پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
گمرک ایران به اظهارت رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر قاچاق گسترده لوازم آرایشی واکنش نشان داد.

شعار سال:


رئیس سازمان غذا و دارو در نشست ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه با بیان اینکه قاچاق کالاهای سلامت یک و نیم میلیارد دلار است، گفته بود، ما الان چیزهایی می‌بینیم که خود گمرک مسیر ورود قاچاق در کشور است آیا قاچاقچی‌ها در گمرک هم نیرو دارند؟
گمرک ایران بعد از این اظهارات، اقدام به شفاف سازی در خصوص مواردی چون اخذ مجوز واردات و توزیع لوازم بهداشتی و ارایشی نمود. بر اساس توضیحات گمرک افرادی وارد کننده و توزیع کننده لوازم ارایشی افراد شناخته شده ای هستند و به این ترتیب پی‌گیری مسیر تخلفات مسیر پیچیده‌ای نیست.

*گزارش تخلف از سازمان غذا و دارو واصل نشده
در توضیحات گمرک ایران امده است، براساس مندرجات فصول 33 و 34 مقررات صادرات و واردات، واردات محصولات آرایشی و بهداشتی موکول به رعایت ماده 16 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی است و گمرک موظف است پس از اخذ مجوز و تأییدیه سازمان غذا و دارو نسبت به ترخیص‌ آنها اقدام نماید، در این خصوص تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر ترخیص لوازم بهداشتی و آرایشی بدون اخذ مجوز سازمان غذا و دارو از سوی مراجع رسمی و حتی سازمان غذا و دارو به گمرک گزارش نشده است.

*واردات به دست افراد شناخته شده
بنابراین گزارش انجام عملیات گمرکی تمامی کالاهای دارویی، بهداشتی و آرایشی در حال حاضر با مجوز بهداشت و تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و با توجه به اینکه واردکنندگان این کالاها قبل از واردات نسبت به اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو اقدام و پس از ترخیص برچسب غذا و دارو بر روی این کالاها الصاق می‌شود، لذا تمامی واردکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی "افراد شناخته شده‌ای" برای سازمان‌های مجوزدهنده هستند و در صورت هرگونه تخلف و تقلب باید مرجع متولی جوابگو باشد.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر ارتباط میان سازمان غذا و دارو و گمرک الکترونیکی شده و کلیه مجوزها به روش الکترونیکی برای گمرک ارسال و گمرک نیز کلیه اطلاعات و مجوزهای ترخیص کالاهای وارداتی در حوزه دارویی، بهداشتی و آرایشی را به صورت الکترونیکی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌نماید.

همچنین گمرک ایران به اتکای مجوزهای وزارت بهداشت برای واردات این کالاها حداکثر تسهیلات را قائل می‌شود و بسیاری از واردکنندگان این کالاها شرکت‌ها یا افراد شناخته شده‌ای برای سازمان غذا و دارو و بانک‌ها هستند چراکه از ارز بانکی برای واردات استفاده می‌نمایند.
بعد از این توضیحات رئیس سازمان غذا و دارو با عقب نشینی از مواضع قبلی ضمن تکذیب موارد مطرح شده در رسانه ها گفت: مرزهای طولانی کشور متأسفانه به‌طور کامل قابل کنترل نیستند و حتی ممکن است از راه‌های رسمی مانند مناطق آزاد و ویژه، بازارچه‌های مرزی و... هم سوءاستفاده شود.

وی گفت: اخیراً ارتباط برخط سامانه متمرکز گمرک و سازمان غذا و دارو برقرار شده و جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها گرفته شده است.
وی از همکاری و هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌های مختلف به‌خصوص گمرک جمهوری اسلامی و تعزیزات حکومتی و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با سازمان غذا و دارو وجود دارد تشکر کرد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ، تاریخ انتشار 25 آذر 1395، کد مطلب: 243125 : www.farhangnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین