پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۳۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
برخی از مدارس بیرجند با دریافت وجه از دانش‌آموزان سبب نگرانی آنها شده‌اند، به طوری که حتی هزینه کاغذ و جوهر چاپ برگه‌های امتحان را هم از والدین دریافت می‌کنند.
شعار سال: انسان‌ها در رده‌های مختلفی از درآمد در حال زندگی و گذران عمر خود هستند به طوری که می‌شنویم گروهی سرمایه‌دار، گروهی در حالت فقر و گروهی در زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

اقشار سرمایه‌دار باید به قشرهای ضعیف‌تر از خود توجه داشته باشند و آنها را فراموش نکنند، زیرا آنها نیز مانند خودشان حق زندگی دارند و باید نسبت به آنها مهربان و از خود گذشته باشند.

توجه به قشر ضعیف و کم درآمد جامعه بسیار تأکید شده و مورد توجه است به طوری که مقام معظم رهبری در سخنان خود می‌فرمایند: «مهم‌ترین مسأله‌ دستگاه ما و نظام جمهورى اسلامى کوشش براى رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعاً باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهاى دیگر را در اولویت هاى بعد قرار داد. کارهاى مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقاً و انصافاً یک حرکت اساسى را مى‌طلبد».


و در جای دیگر می‌فرمایند: «مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابى است؛ اسلامى که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامى که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست».

قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه به سختی هزینه‌های خانواده خود را تامین می‌کند و علاقه‌ای به گدایی و تقاضای کمک از دیگران هم ندارد.

این گروه به طور معمول در قسمت‌های دورافتاده از مرکز شهرها زندگی می‌کنند و توانایی تأمین مسکن در بخش‌های خوب شهرها را ندارند، بنابراین فرزندان آنها نیز از امکانات کمتری استفاده می‌کنند.

به راستی کارگری که در هفته ممکن است تنها چند روز را بتواند کارگری کند چگونه با این هزینه‌های بالا، معاش خود و خانواده خود را تأمین می‌کند؟!

* خراسان جنوبی به عنوان استان محروم کشور؛ اقشار ضعیف و کم درآمد در آن زیاد است

با وجود سختی و نبود درآمد کافی این قشر از جامعه نیز مانند سایر خانواده‌ها علاقه‌مند به تحصیل فرزندان خود هستند و در این راه شاید از خیلی رفاهیات خود چشم‌پوشی کرده تا بتوانند زمینه تحصیلی بهتری را برای فرزندان خود فراهم کنند.

خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌های محروم کشور است که اقشار ضعیف و کم درآمد در آن زیاد وجود دارد و مسؤولان باید نگاه ویژه‌ای برای تأمین نیازهای آنها داشته باشند.

مردم این استان از عملکرد آموزش و پرورش در برخی مدارس رضایت نداشته و همیشه اعتراضات آنها از این نهاد به گوش می‌رسد.

در مهرماه امسال طبق آمار ثبت شده تعداد 15 هزار و 500 کلاس اولی وارد مدارس استان شده‌اند که از این تعداد 6 هزار دانش‌آموز مربوط به شهرستان بیرجند بوده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در 24 شهریورماه سال جاری گفته بود قریب 155 هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی مهر امسال در بیش از 2 هزار و 600 مدرسه آغاز سال تحصیلی جدید را جشن می‌گیرند.


عباس لامعی با اشاره به رشد 25.1 درصدی دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی تصریح کرد: از این تعداد 79 هزار دانش‌آموز پسر و 76 هزار دانش‌آموز نیز دختر هستند.

وی با بیان اینکه مشکل فضای آموزشی مرکز استان در حال حاضر با احداث 24 آموزشگاه مرتفع می‌شود، ادامه داد: خراسان جنوبی نیازمند احداث 404 کلاس درس بوده که از این تعداد 143 کلاس درس در قالب هشت آموزشگاه در دست احداث است که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال تحصیلی آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، با اندکی تأمل درمی‌یابیم تنها تأمین فضاهای آموزشی کافی نیست و مسؤولان باید مشکلات دانش‌آموزان و والدین آنها را درک کرده و سرلوحه کار خود قرار دهند.

* بی‌توجهی مسؤولان به آموزش صحیح و بدون دغدغه‌ مالی دانش‌آموزان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی نیز در 16 شهریورماه سال جاری گفت: در شهرستان بیرجند 58 مدرسه دو نوبته وجود دارد که این تعداد بیانگر این بوده که مرکز خراسان جنوبی بیشترین تعداد مدارس دو نوبته را داشته و در این زمینه احداث 28 مدرسه ضروری است.

بیکی افزود: در مسکن مهر استان 396 کلاس درس نیاز بوده که از این تعداد 65 کلاس درس احداث شده است و 69 کلاس درس در دست اجرا داریم و 268 کلاس درس نیازمندیم.

بر اساس این گزارش، انگار مسؤولان تنها به فکر ساخت و ساز هستند و توجهی به مراحل بعدی یعنی آموزش صحیح و بدون دغدغه‌های مالی دانش‌آموزان ندارند.

31 شهریورماه سال 93 بود که دبستان برکت در سایت اداری بیرجند همزمان با 40 مدرسه برکت در کشور راه‌اندازی شد و مدرسه محسن کارگر نیز در 10 مهرماه سال 91 با همت خیر بزرگوار عیسی کارگر و پدر گرامیشان و با مشارکت اداره‌کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی افتتاح شد.

ولی تنها راه‌اندازی مدارس کافی نیست و آموزش و پرورش باید عملکرد کادر خود را در این مدارس مورد توجه قرار دهد به طوری که یکی از شهروندان بیرجندی امروز در بیرجند اظهار کرده: لطفاً سری به مدرسه محسن کارگر و دبستان برکت بزنید تا از وضعیت نابه‌سامان آن آگاه شوید.


وی با بیان اینکه از هر دانش‌آموزی اجبار کردن نفری پنجاه هزار تومان بیاورید، تصریح کرد: مبلغ 5 هزار تومان برای خرید جوهر دستگاه چاپگر مدرسه گرفتند.

* مدارسی که با وجود وسایل گرمایشی، دانش‌آموزان آن از گرمای کافی برخوردار نیستند

باید تأسف خورد که باید مدارس پول جوهر دستگاه چاپگر خود را نیز از دانش‌آموزان اخذ ‌کنند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت مبلغ دریافتی از 300 دانش‌آموز در حال تحصیل در این مدارس بالای 15 میلیون تومان می‌شود، یادآور شد: با این وجود در مدارس حتی شوفاژ را روشن نمی‌کنند و هیچ کاری برای پیشرفت مدرسه انجام نمی‌دهند.

* تهدید والدین برای مراجعه به درب منازل و نقد کردن پول‌ها

وی با بیان اینکه معلمان که باید الگوی دانش‌آموزان باشند اما در موقع صبحانه سفره‌های رنگارنگ پهن می‌کنند، ادامه داد: در این شرایط دانش‌آموزهایی هستند که نان ساده را برای ساندویچ ندارند و آنها را اجبار کردند که پول بیارید.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه اینجا قشر کارگر بیرجند با هزار بدبختی زندگی خود را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: حتی تهدید کردند که به درب منازل مراجعه کرده و پول‌ها را نقد می‌کنیم.

بر مبنای این گزارش، در اینجا باید تذکری به مدیر اینگونه مدارس داد که این خانواده‌ها اگر قرار باشد اینقدر هزینه پرداخت کنند فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی می‌فرستادند تا از امکانات بهتر برخودار می‌شدند نه اینکه آنها را به مدارس دولتی بفرستند.

البته کارگر و برکت مدارسی نیستند که این قصه در آنان است، بلکه در برخی مدارس از جمله خاکشور بیرجند گزارش‌هایی رسیده که اسامی دانش‌آموزانی که پول نمی‌دهند را تهدید کرد‌ه‌اند در صف مدرسه اعلام می‌کنند.

* از 155 هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در مجموع بالغ بر 155 میلیارد ریال دریافت می‌شود

هرچند ممکن است این نوع برخورد خواسته آموزش و پرورش نباشد و قطعا کج سلیقگی برخی مدیران مدارس است اما واقعیت این بوده که در شورای آموزش و پرورش دریافت 50 تا 100 هزار تومان از هر دانش‌آموز مصوب شده است، مبلغی که در برخی مدارس به 200 هزار تومان هم رسیده و حتی در برخی مدارس والدین اقلام مصرفی برای مدارس مجبور هستند خریداری کنند.

با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که از 155 هزار دانش آموز خراسان جنوبی چیزی در مجموع بالغ بر 155 میلیارد ریال دریافت می‌شود.

متأسفانه برخی گزارشات از تهدید به ممانعت از تحصیل دانش‌آموز از برخی مدارس در سال های بعد به خاطر عدم پرداخت این کمک‌های اجباری که این روزها هدیه هم نام گرفته‌اند حکایت دارد.

بی‌شک وقتی رهبر انقلاب خطاب به دست اندرکاران سلامت کشور توصیه می‌کنند که بیمار جز رنج بیماری نباید رنج دیگری داشته باشد آموزش و پرورشی‌ها نیز باید توجه کنند که دانش‌آموز جز دغدغه تحصیل صحیح دغدغه دیگری نداشته باشد.

* در برخی مدارس شاهدیم که با توجه به سردی هوا هنوز امکانات گرمایشی ندارد

متأسفانه برخی دریافتی‌ها در حالیست که وزارت آموزش و پرورش می گوید دریافت هرگونه وجهی از مردم ممنوع است اما شاهدیم با عنوان انجمن‌های اولیا و مربیان از دانش‌آموزان وجوهی دریافت می‌شود. وجوهی که حتی در برخی مدارس مهلت پرداخت گذاشته شده یعنی اجباری است بر خلاف ادعایی که گفته می شود اجباری نیست.

حتی در برخی مدارس شاهدیم که با توجه به سردی هوا هنوز امکانات گرمایشی ندارد و در حالی که بخشی از پول دریافتی از مردم برای این موضوع بوده است.

سؤال اساسی دیگر این بوده که وقتی قرار است هزینه برگه امتحان دانش‌آموز را هم مردم تأمین کنند چرا عنوان مدارس دولتی بر مدارس گذاشته‌اند.

آیا با خیران اجباری و دراز کردن دست برای کمک به مدارس مشکلات در سال‌های آتی برطرف خواهد شد؟

امید می‌رود آموزش و پرورش ضمن شفافیت هزینه‌ها و اعتبارات تلاش کند تا دانش‌آموز جز دغدغه تحصیل دغدغه دیگری نداشته باشد.

هر چند متولیان امر حاضر به پاسخگویی نشدند و پاسخ نامه شماره 1395-2248-222 در تاریخ 18 آذرماه جاری را که به مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ارسال کردیم دریافت نشد اما امید داریم با تدبیر وزیر جدید بخشی از مشکلات مردم حل شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 آذر 1395، کد مطلب: 13950923001764، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین