پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
با گذشت بیش از 5 ماه از ابلاغ مصوبه شورای حقوق و دستمزد مبنی بر ضرورت تصویب کارانه گروه پزشکان، هنوز خبری از ساماندهی دریافتی چند صد میلیون تومانی پزشکان نجومی بگیر نیست.

شعارسال: با افشای موضوع پرداخت حقوق های نجومی به برخی مدیران دولتی که با اعتراض افکار عمومی و مسئولان ارشد نظام نیز همراه شد، بار دیگر موضوع قانونی کردن دریافتی مسئولان مورد توجه قرار گرفت و هرچند خبری از برخورد جدی و کافی با متخلفان نشده، اما شورای حقوق و دستمزد با استناد به ماده 74قانون مدیریت خدمات کشوری پا به میدان گذاشت تا پرداختی های دستگاههای اجرایی را ضابطه مند کند.

شورای حقوق و دستمزد در نهایت سقف خالص پرداختی در دستگاههای مختلف را مشخص کرد تا بر اساس مصوبه 23 تیرماه این شورا که از اول مردادماه سالجاری لازم الاجرا شده، قرار است سقف خالص پرداختی به مقامات ارشد سیاسی شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان و وزرا، پس از کسر موارد قانونی بیشتر از ماهیانه 10 میلیون تومان نشود.

این مصوبه در نهایت توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد و بازتاب رسانه ای قابل توجهی نیز پیدا کرد اما با اینحال بخشی از نجومی بگیران یعنی تعدادی محدود از پزشکان که البته عضویت هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی را نیز دارند و دریافتی های ماهیانه آنها در قالب حقوق و کارانه های پزشکی به صد میلیون تومان در ماه نیز می رسد، مشمول بخشی دیگر از این ابلاغیه مهم بودند.

ساماندهی حقوق های این گروه از پزشکان که که بیشترین دریافتی را در بین حقوق بگیران دستگاههای دولتی دارند، بر اساس این بخشنامه مهم، به آینده موکول شد و طبق ماده 5 مصوبه شورای حقوق و دستمزد، کارانه گروه پزشکی شاغل در واحدهای عملیاتی و درمانی مشمول مصوبه ای شود که حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب مصوبه اصلی (ابتدای شهریورماه)، به تایید شورای حقوق و دستمزد می رسد.

*تایید کارانه های نجومی توسط وزارت بهداشت

با رسانه ای شدن فیش های حقوقی پزشکان نجومی بگیر در رسانه ها بود که بخشی از جامعه پزشکی سعی در غیر واقعی جلوه دادن فیش های چند صد میلیونی داشتند.

با اینحال دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، خردادماه امسال این پرداخت های نجومی را تایید کرد و گفت: بر اساس قانون بیمه همگانی( بر اساس نظام فی فور سرویس) که از سال 74 یعنی 21 سال پیش در کشور اجرا می شود، بخشی از درآمد اختصاصی بیمارستان ها برمبنای تعرفه دولتی که با تعرفه واقعی و قیمت تمام شده فاصله دارد به پزشکان پرداخت می شود. میزان کارانه پزشکان متخصص نیز در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های علوم پزشکی زیر 80میلیون تومان است اما در مواردی بالای 100میلیون تومان نیز در بین کارانه های پزشکی وجود داشته است.

پزشکیان نایب رییس مجلس و از منتقدان روند فعلی اجرای طرح تحول سلامت نیز بارها نسبت به پرداخت کارانه های نجومی به پزشکان گلایه داشته تا جائیکه در برنامه تلویزیونی دست خط بر این نکته نیز تاکید کرد که در سیستم دولتی پزشکان ماهیانه 150 میلیون تومان تا 190 میلیون تومان پول می ‌گیرند.

*وزارت بهداشت: کارانه جدید هنوز تصویب نشده

حال اما با گذشت بیش از 5ماه از ابلاغ مصوبه شورای حقوق و دستمزد، هنوز خبری از ساماندهی کارانه های چند صد میلیون تومانی پزشکان نجومی بگیر نیست.

یک مسئول ارشد در وزارت بهداشت، درباره علت تاخیر در ارائه و تصویب این موضوع، می گوید: تصمیم گیری در خصوص کلیات کار انجام شده، اما هنوز به تصویب شورای حقوق و دستمزد نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت کارانه پزشکی با همان نظام قبلی صورت خواهد گرفت، می گوید: بر اساس تصمیم جدید، درصد پرداختی به پزشکان از بابت کارانه تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر حسنعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس از عدم مشورت دستگاههای تصمیم گیر با نمایندگان مجلس در این خصوص خبر می دهد و  می گوید: نمایندگان معتقد به در نظر گرفتن سقفی مشخص برای پرداخت به پزشکان هستند. با اینحال مشورتی با مجلس نشده و مشخص نیست این سقف، نجومی باقی بماند یا عادلانه تعیین شود.

این عضو کمیسیون بهداشت بر این نکته نیز تاکید می کند که نماینده ها با پرداخت های بی حساب و کتاب به پزشکان در قالب کارانه موافق نیستند.

*تعلل 4ماهه برای ساماندهی کارانه های پزشکی

حال اما با وجود گذشت چهار ماه از فرصت قانونی تعیین شده، تعلل مسئولان مربوطه، زمزمه هایی از لابی پزشکان نجومی بگیر را در میان بخشی از جامعه پزشکی ایجاد کرده و محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار و از منتقدان اصلی پرداخت کارانه های نجومی به پزشکان که نقشی مهم در طرح موضوع کارانه های پزشکی در شورای حقوق و دستمزد داشته، می گوید: تا قبل از سال 93 و اجرای طرح تحول سلامت، حداکثر کارانه دریافتی پزشکان ماهیانه 25 میلیون تومان بود که پس از اجرای طرح تحول سلامت و افزایش 300درصدی تعرفه ها، کارانه پزشکان نیز تا 300 درصد افزایش یافت.

وی اضافه می کند: بر همین اساس تلاش کردیم تا موضوع در رسانه ها مطرح شود و حتی هیئت دولت نیز در این وادی دست به کار شود اما متاسفانه پزشکان در طول مراحل تصویب تعیین سقف پرداختی در شورای حقوق و دستمزد، لابی کرده و نحوه پرداخت کارانه و سقف آن را به آینده موکول کردند.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه شورای حقوق و دستمزد در نظر دارد با تعیین مالیات بر کارانه پزشکان جلوی پرداخت های نجومی به این افراد را بگیرد، می گوید: متاسفانه برخی پزشکان با تجویز جراحی های بی مورد، تنها به فکر کسب درآمد هستند و با انجام روزانه دهها مورد جراحی سعی در دریافت کارانه های سنگین دارند. حال اگر مالیات های سنگین برای کارانه های 50تا 60میلیونی درنظر گرفته شود، این دسته از پزشکان برای بالا بردن درآمد خود بیماران را به زیر تیغ نخواهند برد و منابع ملی را به جیب خود سرازیر نخواهند کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 14دی1395، کدخبر: 673219: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین