پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
در یک سال اخیر ۱۸ حمله تروریستی در شهرهای مختلف ترکیه انجام گرفته که منجر به کشته شدن ۴۰۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰۰ نفر شده است. این حملات تروریستی به صورت انتحاری و با خودروهای بمب‌گذاری شده انجام گرفته است.

شعارسال: در یک سال اخیر 18 حمله تروریستی در شهرهای مختلف ترکیه انجام گرفته که منجر به کشته شدن 400 نفر و زخمی شدن 1900 نفر شده است. این حملات تروریستی به صورت انتحاری و با خودروهای بمب‌گذاری شده انجام گرفته که هدف از این حملات کشتن مردم عادی و پلیس ترکیه بوده است.

حملات تروریستی اخیر ترکیه از دو روز قبل از انتخابات 7 ژوئن 2015 در «دیاربکر» آغاز شد و در آخرین موارد هفته پیش در نزدیکی استادیوم «ودافون آرنای بشیکتاش» در استانبول و امروز نیز در شهر «قیصریه» ادامه یافت. در حمله تروریستی قیصریه بر اثر وقوع انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل دانشگاه «ارجیس» در نزدیکی اتوبوسی که حامل نیروهای نظامی بود، 13 نظامی کشته و 55 نظامی دیگر زخمی شدند.

در گزارشی به مرور حملات تروریستی در ترکیه در یک سال اخیر پرداخته می‏پردازیم:

1- حمله تروریستی دیاربکر:

این حمله تروریستی دو روز قبل از انتخابات 7 ژوئن 2015 در بین هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر به وقوع پیوست که در آن 5 نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفت.

2- حمله انتحاری سوروچ:

در 20 ژوئن 2015 بر اثر انفجار یک بمب انتحاری در محل تجمع اعضای انجمن جوانان سوسیالیست (SGDF) در منطقه سوروچ از استان شانلی اورفا، 33 نفر کشته و 104 نفر مجروح شدند. انجمن جوانان سوسیالیست برای حمایت از بازسازی کوبانی خود را آماده سخنرانی در مرکز فرهنگی آمارا کرده بودند که این حمله انتحاری انجام گرفت. در آن زمان کوبانی به تازگی از دست داعش آزاد شده بود و داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

3- قتل‌عام آنکارا:

در 10 اکتبر 2015 بر اثر انفجار دو بمب در محل برگزاری نشست «کار، صلح و دموکراسی» در مسیر منتهی به ایستگاه راه آهن قدیم در نزدیکی میدان «سیحیه» آنکارا 109 نفر کشته و 500 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله تروریستی که توسط داعش انجام گرفته بود به عنوان مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه لقب گرفت.

4- انفجار در میدان سلطان احمد استانبول

در 12 ژانویه 2016 یک انفجار شدید در میدان توریستی سلطان احمد شهر استانبول به کشته شدن 10 تن و مجروح شدن 15 تن انجامید که گردشگران خارجی نیز در میان قربانیان دیده می‌شوند. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

5- بمب‌گذاری فوریه 2016 آنکارا

در 17 فوریه 2016 در انفجار بمبی در آنکارا، 29 نفر کشته و 61 نفر زخمی شدند. هدف این بمب‌گذاری، یک اتوبوس حامل نظامیان و چند خودروی دیگر نظامی در مجاورت آن بود که همه آن‌ها پشت چراغ قرمز ایستاده بودند. انفجار در ناحیه‌ای نزدیک به پارلمان ترکیه و ستاد ارتش این کشور روی داد. مسئولیت انفجار آنکارا را عقاب‌های آزادی کردستان (TAK) به عهده گرفت.

6- بمب‌گذاری مارس 2016 آنکارا

در 13 مارس 2016 در انفجار بمبی در آنکارا، 37 تن کشته و 125 تن دیگر زخمی شدند. این بمب‌گذاری در نزدیکی ساختمان سابق نخست‌وزیری ترکیه در میدان هلال احمر آنکارا از شلوغ‌ترین میادین پایتخت ترکیه در نزدیکی ایستگاه اتوبوس و ایستگاه مترو صورت گرفت. مسئولیت این انفجار را عقاب‌های آزادی کردستان (TAK) به عهده گرفت.

7- حمله انتحاری خیابان استقلال استانبول

در 19 مارس 2016 ، انفجاری انتحاری در خیابان استقلال میدان تقسیم استانبول که از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر است، باعث کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 36 تن دیگر شد که در میان کشته‌شدگان یک ایرانی و تعدادی نیز از ملیت‌های دیگر وجود داشتند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

8- بمب‌گذاری در مقابل پادگانی نظامی «ماردین»

در 2 آوریل 2016 در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده توسط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در مقابل ساختمان یک پادگان نظامی در ماردین، یک غیر نظامی کشته و 11 نفر که 2 تن از آنان نظامی و 3 تن کودک بودند، زخمی شده‌اند.

9- حمله انتحاری «بورسا»

در 27 آوریل 2016 در حمله انتحاری در مقابل مسجد جامع بورسا، تنها 1 نفر که آن نیز خود عامل انتحاری بوده کشته شده و 13 شهروند ترکیه زخمی شده‌اند. مسئولیت این حمله انتحاری را عقاب‌های آزادی کردستان (TAK) به عهده گرفت.

10- بمب‌گذاری «غازی عینتاب» می 2016

در 1 مه 2016 بر اثر حمله انتحاری و انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهر غازی عینتاب و در مقابل ستاد مرکزی پلیس 3 تن از اعضای پلیس کشته و 22 نفر از جمله 18 پلیس و 4 شهروند عادی زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.

11- بمب‌گذاری «دیاربکر» می 2016

در 10 مه 2016 در انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در محله باغلار شهر دیاربکر که یک دستگاه اتوبوس پلیس را هدف قرار داده بود، سه تن کشته و 45 تن مجروح شدند که 12 تن از آنان افسران پلیس بودند. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

12- انفجار «سنجاق تپه» استانبول

در 12 مه 2016 بر اثر انفجار بمب در مسیر یک کاروان نظامی در منطقه نظامی سنجاق تپه استانبول در 300 متری ساختمان فرماندهی نیروی هوایی ارتش ترکیه، پنج سرباز به همراه یک راننده اتوبوس و دو شهروند غیرنظامی در حال عبور مجروح شدند. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

13- بمب‌گذاری استانبول در منطقه «وزنچیلر»

در 7 ژوئن 2016 بمبی در مرکز استانبول منفجر شد که باعث کشته شدن 11 نفر از جمله 6 پلیس ویژه ترکیه و زخمی شدن 36 تن دیگر شد. هدف این عملیات تروریستی یک اتوبوس حامل سربازان پلیس بود و انفجار در هنگام گذر اتوبوس از منطقه ونچیلر در نزدیکی مسجد شاهزاده و ایستگاه متروی ونچیلر رخ داد. این حمله تروریستی را عقاب‌های آزادی کردستان (TAK) بر عهده گرفت.

14- بمب‌گذاری «میدیات» استان «ماردین»

در 8 ژوئن 2016 بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز فرماندهی ژاندارمری آنیتلی در منطقه میدیات استان ماردین، 5 نفر از جمله 2 نیروی امنیتی ترکیه کشته و 51 تن دیگر زخمی شده‌اند. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

15- حمله تروریستی فرودگاه «آتاتورک» استانبول

در 28 ژوئن 2016 بر اثر انفجار و تیراندازی در فرودگاه آتاتورک استانبول 45 نفر کشته و 238 نفر زخمی شدند. تیراندازی در پارکینگ فرودگاه و انفجار بمب در پایانه ورودی پروازهای بین‌المللی رخ داد. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت

16- حمله انتحاری در مراسم عروسی در غازی عنتاب

در تاریخ 20 آگوست 2016 طی یک حمله انتحاری به یک مراسم عروسی در شهر غازی عینتاب واقع در جنوب شرقی ترکیه، تعداد 51 نفر کشته و 91 نفر زخمی شدند. داعش این حمله انتحاری را توسط یک نوجوان 12 الی 14 ساله صورت داد.

17- بمب‌گذاری بشیکتاش استانبول

در 10 دسامبر 2016 بر اثر بمب‌گذاری در منطقه بشیکتاش در نزدیکی استادیوم ودافون آرنای استانبول، 36 پلیس ضد شورش و 8 غیرنظامی کشته و 166 تن دیگر مجروح شدند. این حمله تروریستی را عقاب‌های آزادی کردستان (TAK) بر عهده گرفت.

18- حمله تروریستی قیصریه

در 17 دسامبر 2016 بر اثر وقوع انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل دانشگاه ارجیس در شهر قیصریه در نزدیکی اتوبوسی که حامل نیروهای نظامی بود، 13 نظامی کشته و 55 نظامی دیگر زخمی شدند. مقامات ترکیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را متهم به این حمله تروریستی می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 28 آذر 1395، کدمطلب: 1270140 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
خود ترکیه با حمایت نانجا از داعش و طمع به بهره گیری فرصت طلبانه از آشوب منطقه، باعث این فجایای داخلی شده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین