پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
شرکت آمریکایی اپل به صورت رسمی در ایران حضور ندارد. به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، آیفون های تولید شرکت اپل دارای نمایندگی فروش قانونی در این کشور نیستند و اپل از نرم افزار اپ استور خود که نرم افزارهای جانبی گوشی های این شرکت در آن به فروش می رسد، را در ایران پشتیبانی نمی کند.

شعارسال:به نقل از نیویورک تایمز، شرکت آمریکایی اپل به صورت رسمی در ایران حضور ندارد. به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، آیفون های تولید شرکت اپل دارای نمایندگی فروش قانونی در این کشور نیستند و اپل از نرم افزار اپ استور خود که نرم افزارهای جانبی گوشی های این شرکت در آن به فروش می رسد، را در ایران پشتیبانی نمی کند.

این مسئله موجب شده تا میلیون ها ایرانی که از گوشی های آیفون قاچاق استفاده می کنند نتوانند نرم افزارهای مورد نظر خود را نصب نمایند. این مسئله موجب شده تا هزاران نرم افزار طراحی شده برای کاربران ایرانی که باید از طریق اپ استور عرضه شوند نیز با محدودیت مواجه شود.

اکنون اپل شروع به مقابله جدی با نرم افزارهای ایرانی کرده است. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که اپل در هفته های گذشته اقداماتی را برای حذف نرم افزارهای چینی غیرقانونی دور زدن فیلترینگ و دسترسی بدون محدودیت به اینترنت در این کشور آغاز کرده است.

اپل روز پنجشنبه نرم افزار تاکسی آنلاین اسنپ را از اپ استور حذف کرد. در هفته های اخیر بسیاری از نرم افزارهای ایرانی فعال در زمینه تحویل غذا، خرید اینترنتی و سایر خدمات نیز از اپ استور حذف شده اند.

شرکت اپل در پیامی به توسعه دهندگان ایرانی که نرم افزارهایشان از این اقدامات متاثر شده گفته است: «بر اساس تحریم های دولت آمریکا، نرم افزار اپ استور نمی تواند میزبان، توزیع کننده و یا طرف شراکت تجاری نرم افزارها یا توسعه دهندگان ایرانی مرتبط با برخی تحریم های آمریکا باشد.»

تام نئومایر، سخنگوی شرکت اپل صحت این پیام را تایید کرده و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است.

تقی زاده، موسس نرم افزار سرویس سفارش انلاین غذاست گفت، نرم افزار وی جزء نرم افزارهایی بوده که از اپل استور حذف شده است.

وی افزود: «ما به سختی تلاش می کنیم و باید همیشه بجنگیم و حالا این مشکل پیش امده... هیچ یک از دارندگان آیفون در ایران دیگر نمی توانند نرم افزارهای محبوب خود را دانلود کنند. تصور کنید شما در آمریکا نتوانید نرم افزار اوبر را دانلود کنید.»

تقی زاده به صورت آنلاین به این اقدام شرکت اپل اعتراض کرده و کمپینی را در تویتر کلید زده تا از این طریق شرکت اپل را تحت فشار قرار دهد.

گوگل تا زمانی به توسعه دهندگان نرم افزارهای اندرویدی اجازه می دهد نرم افزارهای خود را در ایران عرضه کنند که این نرم افزارها به فروش گذاشته نشوند. این شرکت آمریکایی ظاهرا اقدامی مشابه اپل در مورد نرم افزارهای ایرانی در دستور کار قرار نداده است.

وقتی پای تکنولوژی وسط می آید، تحریم های آمریکا علیه ایران به بهانه برنامه هسته ای این کشور امری پیچیده است. دولت اوباما محدودیت های شرکت های فن آوری آمریکایی در زمینه اراه خدمات اینترنتی به ایران را کاهش داد تا از این طریق جریان آزاد اطلاعات در ایران را تشویق نماید.

دولت ترامپ تغییراتی کلی در تحریم ها ایجاد کرده و در ماه جاری میلادی قانون تحریمی جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته است. مشخص نیست که آیا دولت آمریکا قصد دارد تحریم های جدیدی را در زمینه شرکت های تکنولوژی علیه ایران به اجرا بگذارد یا نه.

شرکت اپل در ماه فوریه به توسعه دهندگان ایرانی نرم افزارهای سیستم آی او اس گفته بود که هرگونه گزینه خرید را از نرم افزارشان حذف کنند تا توزیع این نرم افزارها مشمول قانون تحریم های آمریکا نشود. ایران در واکنش به تحریم ها، سیستم پرداخت آنلاین داخلی خود یعنی شاپرک را راه اندازی کرده است. بعد از درخواست اپل تقریبا تمام نرم افزارهای ایرانی از جمله اسنپ سیستم فروش خود را به شاپرک، خرید نقدی یا سایر شیوه های پرداخت منتقل کرده بودند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت الف، تاریخ انتشار3شهریور96،کدخبر: 505211، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین