پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
گزارشی از از بازخوانی پروژه بلوار امام خمینی(ره) شهر آبیک، کش و قوس مسؤولان و تعیین تکلیف این پروژه .

شعارسال: بلوار امام خمینی(ره)به عنوان یکی از بلوارهای شهر آبیک، سال‌های سال است که دارای بافت قدیمی بوده بنابراین مسؤولان شهری تصمیم گرفتند نسبت به بهسازی و تغییر مبلمان این بلوار اقدام کنند.

این پروژه از فروردین ماه سال جاری با 25 میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا بود که هنگام عملیات اجرایی، پیمانکار با شهرداری بر سر دال‌های بتنی این پروژه دچار مشکل می‌شود.

وجود گره در پروژه بلوار امام خمینی(ره) موجب شد این پروژه متوقف شود که طی جلسه‌ای از سوی فرماندار آبیک و حضور مسؤولان سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین، اعضای شورای شهر و سرپرست شهرداری آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری به بحث و تبادل‌نظر در خصوص پروژه بلوار امام پرداخته و تصمیمات نهایی أخذ شد.

پروژه بلوار امام خمینی(ره)یکی از پروژه‌های مهم شهر آبیک است.

* کاهش یا افزایش قیمت دال‌های بتنی در اختیار شهرداری آبیک نیست

سرپرست شهرداری آبیک در این جلسه اظهار داشت: شهرداری آبیک طبق انعقاد قرارداد در زمینه پروژه بلوار امام خمینی(ره) عمل کرده و خارج از مفاد این قرارداد اقدام نمی‌کند.

غلامرضا شجاعی افزود: پیمانکار پروژه بلوار امام از نظر سرعت و دقت کاری، مشکل داشته و از آغاز اجرای پروژه با شهرداری به بحث و تنش پرداخته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد پروژه بلوار امام خمینی(ره) پیشرفت فیزیکی دارد و دو صورت وضعیت هم انجام شده است، اضافه کرد: پیمانکار آیتم دال‌های بتنی را که در فهرست بها آمده و قانون جامع سراسری کشور است را بهانه کرده و اذعان می‌کند قیمت آن در بازار 3 تا 4 برابر است.

سرپرست شهرداری آبیک خاطرنشان کرد: طبق قانون، کاهش یا افزایش قیمت دال‌های بتنی که آیتم آن در فهرست بها آمده، در اختیار شهرداری نیست.

شجاعی بیان کرد: آیتم دال‌های بتنی بلوار امام خمینی(ره) آیتم ستاره‌دار نیست که بخواهیم آیتم جداگانه برای کاهش یا افزایش آن تعریف کنیم.

وی افزود: تعیین پیمانکار برای پروژه بلوار امام خمینی(ره) و مبالغ پیش‌بینی شده برای این پروژه از سوی سازمان همیاری شهرداری استان قزوین صورت گرفته است.

این مسؤول با اشاره به پیشرفت بیش از 50 درصدی بلوار امام خمینی(ره) ادامه داد: پیمانکار فعلی پروژه در حد و اندازه کار کردن این پروژه نیست و از سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین که یک طرف قرارداد پروژه بلوار است، خواستار خلع ید پیمانکار فعلی بوده و پیمانکار جدید را معرفی می‌کنیم.

سرپرست شهرداری آبیک اضافه کرد: از پیمانکار جدید بلوار امام خمینی(ره) در زمینه کیفیت روند پیشرفت پروژه مطالبه می‌کنیم چراکه باید شبانه‌روز فکر و ذهنش به این پروژه باشد.

شجاعی خاطرنشان کرد: هیچ توجیهی برای مردم شهر آبیک در خصوص راکد ماندن پروژه بلوار امام نداریم و تلاش می‌کنیم در فصل کاری نسبت به تکمیل پروژه بلوار امام(ره) اقدام کنیم.

* قراردادهای سازمان همیاری شهرداری‌های استان خشک و خالی است

نایب رئیس شورای شهر آبیک در این جلسه اظهار داشت: شهرداری آبیک با شرایط اعمال ماده 19 پیمانی پروژه بلوار امام خمینی(ره) را به سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین سپرده اما ضمانت‌‌نامه‌ای از سوی این سازمان دریافت نکرده است.

فضل‌الله اکبری‌زیارانی افزود: قراردادهایی که با سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین منعقد می‌شود صرفاً قراردادهای خشک و خالی است و از ضمانت‌نامه خبری نیست.

وی ادامه داد: در پروژه بلوار امام خمینی(ره) شهر آبیک از مصالح درجه دو استفاده شده که شاید دلیل آن این است که سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین ابتدا درصد خود را برداشته و سپس به پیمانکار پروژه پول پرداخت می‌کند.

این مسؤول بلوار امام خمینی(ره) شهر آبیک را آبروی این شهر دانست و تصریح کرد: پرداخت پول پیمانکار پروژه بلوار امام خمینی(ره) نخست از سوی شهرداری و سپس از سوی سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین پس از برداشت سهم خود، سبب شده پیمانکار از راه‌های مختلف درصدی را هم که سازمان مذکور برداشت کرده، جبران کند و از سر و ته پروژه بزند.

نایب رئیس شورای شهر آبیک افزود: قراردادهایی که با سازمان همیاری شهرداری استان قزوین منعقد می‌شود، محکم نیست و موجب گره افتادن در پروژه بلوار امام خمینی(ره) شده است.

اکبری‌زیارانی ادامه داد: در توقف پروژه بلوار امام شورای شهر و شهرداری آبیک مقصر نیست، در حال حاضر به هیچ وجه حاضر نیستیم با پیمانکار فعلی پروژه که از سوی سازمان همیاری شهرداری‌هایی استان قزوین معرفی شده، کار پروژه ادامه یابد.

* قراردادهای سازمان همیاری شهرداری‌های قزوین نیاز به ضمانت‌نامه بانکی ندارد

مدیرعامل شرکت طرح توسعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین در این جلسه به دفاع از شرکت خود پرداخت و گفت: فلسفه این سازمان تسهیل در پروژه‌های شهرداری با کیفیت و قیمت مناسب است.

حسین جمشیدی افزود: زمانی که طرح تشریفات پروژه انجام می‌شود از سوی سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین 10 درصد از مبلغ کل پروژه برای هزینه‌های مالیات، گمرک، سود کارهای اداری و غیره برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: قرارداد اجرای پروژه برای شهرداری‌ها از سوی سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین از نظر ریالی و زمانی ارزان‌تر بوده و در مدت یک هفته انعقاد آن انجام می‌شود.

این مسؤول با اشاره به قرارداد سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین با 21 شهرداری آبیک این استان اضافه کرد: یکی از شهرداری‌ها، شهرداری آبیک است که قرارداد چند پروژه با این شهرداری منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت طرح توسعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته از سوی شهرداری آبیک نقشه بلوار امام خمینی(ره) به سازمان همیاری شهرداری‌های این استان ارسال شد اما اواخر خرداد ماه امسال نقشه تغییر داده شده را ارسال کردند؛ این درحالی است که پیمانکار مقصر نیست.

جمشیدی اذعان کرد: با توجه به بروز مشکل در پروژه بلوار امام شهر آبیک، 40 روز پیش به شهرداری آبیک اعلام آمادگی کرده و راهکار لازم را ارائه دادیم که اگر پیمانکار مناسب نیست، نسبت به خلع ید آن اقدام می‌کنیم که در پاسخ اذعان شد پس از بررسی، اطلاع داده می‌شود.

وی افزود: اوایل ماه گذشته نامه‌ای از سوی شهرداری آبیک دریافت شد که ابهام دارد؛ در حالی که باید گفت این شهرداری باید به دستورالعمل‌هایی که از سوی افراد مافوق صادر می‌شود، عمل کند.

این مسؤول ادامه داد: تمام قراردادهایی که سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین با شهرداری منعقد می‌کند نیاز به ضمانت‌نامه بانکی ندارد و فقط برای محکم کاری نسبت به ضمانت‌نامه بانکی با پیمانکاران اقدام می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت طرح توسعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین اضافه کرد: به شهرداری پیشین شهر آبیک (علیرضا امامقلیان) اعلام شده بود که برای رفع اختلافات با پیمانکار پروژه بلوار امام به کمیته پیمان استانداری قزوین ارسال کند که سرانجام نامه‌ای بدون امضا ارسال شد؛ در حالی که باید نامه رسمی ارسال می‌شد تا پیگیری لازم صورت می‌گرفت.

جمشیدی خاطرنشان کرد: 5 هزار دال بتنی برای بلوار امام خمینی(ره) مصرف می‌شود که هزینه آن 5 میلیارد ریال است و در این میان باید صورت وضعیت شهرداری آبیک تأیید شده باشد که هنوز ارسال نشده است.

وی بیان کرد: طبق قانون، سه نسخه از صورت وضعیت پروژه بلوار امام باید از سوی شهرداری شهر آبیک تهیه شده و ارسال یک نسخه آن باید به سازمان همیاری شهرداری استان قزوین صورت گیرد تا مشخص شود اعتبار پروژه در چه محلی هزینه شده و آیا خط‌زدگی داشته است یا خیر.

این مسؤول افزود: شرکت طرح توسعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین، شرکتی دولتی است که مسؤولان آن مورد حسابرسی و بازرسی قرار می‌گیرند و خودسرانه نمی‌توانند کاری انجام دهند.

مدیرعامل شرکت طرح توسعه سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین ادامه داد: از 5 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار پروژه بلوار امام خمینی(ره) شهر آبیک، 4 میلیارد و 950 میلیون ریال به پیمانکار پرداخت شده و همچنین 350 میلیون ریال طی یک سال برای سازمان همیاری شهرداری‌های قزوین برداشت شده است.

* در رفع مشکل بلوار امام خمینی(ره) آبیک بیهوده گره افتاده است

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین هم در این جلسه گفت: اجرای هر پروژه‌ای به هر دلیلی که طولانی شود و زیر پای مردم باشد تبعاتی دارد، روح مردم را جریحه‌دار می‌کند و اقدامات انجام شده گذشته مسؤولان را زیر سؤال می‌برد.

رضا طاهری افزود: رفع مشکل بلوار امام شهر آبیک بسیار راحت بوده و بیهوده در آن گره افتاده است.

وی ادامه داد: اگر شهرداری آبیک پیمانکار دیگری را برای پروژه بلوار در نظر دارد طی نامه‌ای مکتوب به سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین اعلام کند تا ماده 48 اعمال شده و پیمانکار فعلی خلع ید شود.

این مسؤول با بیان اینکه قانون تجارت در سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین حاکم نیست و ساز و کار خود را دارد، اضافه کرد: فعالیت سازمان در راستای تسریع در اجرای پروژه‌ها بوده و طبق قانون تجارت هم فعالیت نمی‌کنیم.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: در شهر خاکعلی شهرستان آبیک 20 میلیارد ریال برای پروژه‌ای هزینه و در هفته دولت تحویل داده شده که از سوی شهرداری این شهر ریالی پرداخت نشده است.

طاهری بیان کرد: تمام قراردادهایی که از سوی سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین با شهرداری آبیک منعقد شده، شفاف است؛ از سوی شهرداری آبیک درخواست شد تا برای انجام طرح تشریفات اداری نامه‌ای ارسال کند.

در این جلسه مطرح شد که شهرداری آبیک نسبت به معرفی پیمانکار جدید به سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین اقدام کرده و در اسرع وقت بتواند ادامه عملیات اجرایی پروژه بلوار امام خمینی(ره) را به سرانجام برساند.

نکته قابل تأمل در این جلسه این بود که فرماندار آبیک گفت طی دو ماه و تا آخر امسال پروژه به اتمام برسد که غلامرضا شجاعی سرپرست شهرداری آبیک گفت: در دو ماه فصل کاری می‌توانیم نسبت به تکمیل پروژه اقدام کنیم یعنی اگر نزولات جوی باشد امکان فعالیت عمرانی وجود ندارد.

در هر حال در جلسه تصمیم نهایی برای تکلیف پروژه بلوار امام شهر آبیک مشخص شد و امید است تا پایان امسال بتوانیم شاهد افتتاح این پروژه مهم باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5دی1395، کدخبر: 13951005000914: www.qazvin.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین