پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
افزایش تعداد آرایشگاه‌ها در چند دهه اخیر در کردستان به صورت عینی قابل مشاهده است و توسعه یک صنعت در مقیاس وسیع نیاز به کنترل‌، شرایط و تعهداتی دارد که شخص متقاضی مکلف به انجام آنها است.‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌

شعارسال: نگاه به تاریخچه آرایش و زیباسازی چهره، به ماقبل تاریخ برمی‌گردد و روش‌ها و سبک‌های گوناگون آن در طول ادوار مختلف، متناسب با نیاز زمان و خواست افراد ارتقاء پیدا می‌کند.

اگر این موضوع را در دانشنامه آزاد جستوجو کنیم درمی‌یابیم که آرایش و یا هرگونه فرایند زیبایی باید در فضایی بهداشتی صورت گیرد.

بیش از یک سده از ظهور آرایشگاه‌ها در ایران می‌گذرد و قبل‌تر از آن نیز سلمانی‌های سیار و افرادی که به منازل رجوع می‌کردند در این حرفه فعالیت داشتند، اما اکنون به دلیل اینکه این حرفه با سلامتی افراد به طور مستقیم در ارتباط بوده و توانایی‌های این رشته توسعه یافته، در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی برای فرد و جامعه خطراتی را در پی خواهد داشت و فعالیت در این حوزه به صورت جدی توسط سازمان‌های مرتبط با این فن و پیشه، پیگیری خواهد شد.‌

افزایش تعداد آرایشگاه‌ها در چند دهه اخیر به صورت عینی قابل مشاهده است و توسعه یک صنعت در مقیاس وسیع نیاز به کنترل‌ها، شرایط و تعهداتی دارد که شخص مکلف به انجام آنها است.‌

متاسفانه در استان کردستان تعداد آرایشگاه‌های بدون مجوز کم نبوده و به راحتی نیز به کار خود ادامه داده و در بسیاری موارد بدون داشتن تعرفه مشخص، از مشتریان هزینه‌های بالاتری را دریافت می‌کنند.

یکی دیگر معضلات آرایشگاه‌های بدون مجوز استفاده از مواد نامرغوب، عدم رعایت بهداشت و یا در موارد حادتر، ایجاد بیماری‌های پوستی و خونی خطرناک در مرجوعین است.

علاوه بر آرایشگاه‌های غیرمجاز، وجود فروشندگان لوازم آرایشی قاچاق، فاسد، نامعتبر و تقلبی کار را برای کارشناسان و بازرسان و همچنین خریداران این لوازم با مشکل روبه رو کرده، زیرا رسانه‌ها و تبلیغات هرچه از میزان مضر بودن این مواد صحبت به میان آوردند باز افرادی از روی ناآگاهی به سمت خرید لوازم ارزان‌تر ترغیب پیدا کرده و این موضوع تنها محدود به زنان نمی‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رابطه با بازرسی‌های انجام شده، اظهار داشت: این معاونت همواره با همکاری اتحادیه آرایشگران، اماکن و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی از آرایشگاه‌ها و مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی بازدید کرده و در صورت دیدن مواردی از تخلف به صورت جدی با آنها برخورد خواهد کرد.

به گفته کامبیز حسنزاده، بازدید، بازرسی و گشت مشترک از 430 آرایشگاه بانوان، 574 مورد بازرسی از سطح مراکز عرضه لوازم آرایشی و گشت مشترک لوازم آرایشی در 515 مکان استان از جمله کارهای انجام شده در سال‌جاری بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: در نیمه نخست امسال نیز 5 هزار و 774 قلم مواد غذایی فاسد و لوازم آرایشی قاچاق به ارزش 680 میلیون و 64 هزار ریال کشف و ضبط شده است. ‌

حسن‌زاده با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی در طول سال‌ ویژه کارشناسان غذا و دارو برگزار می‌شود اظهار داشت: در سال‌جاری 218 کارشناس در زمینه قاچاق کالا و لوازم آرایشی در سه کارگاه به صورت متناوب آموزش‌های لازم را کسب کرده و نیز برای 4 هزار و 150 نفر دانش‌آموز و بانو آرایشگر کلاس‌های آشنایی با لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، برگزار شد.

به گفته وی، ما تلاش می‌کنیم که در کنار تشدید برخوردها با این موضوع، آموزش‌های لازم به مردم در خصوص عدم مصرف اینگونه لوازم که به صورت قاچاق وارد می‌شود نیز برای فرهنگ‌سازی‌های موثر در جامعه ارائه شود. ‌

حسنزاده با تاکید بر برخورد قاطع با این موضوعات اظهار داشت: تاکنون چندین مورد معدوم سازی لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق از سوی اداره کل اموال تملیکی و با حضور کارشناسان حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان صورت گرفته و برخورد با این اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق به عنوان یک اولویت اصلی دنبال می شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران استان کردستان نیز در رابطه با تعدد آرایشگاه‌ها، کیفیت خدمات و موضوعاتی از این دست، صحبت کرد و با اشاره به شرایط اخذ مجوز آرایشگاه‌ها، افزود: شرایط کسب مجوز سخت‌گیرانه است و اشخاص آنچه را که لازمه تاسیس یک آرایشگاه با کیفیت و بهداشتی بوده را باید تامین کنند.

شایسته شعبانی خاطرنشان کرد: دارابودن حداقل 15 مترمربع برای مکان آرایشگاه،‌ داشتن سرویس بهداشتی، آیفون تصویری و دارا بودن 5 مدرک تخصصی در زمینه آرایشگری ازجمله این شرایط است. ‌

به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران، 5 مدرک تخصصی که جزو ضروریات کسب مجوز است، شامل آرایش عروس، کار با مواد، شنیون، متعادلسازی ابرو و کوتاهی مو بوده و بسته به سطح کار و آزمون‌های استانداردی که از افراد گرفته می‌شود، کیفیت مدارک متفاوت است.

وی تصریح کرد: در استان کردستان یک هزار 32 آرایشگاه در حال فعالیت بوده که از این میزان 896 آرایشگاه دارای مجوز رسمی و 136 آرایشگاه بدون مجوز بوده که هم اکنون مراحل کسب جواز را طی کرده و با توجه به شرایطی که ذکر شد‌ ‌‌باید مراحل را طی کنند.

وی در خصوص این سوال که آیا رسیدگی‌های لازم از سوی این اتحادیه و ارگان‌های مربوطه پس از اخذ مجوز صورت می‌گیرد، افزود: رسیدگی‌ها به صورت دوره‌ایی و منظم با حضور نماینده اتحادیه، از لحاظ بهداشتی ومواد مصرفی صورت گرفته و 4 ارگان معاونت درمان و بهداشت، اتحادیه آرایشگران، اموال تملیکی و علوم پزشکی در قالب یک تیم مشترک به این بازرسی‌ها رسیدگی خواهند کرد.

شعبانی با اشاره به خالکوبی و لیزرهایی که در تعدادی از آرایشگاه‌های استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تعداد محدودی از این آرایشگاه‌ها دارای مجوز رسمی زیر نظر پزشک متخصص هستند و آموزش‌های لازم که ایمنی و سلامت اشخاص را تضمین کند به این افراد داده خواهد شد.

رئیس اتحادیه آرایشگران استان کردستان اظهار داشت: چنانچه شخصی از یکی از آرایشگاه‌ها شکایتی داشته باشد، بسته به نوع شکایت می‌تواند به اتحادیه و یا معاونت بهداشت و درمان مراجعه و یا تماس حاصل کند.

به گفته وی، اعمالی مانند تاتو، کاشت ناخن و سوراخ کردن گوش که با خونریزی همراه است به اتحادیه مربوط نبوده زیرا خارج از حوزه اختیارات ما بوده اما مواردی از قبیل گرفتن هزینه بالای مواد و خدمات، شکایت عروس اشتباهات فردی و ... که مشکلی بر سلامتی افراد ندارد را از طریق این اتحادیه می‌توانند پیگیری کنند. ‌

رئیس اتحادیه آرایشگران استان کردستان افزود: پس از طرح شکایت از سوی مراجعین سعی می‌شود در اتحادیه موضوع فیصله یابد اما اگر دو طرف به توافق نرسیدند، پرونده به تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

شعبانی به نرخ‌های گرفته شده از سوی آرایشگران اشاره کرد و افزود: نرخ‌های که از سوی آرایشگران مطرح می‌شود باید براساس تعرفه‌های باشد که از سوی کارشناسان صنعت و معدن و اتحادیه پس از بررسی هزینه‌ها و دست مزد افراد محاسبه خواهد شد و در غیر اینصورت افراد می‌توانند با شماره 33291857 تماس بگیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: 13950917000914 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین