پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
این روزها کلمات UI و UX را زیاد می‌شنویم؛ اما تعریف دقیق این دو کلمه چیست و چه مواردی را شامل می‌شوند؟ در این مقاله به بررسی قوانین و موارد مهم برای موفقیت در پیاده‌سازی UI و UX در طراحی و توسعۀ اپلیکیشن‌های موبایل خواهیم پرداخت.

شعار سال: رابط کاربری و تجربۀ کاربری امروزه کاملاً وارد قوانین طراحی و توسعۀ اپ‌ها شده‌‌اند؛ دانستن این مورد مهم است که با وجود این‌که مجموعۀ مهارت‌ها و ابزارها برای هر دوی این بخش‌ها شامل یک دانش پایه‌ای می‌شود، اما قوانین پیاده‌سازی رابط کاربری و تجربۀ کاربری یکسان نیست. اما پیش از خواندن ادامهٔ مطلب، بد نیست کمی بیشتر با مفاهیم رابط کاربری و تجربهٔ کاربری آشنا شوید؛ در همین راستا، توصیه می‌کنیم مقالات UI یا UX مسئله این است!و برخی باورهای نادرست در مورد UX یا تجربه کاربری که باید از آن‌ها پرهیز کرد!را مطالعه نمایید.

در کل این اصلاً درست نیست که این دو مقوله را از هم جدا کنیم؛ در طی مراحل توسعۀ یک اپ، طراحی UX تحت‌تأثیر یک دید خارجی کلیو با یک تمرکز کامل روی بهینه‌سازی اپ استو از سویدیگر، طراحی UIبیشتر شامل طراحی و ایجاد یک نمونهٔ اولیه (MVP) از محصول می‌شود.

به‌طور خلاصه، طراحی UX تضمین می‌کند که کاربران بتوانند به‌راحتی بخش‌های مختلف اپ را در پلتفرم‌های مختلف اجرا کنند و این درحالی است که طراحی UI یک رابط و اینترفیس قابل‌قبول را ایجاد می‌کند تا کاربر بتواند توسط آن با اپ ارتباط و تعامل برقرار سازد.

تجربۀ کاربری یا UX چیست؟
UX مخفف User Experience به‌معنی تجربۀ کاربری است؛ به‌طور‌کلی، یوایکس معمولاً روندی است که در آن سعی می‌شود دسترسی و تعامل کاربر با اپ و محصول بهبود یابد. همان‌طور که از نامش پیدا است، اولین و اصلی‌ترین نگرانی در تجربۀ کاربری، تجربۀ کلی و نتیجهٔ تعامل کاربر با محصول است که بسیار مهم است و باید منحصر‌به‌فردباشد. در یک کلام، UX احساس کاربر در قبل از ورود به اپ، حین کار و بعد از تعامل با اپ موبایل یا سرویس را شامل می‌شود.

در طول مراحل توسعۀ یک اپ، طراح فیدبک‌ها را از کسانی که اپ را تست کرده‌اند دریافت می‌کند و سعی می‌کند تا مسائل جزئی و خاصی که وجود دارد را دوباره حل‌وفصل کند و راه‌حل بهتری برای آن‌ها ارائه کند. یک محصول با UX مؤثر معمولاً یک تجربهٔ کاربریساده و کاربرپسند را رقم می‌زند.

ملزومات UX چیست؟
طراحی UX یک اپ معمولاً ارتباط مستقیمی دارد با طول‌عمر آن محصول در مارکت؛ UX کاربران را با طراحی مناسب قانع می‌کند که استفاده از آن اپ بسیار راحت است و قرار است ارزشی ایجاد کند و اهداف مورد نظر آن‌ها را تحقق بخشد. طراحی UX درنهایت معلوم می‌کند که کاربر اپ را پسندیده است، اپ را نپسندیده است و حذف می‌کند و یا بدتر از آن قرار است اپ را حذف کند و یک نمرۀ نظرسنجی بد هم به آن بدهد!

طراحی UX خوب چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟
میزان خوب بودن طراحی UX در یک اپ موبایل با این مشخص می‌شود که کاربر آن اپ چه‌مدت زمانی را در داخل اپ صرف می‌کند تا بتواند بیشترین بهره را از اپ ببرد؛ این مهم است که یک محصول خاصی توسعه داده شود که تفاوت زیادی با دیگر محصولات موجود در مارکت داشته باشد. تحقیق و بررسی، یک مورد مهم قبل از توسعه و تولید یک اپ موبایل است؛ یک طراحی UX عالی نتیجۀ کار با تحقیق و بررسی‌های رقابتی است که در طول تحقیق توسط طراح انجام می‌شود.

درضمن باید توجه کردکه یک طراحی UX عالی تنها شامل ایجاد حسی خوب در کاربر نیست بلکه چیزی بیشتر از آن است؛ برای یک بیزینس، اپ و پروسهٔ تولید اپ برای استفادۀ مشتریانش مورد خیلی مهمی است. همچنین محتوای اپ که کاربر قرار است با آن محتوا در داخل اپ ارتباط داشته باشد نیز مهم بودهو نتیجهٔ نهایی کار را مشخص می‌کند.

طراحی UI چیست؟
همهٔ ما می‌دانیم که طراحی یک رابط کاربری خوب تنها دربارۀ طراحی منوی نویگیشن نیست بلکه در اصل بحث ارتباط و درگیر شدن کاربر با اپ است. طراحی UI تنها برای این نیست که ظاهر اپ چگونه باشد، بلکه نشان می‌دهد محصول چگونه کار می‌کند و شامل چگونگی اجرا و انجام نویگیشن و دکمه‌های عملیاتی مختلف است به‌طوری‌که کار با اپ کاملاً روان باشد و کاربر به‌راحتی با آن کار کند.

در یک کلام، اپ باید مؤثرترین اینترفیس را داشته باشد برای این‌که بتواند به کاربر کمک کند تا به‌آسانی بتواند به بخش‌های مختلف اپ مانند فیچرها، فانکشن‌ها و اهداف دلخواه خود دسترسی داشته باشد.

چرا طراحی UI حرفه‌ای ضروری است؟
نگرانی اصلی طراحان UI معمولاً این است که با المنت‌های بصری که در پروژه کار شده است، محصول چگونه به‌نظر خواهد رسید؛ بهترین تعریف از یک اپ موفق، احساس غریزی کاربر در حین کار با اپ و درگیر شدن وی با اپ مدنظر است.

البته هنوز هم بحث‌ها بر سر این موضوع هستکه چه نوعی از طراحی UI بهترین تجربه را برای کاربر رقم می‌زند؛ بعضی از افراد نظرشان این است که یک اینترفیس زیبا برای اپ کاملاً ضروری است اما افراد دیگر نظرشان این است که سادگی همیشه بهترین پذیرش را از سوی کاربران دارد.

چه چیزی یک طراحی UI خوب را رقم می‌زند؟
در واقع یک UI عالی برای کاربر نامرئی است! یعنی این‌که طرح تنها توسط یک طراح می‌تواند دیده شود. یک طرح UI عالی، اعتبار و احترام برند و شرکت را بالا می‌برد و به کاربر کمک می‌کند تا بدون هیچ زحمتی نحوۀ کار با اپ را درک کند. در ادامهبرخی از جنبه‌های یک طرح اینترفیس خوب را آورده‌ایم:

وضوح: اپلیکیشن‌های موبایلی که طرح اینترفیس خوبی دارند، برای این‌که نحوۀ کار اپ را به کاربر نشان دهند، نیازی به راهنما ندارند؛ یک UI خوب، توسط زبان و تصاویر به‌خوبی همه چیز اپ را نشان می‌دهدو از ایجاد هرگونه سردرگمی دوری می‌کند.

ریسپانسیو بودن: UI خوب نباید هیچ‌گونه تأخیری در اجرای اپ یا اشکال و کندی در فانکشن‌های اپ ایجاد کند بلکه باید کاربر را از تمام کارهایی که در داخل اپ درحال انجام است آگاه سازد.برای مثال، وقتی یک پیج در حال لود شدن است، پرداختی تائید شده است و یا فایلی از کاربر دریافت شده است، باید کاربر در جریان این کارها قرار گیرد.

حس اُنس و آشنایی: اکثر کاربران دوست دارند که در اپ جدیدی که با آن به تعادل می‌پردازند فیچرها، دستورات و دکمه‌های نویگیشنی را ببینند که قبلاً دیده‌اند و برایشان آشنا است؛ وقتی کاربر برای بار اول از اپ استفاده می‌کند، باید قادر باشد دکمه‌ها و دستورات اصلی را طبق آگاهی و دانسته‌های قبلی خود از آیکان‌ها و علائم معمول در اپ‌ها، به‌راحتی شناسایی کند.

ثبات و پایداری: یک طرح اینترفیس پایدار و مطمئن در یک اپ، کاربران را قادر می‌سازد تا الگوهای استفاده از اپ را درک کنند؛اگر کاربری سریع بفهمد که بخش‌های اصلی یک اینترفیس چگونه کار می‌کند، حتماً می‌تواند الگوهای موجود مشابه را هم بفهمد و فیچرهای دیگر را پیدا کند.

جذاب بودن: از دید کاربردی، ظریف بودن برای یک اپ اولویت اصلی را ندارد اما به‌هر‌حال اگر اپ با یک زیبایی بی‌نقصی طراحی شده باشد، تجربۀ استفاده از اپ را خیلی جالب‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. در بازار امروز، یک UI با طراحی ظریف و زیبا اما درعین‌حال ساده، یکی از ملزومات است.

با وجود تفاوت‌های این دو مقوله، پیاده‌سازی حرفه‌ای UI و UX برای کیفیت و خدماتی که اپ فراهم می‌کند، لازم و ضروری هستند؛ طراحی رابط کاربری و تجربهٔ کاربریباید باهم استفاده شوند تا به نتیجهٔ دلخواه منجر شود. در بازار امروز، طراحان و دولوپرها تحقیقات عمیقی را انجام می‌دهند تا تمام مشکلات را شناسایی کرده و محصول را هرچه زیباتر به‌دست کاربر برسانند. امروزه هر شرکت حرفه‌ای که در حوزهٔ توسعهٔ نرم‌افزارفعال است، صرف‌نظر از این‌که محصولش اپ موبایل باشد یا یک وب‌سایت یا هر نوع دیگری از نرم‌افزار، بر روی ایجاد بالاترین سطح UI و UX تمرکز می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سکان آکادمی، تاریخ انتشار 1 تیر 96 ، کد مطلب: 2091:www.sokanacademy.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین