پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۰۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری با بیان اینکه تپه چشمه علی و برج طغرل قابلیت ثبت جهانی شدن دارد، گفت: برای ثبت شدن در فهرست آثار جهانی لازم است مسیرهای دسترسی، زیرساخت ها و امکانات لازم برای گردشگران فراهم شود.

شعار سال: امیر مسیب رحیم زادهرئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری گفت: شهرستان ری هفت هزار سال قدمت دارد و شامل چهار دوره پیش از تاریخ،تاریخی، اسلامی و معاصر است.

وی افزود: از آثاردوره پیش از تاریخ می توان بهتپه چشمه علی اشاره کرد که قدمت آن بهپنج هزار سال قبل از میلاد می رسد،از آثاردورهتاریخیآتشکده ری مربوط بهدوره ساسانی،از آثاردورهاسلامیبرج طغرل مربوط به دوره سلجوقی واز آثاردورهمعاصرخانه های تاریخی اطراف بازار مربوط به دوره قاجار و پهلوی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری بیان کرد:شهرستان ری دارای ۱۹۷ اثر تاریخی شناسایی شده مشتمل بر ۳۰ اثر مذهبی، تاریخی، ۲۴ تپه باستانی، ۵ کاروانسرا، ۴ محوطه تاریخی، ۱۲ روستا قلعه، ۱۶ خانه تاریخی و ۱۰۶ اثر تاریخی فرهنگی دیگر ( بنای واجد ارزش کتیبه سر در مسجد قناتبافت حمام گورستان آب انبار یخچال قلعه و ) می باشد.

رحیم زاده ادامه داد:از این تعداد ۳۷ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که برج طغرل، چشمه علی، بقعه بی بی شهربانو، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، زندان هارون و آتشکده ری از آثار شاخص در شهرستان ری است که گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور جذب می کند.

وی با بیان اینکه تپه چشمه علی و برج طغرل قابلیت ثبت جهانی شدن دارد، گفت: برای ثبت شدن درفهرست آثارجهانی لازم است مسیرهای دسترسی، زیرساخت ها و امکانات لازم برای گردشگران فراهم شود.

رحیم زاده افزود: اکنون شرایط محیط و مسیرهای این بناها مناسب گردشگران نیست و گاهی اوقات به مرکز تجمع معتادان تبدیل می شود که باید زیرساخت های لازم برای مناسب سازی این فضاها به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در خصوص آثاری که به ثبت ملی نرسیده اند، گفت: برخی از این آثار مانند خانه های تاریخی، مالک خصوصی دارد که برایرضایت مالکان باید توافقنامه ای بین میراث فرهنگی و مالکان امضا شود که متلزم تأمین بودجه است.

وی با بیان اینکه آتشکده ری در حال تعمیر است، اظهار داشت: مرمت و احیای بناهای تاریخی را بطور جدی پیگیری می کنیم و اخیراً که سقف تالار آتشکده ری تخریب شده بود، در دست تعمیر است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ری، تاریخ انتشار 14 آذر 95 ، کد مطلب:: www.aftaberey.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
قبرستان ابن باویه هم همین طور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین