پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
در گفت و گو با فعالان حوزه فناوری، اعطای تسهیلات به فعالان نرم افزارهای کاربردی موبایل را بررسی شد.

شعار سال: «دومین مرحله ثبت‌نام برای اعطای تسهیلات 15 میلیون تومانی نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه (Mobile-APP) ازسوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از نرم افزارهای تخصصی، توسعه دهندگان حقیقی و حقوقی نرم افزارهای کاربردی ایمن و محتوای چند رسانه‌ای برای تلفن همراه آغاز شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به دریافت فایل مربوطه و مطالعه دستور‌العمل ثبت‌نام کنند.» با انتشار این خبر این سؤال مطرح می‌شود آیا تنها مشکل توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایلی وام است؟ و اینکه مشکل توسعه‌دهندگان با پرداخت سقف 15 میلیون تومان حل می‌شود؟ و مهمتر اینکه مشکلات توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی چیست؟ فعالان عرصه اپلیکیشن‌های موبایلی به این سؤالات روزنامه ایران پاسخ دادند.

هدر دادن پول دولت با اعطای وام

«از پایه و اساس با ارائه وام و تسهیلات اینچنینی مخالف هستم، چرا که مشکل بخش نرم افزاری و تولیدکنندگان اپ‌های موبایلی فقط وام نیست و با پرداخت وام مشکلات آنها حل نمی‌شود.» شاهین طبری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید‌کننده نرم افزار با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: آیا وزارتخانه فکر می‌کند با 15 میلیون تومان وام می‌توان یک اپ باکیفیت و خوب تولید کرد؟ از سوی دیگربرای این وام یک سقف نیز در نظر گرفته شده و سؤال من این است چه کسی تشخیص می‌دهد که هر اپ به چه میزان بودجه نیاز دارد؟
طبری با بیان اینکه دولت نباید وارد مقوله پرداخت وام شود گفت: دولت باید مشکلات و دغدغه‌های اصلی حوزه اپلیکیشن و نرم افزار را حل کند و مهم‌ترین مشکل حوزه نرم افزاری این است که هیچ تعریف درستی از این حوزه وجود ندارد. اصلاً مشخص نیست که اپ‌ها در چه حوزه‌ای قرار می‌گیرند. آیا جزو بخش b2b است یا b2c یا اینکه جزو فروشگاه‌ها یا بازی‌ها قرار می‌گیرد؟ اکنون همه کسب و کارهای حوزه مجازی از بحث قوانین مالیاتی، بیمه‌ای و... گلایه دارند پس در این جا نیاز است دولت به جای پرداخت وام به نوعی دخالت سلیقه‌ای برخی سازمان‌ها در تولید اپ‌ها را رفع کند.این فعال حوزه نرم افزاری گفت: بارها صنف نرم افزاری مشکلات حوزه نرم افزاری را فهرست و حتی به صورت کتابچه چاپ کرده تا موانع و مشکلات و خلأهای موجود در این عرصه را به گوش مسئولان برساند تا مشکلات را رفع کنند ولی هیچ وقت به این مسائل توجه نکردند و به جای حل کردن مشکلات، مقررات زدایی و تصویب قوانین جدید، با اعطای وام، پول دولت را به هدر می‌دهند. البته دلیل انجام کارهای اینچنینی مانند اعطای وام به این دلیل است که حل مشکلات بخش خصوصی، تصویب قانون جدید و مقررات زدایی و اصلاح قوانین بسیار وقت گیر بوده و در صورت به نتیجه رسیدن نیز کسی برای آنها کف و سوت نمی‌زند، ولی وقتی مقداری پول را کف دست عده بخصوصی می‌گذارند در بوق و کرنا می‌کنند و برایشان کف و سوت می‌زنند.

ایجاد بازار هدف و حل مشکلات

حسن مهدی اصل یکی دیگر از توسعه دهندگان بازی‌های تلفن همراه نیز با شرم آور خواندن اعطای وام 15 میلیون تومانی گفت: بعد از 15 سال فعالیت می‌دانیم که وام‌های 15-10 میلیون تومانی هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد و مسئولان تنها برای جلب توجه دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند، چرا که اهل فن حوزه نرم افزار می‌دانند که تولید یک نرم افزار و اپ بازی خوب، بیش از 100 میلیون تومان هزینه در بر دارد. این فعال حوزه توسعه دهندگان اپ افزود: مسئولان بهتر است به جای برهم زدن نظم حاکم بر بازار برای رشد و پیشرفت حوزه نرم افزار و بازی تنها روی بستر‌سازی و فراهم آوردن شرایطی مانند ارتقای پهنای باند، رایگان کردن پهنای باند برای محصولات داخلی، تسهیل در روش‌های پرداخت بانکی، جلوگیری از موازی کاری‌های سازمانی در ارائه مجوز، حمایت‌های قانونی و معافیت‌های خاص تمرکز کرده و مسیر تولید نشر و مصرف را تسهیل کنند، چون در این صورت است که می‌توان با تولید اپ و نرم افزار به نوعی کشور را حتی از صادرات نفت بی‌نیاز کرد. اتفاقی که در کشور فنلاند افتاد.
مهدی اصل افزود: وام و تسهیلات را باید تنها به تولید کنندگانی که بخوبی آموزش دیده‌اند و پیش از این محصولات خوبی ارائه داده‌اند اعطا کرد، چون باعث پیشرفت سریعتر و سرمایه‌گذاری آنها در محصولات بزرگتر و با کیفیت‌تر می‌شود ولی مبلغ وام بسیار کم است. از سوی دیگر باید به تیم‌های جوان وام‌های بلاعوض پرداخت کنند و آنها را آموزش دهند.این توسعه دهنده در عرصه بازی تلفن همراه با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکلات فعالان حوزه اپ بخصوص بازی‌ها شناخت بازار و تلاش برای گسترش بازار هدف است به «ایران» گفت: ما نباید تنها به بازار محدود ایران بسنده کنیم، بلکه باید با افزایش کیفیت محصولات تلاش کنیم تا در حوزه بین‌الملل حضور موفق داشته باشیم. امروز تعداد شرکت‌هایی که موفق شده‌اند بازی‌های خود را در خارج از کشور منتشر کنند هنوز به عدد 10 نمی‌رسد. پس بهتر است مسئولان بیشتر به فکر ایجاد بازار باشند تا اعطای وام.
مهدی اصل گفت: این را نیز بگویم که به قدری سیستم‌های اعطای وام در ایران فرسایشی هستند که توسعه دهنده از گرفتن وام پشیمان می‌شود این یعنی مشکلی در نظام مالی و اعطای وام در کشور وجود دارد.

خلأ در آموزش نیروی متخصص

مهدی فنایی یکی دیگر از توسعه دهندگان اپ تلفن همراه با بیان اینکه در تولید اپلیکیشن‌ها بیشتر از آنکه نیازمند بودجه‌های اینچنینی باشیم، نیازمند نیروهای متخصص هستیم، گفت: با وجود گذشت نزدیک به 15 سال از فعالیت‌های بازی‌سازی در ایران، هیچ دانشگاهی در کشور وجود ندارد که در سطح تحصیلات تکمیلی و به‌صورت کاربردی، بتواند نیروی بازی ساز تربیت کند. باید تعدادی از نیروهای علاقه‌مند را در کشورهایی که تخصص و دانش لازم را دارند بورسیه کنند تا بعد از طی کردن دوره‌ها به علاقه‌مندان در کشور آموزش دهند از سوی دیگر باید با در نظر گرفتن یارانه‌ها و تخفیف‌هایی برای تبلیغات در رسانه‌ها، به بیشتر شناخته شدن آثار شاخص کمک کنند.
وی افزود: امروزه اپ‌های تلفن همراه که می‌توانند در سطح استانداردهای جهانی ظاهر شوند نیز روز به روز افزایش می‌یابند، اما وجود تحریم‌های اقتصادی و تکنولوژی باعث شده است تا بازی سازان ایرانی نتوانند براحتی بازی‌های خود را در مارکت‌هایی همچون گوگل پلی و اپ استور ثبت کرده و کسب درآمد کنند اما باید گفت مارکت‌های غیرامریکایی نیز در جهان وجود دارند که در صورت پیگیری سازمان‌های مرتبط، بازی سازان ایرانی می‌توانند از طریق آنها و بدون نیاز به سیستم بانکی امریکا، بازی‌های خود را به فروش برسانند.
حمید رفیعیان یکی از توسعه دهندگان اپلیکیشن تناسب اندام نیز گفت: نمی‌توان گفت که توسعه دهندگان نوپا گریبانگیر مشکلات مالی نیستند اما دریافت وام جزو دغدغه‌های اولیه آنها نیست بلکه بهتر است تولید‌کنندگان نوپای اپ از سوی سرمایه گذارها حمایت شوند. به عبارتی مشکلات مالی توسعه دهندگان اپلیکیشن با وام‌های کوچک حل نمی‌شود، چرا که رسیدن به سوددهی زمانبر است.
این فعال در حوزه تولید اپلیکیشن با بیان اینکه این گونه وام‌ها تنها برای رفع برخی موانع می‌تواند کمک‌کننده باشد گفت: متأسفانه بسیاری ازمشکلات شروع یک کار با دادن پول‌های زیرمیزی حل می‌شود، از این‌رو اگر یک تولیدکننده بخواهد روند قانونی را برای دریافت مجوز، ثبت شرکت و... پشت سر بگذارد باید یک مسیر طولانی را طی کند. بنابراین در این میان برای رسیدن به نتیجه سریع نیاز است به واسطه‌ها و دلال‌ها متوسل شود و به نوعی باید 5 برابر هزینه اصلی پرداخت کند تا مجوز بگیرد.
این فعال عرصه اپلیکیشن تلفن همراه گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ای که مشاغل حوزه مجازی با آن روبه‌رو هستند بحث ارزشگذاری آن است، چرا که نگاه به مارکت IT در کشور هنوز سنتی است و آن را سرمایه به حساب نمی‌آورند. از سوی دیگر هر نهادی به خود اجازه می‌دهد در حوزه اپ‌ها ورود کند. کار ما در حوزه اپ تناسب اندام این شده که با نامه نگاری به ارگان‌ها و نهادهای سلامت ثابت کنیم که اپلیکیشن ما استاندارد و زیر نظر مشاوران تغذیه اداره می‌شود. حداقل انتظار ما از مسئولان این است که شغل‌های مجازی را درک کرده و ارزش این کار را بدانند و در پیشبرد کارها مانند دریافت مجوز و... کمک کنند.

نیم نگاه

دولت نباید وارد مقوله پرداخت وام شود چرا که باید مشکلات و دغدغه های اصلی حوزه اپلیکیشن و نرم‌افزار را حل کند و مهمترین مشکل حوزه نرم افزاری این است که هیچ تعریف درستی از این حوزه وجود ندارد.
وام های 15-10 میلیون تومانی هیچ نتیجه ای در بر ندارد چون اهل فن حوزه نرم افزار می دانند که تولید یک نرم افزار و اپ بازی خوب، بیش از 100 میلیون تومان هزینه در بر دارد
وام و تسهیلات را باید تنها به تولید کنندگانی که به خوبی آموزش دیده اند و پیش از این محصولات خوبی ارائه داده اند اعطا کرد، چون باعث پیشرفت سریعتر و سرمایه گذاری آنها در محصولات بزرگتر و با کیفیت تر می شود ولی مبلغ وام بسیار کم است
نمی توان گفت که توسعه دهندگان نوپا گریبانگیر مشکلات مالی نیستند ولی دریافت وام جزو دغدغه های اولیه آنها نیست بلکه بهتر است تولید کنندگان نوپای اپ از سوی سرمایه گذارها حمایت شوند. به عبارتی مشکلات مالی توسعه دهندگان اپلیکیشن با وام های کوچک حل نمی شود، چرا که رسیدن به سوددهی زمانبر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 25 مهر 96، کدمطلب:204087، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین