پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
کمبود فضای سبز یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم در فصول گرم سال است که با مدیریت فضای سبز شهری می‌توان در هر شهری با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط فراهم کرد که سال‌های سال اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد.
شعارسال: کمبود فضای سبز یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم در فصول گرم سال است که با مدیریت فضای سبز شهری می‌توان در هر شهری با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط را فراهم کرد که سال‌های سال اثرات مطلوب خود را به شهر برجای می‌گذارد.

مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها، کارکردهای زیست محیطی آن‌هاست که ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شوند. در حقیقت فضای سبز ریه‌های تنفس شهرها به شمار می‌آیند.

پارک‌های شهری از اصلی‌ترین بخش‌های کاربری فضای سبز هستند که به صورت عمومی و رایگان در دسترس همه شهروندان شهر قرار می‌گیرند. اما آنچه که مهم است کیفیت توزیع و پراکنش این پارک‌ها در سطح شهر و همچنین کیفیت این فضاها و تاسیسات و خدمات ارائه شده در آن‌هاست.

منصور تک‌روستا یکی از ساکنان شهرک بعثت یا مهر آبیک، در گفت وگو با خبرنگارنگاه آبیک، با انتقاد از کمبود سرانه این شهر در حوزه فضای سبز شهری، پارک‌‌ها و بوستان‌‌های محله‌ ای گفت: امیدواریم مسئولان، طرح‌‌های توسعه فضای سبز شهری را با جدیت بیشتری پیگیری کنند تا خانواده‌های ساکن در تمامی مناطق شهر آبیک به نحوی عادلانه از چنین امکاناتی بهره‌‌مند شوند.

یکیی دیگر از شهروندان آبیکی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌ها برای سنجش شکوفایی و رونق شهری توجه به گسترش فضای سبز است و همچنین فضای سبز به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سلامت روانی زندگی شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قدمت زیاد شهرداری آبیک که با وجود این قدمت همچنان شهر آبیک در بسیاری از موارد دچار عقب‌افتادگی و نقص است، تصریح کرد: مردمان شهر آبیک سالیان متمادی در انتظار احداث یک مکان تفریحی و فضای سبز مناسب هستند که در آن بتوانند هوایی تازه کنند، تعداد پارک‌های درحال حاظر شهر آبیک از یکی دو مورد تجاوز نمی‌کند.

یکی دیگر از شهروندان آبیکی با اشاره به خشک شدن فضای سبز در بسیاری از خیابان‌ها و معابر متذکر شد: شهر آبیک جدا از نداشتن تعداد پارک کافی؛ فضای سبز بلوار و خیابان‌های آن نیز امروزه حال خوشی ندارد بطوریکه پوشش گیاهی همین بلوارها یا خشک شده یا شرایط مناسبی ندارد.

یکی از بانوان آبیکی ساکن شهرک مهر آبیک با اشاره به اینکه من دو فرزند کوچک دارم و در آپارتمان امکان بازی آن‌ها وجود ندارد و مجبورم آن‌ها را به خارج از خانه هدایت کنم، اظهار داشت: ساخت فضاهای سبز شهری ضمن ایجاد مکانی برای تفریح خانواده‌‌ها و کودکان به زیبایی شهر و برخورداری از هوای متبوع نیز کمک می‌‌کند.

یکی از جوانان ساکن خیابان معلم نیز با اشاره به این که متاسفانه سرانه پائین و نامناسب فضای سبز چهره دلمرده و خالی از نشاط و سرزندگی را برای شهرها به بار می‌آورد، گفت: برای داشتن یک روحیه خوب می‌طلبد مسئولین شهری و شهرداری با برنامه‌ریزی هدفمند و اختصاص اعتبارات کافی چاره‌اندیشی اساسی در زمینه فضای سبز داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهر آبیک فضای سبز ندارد و حتی پارک بازی برای کودکان در نظر گرفته نشده است، گفت: قطعا با ایجاد فضای سبز شهر از حالت بی‌روحی خارج می‌شود و با احداث پارک بازی و فراهم کردن زیرساخت‌های آن بخشی از نیازهای کودکان و نوجوانان این شهر برطرف می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان آبیکی ساکن خیابان آزادگان تصریح کرد: تنها داشتن چند پارک در شهر نمی‌تواند تأثیر بسزایی در نشاط اجتماعی و روحیه بخشی و زیبایی ویترین شهری شود، بلکه استفاده از گل‌های فصلی در بلوارها در تمام طول سال، چمن کاری مناسب و استاندارد، استفاده از گلدان‌های سنگی گلدار در مسیرهای پر تردد، می‌تواند کمی بیه زیباسازی شهری و افزایش سرانه فضای سبز در شهر آبیک کمک کند.

این شهروند آبیکی با اشاره به اهمیت فضای سبز شهری در سلامتی ساکنان آن اذعان کرد: با توجه به افزایش آلودگی در شهر، کودکان و افراد سالخورده در معرض خطر هستند و باید به این موضوع توجه کرد.

یکی دیگر از شهروندان آبیکی با اشاره به افزایش استرس‌های روزانه و فشار کاری، عنوان کرد: وجود فضاهای مناسب سبز و بوستان‌ها در سطح شهرها از کاستن بار روانی جامعه و ایجاد فضای اجتماعی شاداب و کمتر درگیر خشونت بسیار موثر است تا جایی که اگر فضای سبز نباشد انسان نفسش می‌گیرد و به گونه‌ای انسان با وجود فضاهای سبز است که سرزنده و شاداب است.

یکی از فرهنگیان آبیکی نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با تأکید بر اهمیت وجود و نیز گسترش فضای سبز در شهرها به خصوص شهر آبیک، بیان داشت: پارک‌ها و فضاهای سبز شهری نقش موثری در کیفیت جامعه شهری دارند و از مواردی نظیر میزان سرانه فضای سبز و پارک‌های عمومی اغلب به عنوان عوامل مهمی در قابل زیست کردن شهرها و جذابیت بخشی به فضاهای شهری برای شهروندان یاد می‌شود.

این فرهنگی آبیکی با اشاره به وجود آلاینده‌هایی مانند کارخانه سیمان آبیک، نیروگاه شهید رجایی، گاوداری‌ها و سایر آلاینده‌ها، اضافه کرد: طبیعت شهری مانند پارک‌ها که از ضروریات زندگی شهروندان است و فضای سبز جزئی از بافت شهر است که عملکردهای متعددی دارد، عملکرد‌های زیست محیطی، اجتماعی، روانی، اقتصادی، زیبایی شناسی از نقش‌هایی هستند که فضاهای سبز در شهرها ایفا می‌کند.

یکی از کسبه شهر آبیک با بیان اینکه آبیک واقعا نیازمند فضاهای سبز به صورت پراکنده در تمامی نقاط شهر است، عنوان کرد: جا دارد مسئولان شهری و شهرداری ایوان در ایجاد بوستان‌های محله، فضاهای سبز مناسب، شاداب و سر زنده در شهر آبیک همت بیشتری نمایند.

یکی دیگر از همشهریان آبیکی ساکن خیابان مبارزان با اشاره به کمکاری شهرداری آبیک در این زمینه فضای سبز اظهار داشت: همه شهر شده ساخت و ساز و گویی شهرداری درآمدزایی خود را بر همه چیز دیگر شهرسازی ترجیح داده است و اصلا به فکر مردم و نیز نیازهای شهروندان نیست.

این شهروند آبیکی با اشاره به نبود امکانات در چند نقطه انگشت شمار سبز در شهر آییک، اظهار کرد: فکر کنم تا چند سال دیگر با تدوام اوضاع نفس کشیدن در این شهر با توجه به افزایش خودروهای شخصی و نبود فضای سبز مشکل خواهد بود.

یکی از بانوان آبیکی با بیان اینکه من همیشه مجبور هستم فرزندم را برای تفریح به شهرهای همجوار ببرم، متذکر شد: مطمئنا شهرسازی در هر منطقهای استانداردهای خاص خود را دارد، اما شهر آبیک با این همه ساخت و ساز و در نظر نگرفتن فضای سبز، آینده روشنی را برای آیندگان ترسیم نمیکند.

یکی دیگر از شهروندان آبیکی از عدم وجود پارک و محوطه مناسب بازی و تفریحی در محله خود گلایه کرد و با اشاره به خواسته خود از شهرداری، متذکر شد: متاسفانه شهرداری آبیک توجه جدی به فضای سبز شهر نمی‌کند و با سیاستی که در مورد فضای سبز پیش گرفته در آینده نه چندان دور همین اندک درختانی که با زحمت بسیار زیاد قد کشیده و به اینجا رسیده‌اند خشک و نابود می‌شوند که البته تعدادی نیز به این سرنوشت دچار شده‌اند.

وی افزود: شهرداری سکان فضای شهر بدست شرکتی می‌سپارد که در مناقصه پایین‌ترین قیمت را پیشنهاد داده و همین باعث می‌شود که شرکت مذبور با حداقل کارگر و هزینه‌های اندکی که در انجام وظیفه‌های محوله و البته بدون نظارتی که انجام می‌دهد باعث از بین رفتن فضای سبز شهر می‌شود.

این شهروند آبیکی در پایان تصریح کرد: این هم طبیعی است چون شهرداری محترم با این روش یعنی انجام مناقصه علنا مدیریت را از خود سلب می‌نماید و کار را به دست عده‌ای دیگر می‌سپارد و وضعیت کنونی سرانه سبز نشاندهنده این است که خود کمتر نظارتی بر عملکرد شرکت برنده در مناقصه ندارد؛ فضای سبز به این حال و روز بیفتد.

یکی دیگر از شهروندان آبیکی ساکن خیابان معلم، گفت: شاید به جرات بتوان گفت که در بعضی از قسمت‌های شهر با گذشت چندین ماه از سال برای یک دفعه هم که شده مسئولین فضای سبز آبیک به پارک‌ها و فضاهای سبز خبابان‌ها سری نزده‌اند برای اثبات این ادعا و اعضای محترم شورای شهر و شهردار کار بلد خواهشمند است که به منطقه خیابان معلم سری بزنند و درخت‌های خشک شده را ببینند تا شاید فکر اساسی در جهت بهبود فضای سبز شهر کنند و نظارت بیشتری بر روی شرکت‌های فضای سبز داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه داشتن فضای سبز حق مردم است، اظهار داشت: نباید در امور شهری و ارایه خدمات کوتاهی شود و از مسولان می‌خواهیم که در زمینه نظارت‌ها اهمال و کاهلی نداشته باشند بنابراین به شدت از شورا و شهرداری انتظار ساماندهی به وضعیت پیش آمده را داریم.

یکی از مطالبات مردم شهرستان احداث بوستان‌های محله جهت رفاه حال خانواده‌های شهر آبیک است که در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور بسیار خواسته ناچیز و معقولی است اما باید دید که دولت محترم برای این مردم ولایت‌مدار و پشتیبان نظام حرکتی مثبت انجام خواهد داد یا کمکان چشم انتظار بمانند؟

ساخت بوستان‌ها اگر چه کوچک اما بصورت پراکنده در نقاط مختلف شهر می‌تواند تاثیر بسزایی در تحول شهر داشته باشد تجربه‌ای موفق اما محدود که در یک نقطه از شهر یعنی در جلوی شهرک قدس در ورودی دانشگاه‌ها اجرا گردید و تاثیر آن را کسی نمی‌تواند احساس کند، اما براستی این طرح چرا در سایر نقاط شهر اجرایی نگردید؟

با توجه به اینکه اراضی با کاربری فضای سبز شهری، طبق قانون در اختیار شهرداری بوده و حفظ، احیا و حراست از آن نیز از وظایف این سازمان است، لذا شهرداری به عنوان متولی امر، می‌تواند افزایش فضای سبز را در دستور کار خود قرار دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری صبح قزوین، تاریخ انتشار: 1395، کدخبر: 203572، www.sobheqazvin.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین