پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
پیش بینی می شود در سال 2018، با واگذاری پنج درصدی سهام شرکت نفت سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام جهان در بورس‌های داخلی عربستان و بورس های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

شعارسال: مشکلات اقتصادی عربستان آنقدر بالا گرفته که این کشور علاوه بر تعیین رقم 55 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده خود،‌ هزینه‌های نظامی را نیز هفت درصد کاهش داده است.

اما به نظر می‌رسد این راهکارهای بودجه‌ای توانایی کسری بودجه بزرگترین تولید کننده اوپک را جبران نمی‌کند.

عربستان در دو سال اخیر و همزمان با کاهش شدید قیمت نفت که گاهی تا زیر 30 دلار نیز سقوط کرد،‌کسری بودجه عظیمی را تجربه کرده است.

در کنار کاهش قیمت نفت که بزرگترین مصیبت درآمدی عربستان به شمار می‌آید،‌ وارد شدن این کشور در منازعات نظامی هزینه‌های سرسام آوری را به بدنه اقتصاد آن وارد کرد. حضور نظامی مستقیم در جنگ با یمن و چند جنگ نیابتی در منطقه خاورمیانه از سوی این کشور،‌ مشکلات تامین هزینه‌ها را دوچندان کرده است.

نکته مهم این است که جبران کسری بودجه و دستیابی به درآمدی پایدار برای عربستان آنقدر اهمیت داشت که با ایران و روسیه بر سر کنترل تولید نفت بر سر میز مذاکره نشست.‌ دو کشوری که در خصوص مسائل منطقه‌ای و به طور مشخص سوریه با آنها اختلاف نظر جدی دارد.

اما کاهش تولید نفت و امید به رشد قیمت‌ها نیز نتوانسته خیال اقتصاد عربستان را راحت کند. در تازه‌ترین اقدام، این کشور بر شرکت نفت خود چوب حراج زده است.

بر اساس اعلام برخی مقامات عربستانی، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو قصد فروش ٤٩ درصد از سهام خود را در ١٠ سال آینده دارد.

از همین رو در سال 2018 بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام جهان در بورس های داخلی عربستان و بورس های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

پیش از این مدیر عامل سعودی آرامکواعلام کرده بود که فروش تا پنج درصد سهام این شرکت بررسی می شود، اما مقدار دقیق سهام عرضه شده، در شورای عالی اقتصاد عربستان تعیین خواهد شد.

اکنون به نظر می‌رسد این کشور تنها به واگذاری 5 درصد سهام آرامکو راضی نیست و زمزمه ها حکایت از فروش حدود نیمی از سهام آن را دارد.

شاهزاده "محمد بن سلمان"، معاون ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل این کشور، ارزش پنج درصد سهام سعودی آرامکو را ١٠٠ تا ١٥٠ میلیارد دلار برآورد کرده است. مقامات عربستان نیز ارزش کل سهام این شرکت را بیش از دو هزار میلیارد دلار اعلام کرده اند.

ریاض در پی روبرو شدن با مشکلات اقتصادی و مالی شدید از جمله کسری بودجه یک صد میلیارد دلاری به علت افت قیمت های جهانی نفت از میانه سال ٢٠١٤ به این سو، تصمیم گرفته است یک رشته اصلاحات اقتصادی را از جمله فروش بخشی از سهام شرکت عظیم انرژی سعودی آرامکو، اجرایی کند.

بنابراین خصوصی‌شدن برخی شرکت های دولتی که در راس آن‌ها آرامکو قرار دارد در دستور کار خواهد بود. عربستان می‌خواهد در صورت برخورد دوباره با کاهش قیمت نفت کمترین آُیب به اقتصاد آن وارد شود و بنابراین فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و نفتی بسیار با اهمیت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 5 دی 1395، کدمطلب: 171278 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین