پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
روستای بهارستان از توابع شهرستان آشتیان استان مرکزی در ۲۶ کیلومتری آشتیان قرار دارد . شغل اغلب ساکنین آن کشاورزی و دامداری است. زبان مردم بومی آن خلجی است . جمعیت ساکن آن حدود ۳۰۰ نفر ولی در ایام تعطیلات و تابستان گاهی به حدود ۱۰۰۰ نفر هم می رسد .

شعار سال:

بافت اکثر بنا های روستا قدیمی و از سنگ و خشت و گل است ولی بسیاری از اهالی که در شهرهای بزرگ از جمله تهران و قم ساکن می باشند و برای گذراندن ایام تعطیلات به روستا می آیند برای سکونت خود ساختمانهایی به سبک جدید بنا کرده اند.


انگور میوه ای است بهشتی كه شامل ویتامین های A , B ،C و هم چنین دارای مقداری منیزیم ، كلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. انگور سربازی است که به جنگ بیماری های قلبی می‌رود و ضمن افزایش انعطاف و سلامت ماهیچه‌های قلب، به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. انگور از آن دسته میوه‌هایی است که مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان در خود گنجانده و یک ضد سرطان قوی به شمار می‌آید.


*انواع انگور در بهارستان

این عکسها مربوط به مزرعه خراب پایین است.

این انگور که به انگور عسگری و یا شیرازی معروف است بیشترین فراوانی را در بین انگورهای باغهای بهارستان دارد و پس از مصرف خوراکی مابقی آن بصورت آونگ به کشمش تبدیل می شود.

انگور دل خروسی یا ریش بابا با دانه های بلند و کشیده نیز به مصرف خوراکی و گاهی هم آونگ و تهیه کشمش می رسد.


انگور یکه دندنه ( هسته بزرگ ) بیشتر برای تهیه آبغوره مصرف می شود و وقتی به انگور تبدیل می شود با دانه های گرد بزرگ و شیرین هم به مصرف خوراکی رسیده و هم از آن شیره تهیه می شود.


انگور سیاه برای تهیه شک شیره ( نوعی خوراکی با طعم ملس که از قراردادن خوشه انگور در آب انگور به مدت چند ماه تهیه می شود ) و همچنین شیره کاربرد دارد.


این انگور که به انگور چرکنک معروف است به سبب کلفتی پوست دانه های آن تا مدت زمان زیادی در باغ باقی می ماند و آن را برای نگهداری برای فصل زمستان و همچنین برای تهیه شیره استفاده می شود.


انگور یاقوتی و انگور خلیلی که به انگور زودرس معروف هستند جزو اولین انگورهایی هستند که می رسند و قابل خوردن می شوند.



چند نوع انگور دیگر نیز در باغهای بهارستان با فراوانی کمتر وجود دارد از جمله صاحبی و فرخی و الوان و مهدی خانی و ... که بیشتر برای انبار کردن در خانه و مصرف نیمه خشک آن در فصول پاییز و زمستان استفاده می شوند.

در زبان خلجی به انگور، هِزِم گفته می شود به کل انگور خوشه و به یک قسمت کوچک آن که شامل چند دانه است، چلّار و همچنین به هر دانه آن گِلّه و به آشغال آن پوسوله گفته می شود که در زبان فارسی نیز بکار برده می شوند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی سفیر آشتیان، تاریخ انتشار 20 شهریور1395، کد مطلب: 3365: www.safireashtian.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
در ایران انگور های بشدت با کیفیتی رشد می کنند که موجب صادرات بسیار خوبی در این زمینه شدند باید قدر این نعمت را بدانیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین