پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
معاون نیروی دریایی ارتش گفت با تکیه بر توانمندی های بومی ناوشکن کاملا ایرانی سهند تا پایان سال رونمایی می شود.
شعارسال: امیر دریادارمعاون نیروی دریایی ارتش،جعفری تهرانی یکشنبه شب در نشست سیاسی بصیرت در مدرسه علمیه معصومیه قم به اهمیت دریا در ابعاد اقتصادی اشاره کرد و افزود: بزرگترین و تاثیرگذارترین شهرها در کشورهای پیشرفته در ساحل قرار گرفته اند و کشورها با استفاده از دریا و بنادر به توسعه اقتصادی دست یافته اند، اما در کشورمان اینگونه نیست و باید تلاش کنیم عقب افتادگی های جدی در این حوزه را جبران کنیم.

وی با اشاره به تقسیم بندی دریاها به لحاظ حقوقی خاطرنشان کرد: 31 درصد مرزهای جمهوری اسلامی ایران یعنی 2 هزار و 400 کیلومتر مرزهای آبی هستند که بیش از 93 درصد از واردات و صادرات کشورمان از همین مرزهای آبی صورت می گیرد.

معاون نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه برای تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند دریایی شش عامل موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی، وسعت دریای سرزمینی، جمعیت بنادر، ویژگی های مردم ساحل نشین و سیاست های دولت اهمیت دارد، اظهار داشت: مسوولان و دولتمردان باید هرچه بیشتر برای استفاده از ظرفیت های گسترده دریایی در کشورمان برنامه ریزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت های اقتصادی دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان تاکنون به خوبی استفاده نکرده ایم، اظهار داشت: پنج تنگه حساس و راهبردی جهان در این منطقه و در اقیانوس هند وجود دارد که عمده نفت و گاز جهان از این تنگه ها به ویژه تنگه هرمز با عبور روزانه 17 میلیون بشکه نفت جابجا می شود.

جعفری تهرانی با بیان اینکه امروز در تامین تجهیزات و قطعات و نیروی انسانی به هیچ عنوان نیازمند بیگانگان نبوده و در بسیاری از حوزه ها به خودکفایی دست یافته ایم، تصریح کرد: بیش از 12 سال طول کشید تا توانستیم با تکیه بر توانمندی های بومی ناوشکن کاملا ایرانی جماران و دماوند را بسازیم و ناوشکن سهند نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

معاون نیروی دریایی ارتش با اشاره به تفاوت های تجهیزات نظامی کشورمان و کشورهای غربی، تصریح کرد: ظرفیت نیروی انسانی جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاتر است و به طور قطع وجود نیروهای جان بر کف دارای بصیرت و شجاعت باعث اثربخشی دهها برابری تجهیزات نظامی می شود.

جعفری تهرانی با بیان اینکه راه ما همان راه امام حسین(ع) است و عملکرد جهادی، شجاعانه و مخلصانه نیروی دریایی ارتش این را به اثبات رسانده است، گفت: امروزه دشمنان که از تهاجم نظامی به شدت مأیوس شده اند، به دنبال تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بوده و باید با علم و بصیرت در برابر این تهاجم ایستادگی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت نهم دی ماه، بصیرت را همچون قطب نمای حرکت در اوضاع پیچیده دانست و گفت: اگر بصیرت نداشته باشیم، مسیر خود را گم خواهیم کرد و تشخیص نمی دهیم که به چه سمتی در حال حرکت هستیم.

معاون نیروی دریایی ارتش با اشاره به رشادت ها و شجاعت های دریادلان نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، گفت: نیروی دریایی پیش از شروع جنگ تحمیلی با رصد تحرکات رژیم بعث عراق، برای دفاع از میهن اسلامی آمادگی داشت و نیروهای متجاوز را از دست اندازی به بنادر جنوبی کشور ناکام ساخت.

جعفری تهرانی با اشاره به انجام سه عملیات اشکان، شهید صفری و مروارید از سوی نیروی دریایی ارتش در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، گفت: در این عملیات ها پایانه های نفتی و نیروی دریایی عراق منهدم شد و نیروی دریایی ارتش در طول جنگ بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش کشورمان را اسکورت کرد و فقط 250 کشتی مورد اصابت موشک قرار گرفت که 20 فروند آنها غرق شد.

وی در پایان تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش در عملیات های مهم دفاع مقدس از جمله در مقاومت 34 روزه خرمشهر، دفاع از آبادان در دوران محاصره و عملیات های ثامن الائمه، بیت المقدس، خیبر، بدر و والفجر هشت به خوبی نقش آفرینی و جانفشانی کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 6 دی 1395، کدخبر: ۵۹۱۲۹۷۰، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین