پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
سال 2016 رو به پایان است و حالا فرصت مناسبی است که نگاهی به گذشته بیندازیم و بر همین مبنا به پیش بینی آینده بپردازیم.

شعار سال: در سال 2017 فناوری‌های هیجان انگیزی از راه خواهند رسید که نمونه های اولیه بسیاری از آنها در سال 2016 نیز در دسترس بودند و به احتمال زیاد سال 2017 سال بلوغ آنها خواهد بود.

در ادامه دو مورد از این فناوری ها را با هم مرور می کنیم و در روزهای آتی به معرفی بقیه آنها می پردازیم.

1- واقعیت مجازی: پیش بینی ها حاکیست که بازار فناوری واقعیت مجازی تا سال 2020 به یک بازار 30 میلیارد دلاری مجهز خواهد شد و لذا آینده ای درخشان برای بازار مذکور پیش بینی می شود.

اگر چه این فناوری در سال 2015 توجه چندانی به خود جلب نکرد، اما در سال 2016 از هدست های واقعیت مجازی استقبال شد و کاربردهای فراوانی نیز برای آن تعریف شد.

اولین شرکتی که به فعالیت جدی در این زمینه پرداخت و محصولی قابل توجه عرضه کرد گوگل بود که در سال 2014 ابزار Cardboard در دسترس علاقمندان قرار داد. با گذشت یک سال شرکت های دیگری نیز به تولید این نوع هدست ها پرداختند و این فناوری را به جلو بردند.

لازم به ذکر است که واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی از طریق یک هدست در برابر چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن وی با آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که آن محیط براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط برنامه های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها به صورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز حاوی ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

از جمله شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به Oculus اشاره کرد که چندی قبل توسط فیس بوک خریداری شد. اچ تی سی هم با عرضه هدست Vive در ماه آوریل در این حوزه فعال شده است. سامسونگ در ماه آگوست Gear VR را عرضه کرد و سونی هم قصد دارد کنسول بازی پلی استیشن را با فناوری مذکور سازگار کند. گوگل هم به دنبال عرضه جایگزین کاربورد یعنی Daydream View است. مایکروسافت، ننیتندو و کوآلکوم از بازیگران تازه این حوزه هستند.

یکی از چالش های همه گیرشدن هدست های واقعیت مجازی کمبود تجربه و محتوای جذاب است، اما برخی از شرکت های فعال در این زمینه در تلاش هستند تا بازار جذابی را برای کاربران به وجود آورند. در همین راستا تعدادی از بازیگران این عرصه مانند گوگل، Oculus، اچ تی سی، سونی، سامسونگ و .... با تشکیل اتحادیه جهانی واقعیت مجازی به دنبال همکاری با یکدیگر هستند.

2- واقعیت افزوده: ابتدا باید توجه داشت که این فناوری تفاوت هایی اساسی با فناوری واقعیت مجازی دارد. واقعیت افزوده فناوری است که در قالب آن تصویر به صورت سه بعدی و همراه با اطلاعات متنی یا تصویری بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. البته این فناوری دارای محدودیت هایی است که باعث شده توسعه ی آن به کندی صورت بگیرد و فراگیر نشده باشد.

بنابراین واقعیت افزوده به کاربر این امکان را می‌دهد تا در دنیای واقعی دنیای مجازی را تجربه کند. به این صورت که محتوای شبیه‌سازی‌شده به دنیای واقعی فرد افزوده می‌شود. زمانی‌که هدست واقعیت مجازی را در چشم خود دارید دیگر هیچ ‌چیزی از محیط اطراف خود نمی‌بینید و هرآنچه در نرم‌افزار برای شما طراحی شده در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد. در حالی‌که در هدست واقعیت افزوده کاربر می‌تواند حین استفاده از هدست نه‌تنها محیط اطراف خود را ببیند بلکه با آن ارتباط برقرار ‌کند.

یک مثال جذاب و مشهور در مورد واقعیت افزوده، بازی پوکمون گو است که برای اجرای آن کاربران باید دوربین گوشی را در محیط اطراف خود بچرخانند تا بتوانند موجوداتی کارتونی را که به صورت مجازی به محیط اضافه شده اند، شناسایی و با استفاده از توپ هایی مجازی هدف قرار دهند.

فناوری واقعیت افزوده با موفقیت این بازی راه خود را به سمت آینده گشوده و به نظر می رسد کاربردهای تجاری گسترده ای پیدا کند. تیم کوک مدیر شرکت اپل تصریح کرد که این فناوری امکانات بیشتری در مقایسه با فناوری واقعیت مجازی دارد و به نظر می رسد در آینده آیفون هایی تولید شوند که از این مزایا بهره بگیرند.

اپل در سال 2015 با خرید شرکت Netaio که در همین حوزه فعال بود نشان داد که موضوع را جدی گرفته است. اپل در ماه نوامبر گذشته هم تلاش برای ساخت عینک واقعیت افزوده اختصاصی خود که رقیبی برای عینک مشابه گوگل بود، آغاز کرد. احتمال می رود دوربین آیفون 8 از قابلیت هایی در این زمینه برخوردار باشد.

شاید فعال ترین شرکت در زمینه واقعیت افزوده مایکروسافت باشد که هولولنز را به همین منظور طراحی و عرضه کرده است. این ابزار کاربردهای متنوعی خواهد داشت. تصور کنید می خواهید بخشی از منزلتان را تعمیر کنید. اگر بخواهید از یک کارشناس بصورت تلفنی کمک بگیرید قطعا مشکلات زیادی خواهید داشت. حال اگر تمام این مراحل راهنمایی بصورت یک تصویر مجازی به شما نمایش داده شود بسیار راحت و دلنشین خواهد بود. این کاربرد تنها محدود به این گونه کارها نمی شود. در درمان های پزشکی نیز کاربرد زیادی خواهد داشت. این سطح از تکنولوژی پشتیبانی را ساده و راحت خواهد نمود.

افزودن ابزار و تجهیزات مختلف به منزل یا محیط کار برای بررسی تاثیر آنها بر نما و دکور قبل از تصمیم گیری برای خرید انها، انجام بازی های متنوع بخش دیگری از امکانات هولولنز است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 دي 1395، کد مطلب: 13951006000767:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین