در این منطقه 4 کشور ایران، ترکیه، عربستان و مصر کشورهای مهم و تاثیر گذار محسوب می‌شود.

رضایی با تاکید بر این که این چهار کشور می‌تواند نظم منطقه‌ای را شکل دهد ادامه داد: غرب برای نا امن سازی منطقه هر چهار کشور را درگیر مشکلات خود کرده است. در این زمینه ایران را درگیر تحریم، ترکیه را مشغول کودتا، و مصر و عربستان را نیز به سمت درگیری با کشورهای دیگر سوق داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد:‌در این شرایط آنچه که از اقتصاد سیاسی بین‌المللی می‌تواند در منطقه شکل بگیرد روابطی پایدار میان کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی با این کشورها خواهد بود.

وی با تاکید بر این که باید در منطقه سیاست نه شرقی و نه غربی را دنبال کنیم خاطر نشان کرد:‌ب اید تلاش کنیم که از درگیری‌های بین قدرت‌های روسیه، چین و آمریکا در منطقه، استفاده کنیم و موجب افزایش امنیت در منطقه شویم. همچنین در درون منطقه نیز باید سیاست همگرایی را پیگیری نماییم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا به دنبال همگرایی کشورهای منطقه بوده است، اظهار کرد: هیچ راهی جز همگرایی میان کشورهای منطقه وجود ندارد. در همین راستا ایران در ارتباط با عراق و سوریه و لبنان پیشرفت خوبی داشته است و در تلاش است، که در راستای همگرایی درون‌ منطقه‌ای، با کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کنیم.

رضایی با با بیان اینکه باید در روابط بین‌المللی ملاحظات اقتصادی را نیز لحاظ کنیم، اظهار کرد:‌ برای کشور ما مهم است که در روابط بین‌المللی خود حتما در کنار دیپلمات‌ها اقتصاد دانان نیز حضور داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور دیپلمات‌ها و همچنین کارشناسان فنی و هسته‌ای در مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد:‌ امروز خلاء حضور اقتصاد دانان را در برجام مشاهده می‌کنید؛ در برجام تیم هسته‌ای و تیم دیپلمات‌ها در کنار یکدیگر ظاهر شدند اما تیم اقتصادی در کنار این دو حضور نداشت و مشکلاتی که امروز ما در برجام داریم به دلیل نبود تیم اقتصادی در کنار تیم مذاکره کننده و فنی است.

وی تاکید کرد:‌ چنانچه تیم اقتصادی در کنار تیم مذاکره کننده حضور داشت، حداقل پیوستی درباره‌ی ابلاغیات خزانه داری آمریکا تدوین و تصویب می‌شد اما نبود تیم اقتصادی در کنار دیپلمات‌ها باعث عدم تبیین چنین پیوستی شد.

وی با بیان این که باید در کنار ظریف علاوه بر صالحی، طیب نیا وزیر اقتصاد نیز حضور می‌داشت، گفت: اگر تیم اقتصادیدر مذاکرات هسته‌ای حضور داشت، لزوم وجود پیوست خزانه داری آمریکا را متذکر می‌شد و امروز دیگر ما حداقل با مساله‌ای به عنوان داماتو روبرو نبودیم.

رضایی اظهار کرد: از این به بعد باید در همه‌ی مذاکرات بین‌المللی اقتصاددانان حضور داشته باشند در غیر این صورت این مذاکرات به نتایج مطلوب دست نخواهد یافت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: 647585 ،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
مگه مذاکرات دیگری هم در راه است؟ همین میزان ضرر کافی نیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
نادیده گرفتن بخش اقتصادی همان وضعی را می سازد که ما دچار آن هستیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
با فشار افراد ذی نفوذ در دولت و نزدیک به رئیس جمهور، در مذاکرات آقای ایکس را بعنوان مشاور اقتصادی همراه تیم فرستادند که اندک زمانی، شایعات مربوط به وابسه بودن ایشان مطرح گردید.
ناشناس
Romania
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
جالبه که تاحالا به ذهنتون نرسیده بود و همه چی رو با این همه تحصیلات باید با ازمون و خطا بفهمید
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین