پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
به نظر می‌رسد که طرح تحول سلامت وارد فاز رسانه‌ای شده است! در روزهای اخیر وزیر بهداشت از هر فرصتی برای توجیه و ابهام‌زدایی در رابطه با طرح سلامت استفاده می‌کند.
شعار سال: به نظر می‌رسد که طرح تحول سلامت وارد فاز رسانه‌ای شده است! در روزهای اخیر وزیر بهداشت از هر فرصتی برای توجیه و ابهام‌زدایی در رابطه با طرح سلامت استفاده می‌کند. رویکردی که بیش از همه حاکی از نگرانی‌های آقای وزیر است. دکتر قاضی‌زاده هاشمی نگران‌تر از همیشه تلاش می‌کند تا پاسخ ابهامات طرح سلامت را برطرف کند. البته گویا او فقط برای ابهامات مردم اهمیت قائل است اما در رابطه با منتقدان این طرح رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

طرح تحول سلامت یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های دولت یازدهم بود که قرار بود بار مالی بیماران را کاهش داده و پرداخت‌های جانبی حوزه درمان نظیر زیرمیزی و‌... را برطرف کند. تا اینجای طرح که به مردم مربوط می‌شود بسیاری از بیماران و مراجعه‌کنندگان حوزه سلامت راضی هستند. اما وقتی بحث نحوه مصرف بودجه طرح سلامت و حقوق پزشکان و تعرفه‌های پزشکی مطرح می‌شود، بسیاری از کارشناسان و نهادهای درگیر با حوزه سلامت رویکردی انتقادی دارند. وزیربهداشت تلاش می‌کند بر جنبه نخست این طرح و حمایت‌های مردمی پافشاری کند و حتی حاضر نیست صدای منتقدان را بشنود.

چندی پیش آقای وزیر به‌صورت انفرادی مهمان برنامه ثریا شد و البته در میانه برنامه از کوره در رفت و حسابی از خجالت عوامل این برنامه در آمد! هرچند برنامه ثریا بارها توسط وزارت بهداشت کنسل و از اجرای آن جلوگیری شده بود اما سرانجام قرار شد وزیر بهداشت فقط خودش و البته با این شرط که هیچ منتقدی حضور نداشته باشد در این برنامه شرکت کرده و حتی اشخاصی مثل آقای مسعود پزشکیان وزیر دولت اصلاحات، آقای احمدتوکلی، دکتر محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و غیره مهمان این برنامه نباشند. ممنوعیت مناظره و پاسخگویی شامل همه منتقدان می‌شود و تفاوتی بین حامیان و منتقدان دولت نیست! مسعود پزشکیان از چهره‌های اصلاح‌طلب و نایب‌رییس مجلس نیز شامل این قاعده می‌شود و قاضی‌زاده هاشمی او را هم برای مناظره نمی‌پذیرد!

آقای وزیر برای کسب حمایت‌های مردمی نیز راهی قم شد تا با تک‌تک مراجع دیدار کرده و بتواند ذهنیتی مثبت از این طرح برای آنها به تصویر بکشد. این چندمین سفر قاضی‌زاده هاشمی به قم و دیدار با مراجع است و از این منظر وزیر بهداشت بیشترین تعامل و دیدار را در میان وزرای دولت یازدهم با قم داشته است. وزیر در دیدار با مراجع به مشکلات مالی این وزارتخانه اشاره کرد و با بیان اینکه اقتصادیون توجه چندانی به رفاه اجتماعی ندارند، گفت: «مطالبات وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر 11 هزار میلیارد تومان است و به همین میزان هم بدهی دارد و این موضوع موجب شده که نتوانیم کارانه پزشکان و پرستاران را به موقع پرداخت کنیم

اما یک روز پس از سفر قم، وزیر بهداشت به جام جم رفت و دکتر علی عسکری رییس سازمان صداوسیما میزبان دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونان این مسوول بود. در این دیدار که پس از برنامه جنجالی ثریا برگزار شده بود، رییس صداوسیما تاکید کرد: «نگاه ما به وزارت بهداشت و درمان، که مجری طرح جامع سلامت است، نگاهی ویژه خواهد بود چرا که معتقدیم جامعه‌ای که از بهداشت و سلامت کافی برخوردار باشد، جامعه‌ای آرمانی است.» همچنین وزیر بهداشت گفت: «انصافاً صدا‌و‌سیما تنها رسانه‌ای بوده که بیشترین حمایت را در طرح تحول سلامت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرده است.» او همچنین با اشاره به اینکه برخی طرح تحول را صرفاً به نفع پزشکان دانسته‌اند، گفت: «چنین مطلبی صحیح نیست، چرا که 56 درصد پول طرح تحول برای حفاظت مالی از مردم صرف شده است، 24 درصد آن برای بازسازی زیرساخت‌ها بوده است و حدود 20 درصد آن هم پرداختی پزشکان، کادر درمانی و پرستاران بوده است

اما پس از این دیدارها و تلاش‌های رسانه‌ای وزیر بهداشت، او در سومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه علوم پزشکی کشور به انتقادات کم سابقه از وزارت رفاه پرداخت. در طول همه دولت‌ها به‌دلیل پوشش بیمه‌ها در وزارت رفاه و جدال با وزارت بهداشت، رابطه این 2 وزارتخانه شکرآب است ولی به‌دلیل هزینه‌های زیاد طرح سلامت و ناسازگاری‌های بیمه با این وزارتخانه، وزیر بهداشت تحت فشار قرار گرفته و تندترین انتقادات را به وزارت رفاه حواله کرده است. او که در سفر قم نیز حسابی از خجالت وزارت رفاه و بیمه‌ها درآمده بود، در این همایش گفت: «‌کارانه پزشکان را در تلویزیون ‌ یا در سایت‌شان نشان می‌دهند و بعد از آن با رشد حقوق 14 درصدی کارگر مقایسه می‌کنند. باید به این افراد گفت باانصاف این حقوق نیست، بلکه پولی است که از بابت کاری بیشتر، دیدن بیمارهای بیشتر و عمل‌های جراحی مختلفی که انجام داده، کسب کرده است

وزیر بهداشت ادامه داد: «هم‌اکنون حال و روز من این است که باید وام بگیرم برای بیمه، بقیه پول را پرداخت کنم تا طلب من را بدهند. آیا از این خنده‌دارتر در دنیا دیده‌اید؟ سپس از بوق و تریبونی که دست آنهاست و کسانی که برای آنها کار می‌کنند، باید حرف و حدیث بشنویم. درباره پرستاران نیز باید بگویم، چند غضنفر اینجا داریم که تا توانستند در این چند سال برای تقابل بین پزشک و پرستار حرف زده‌اند که شما هم ساکت ماندید. باید گفت پرستاری که قبلاً 2 میلیون و 150 هزار تومان دریافتی داشت، هم‌اکنون 3 میلیون و 360 هزارتومان دریافت می‌کند. طرح پلکانی گذاشتیم و بعد همه کسورات مالیات را هم اجرا کردیم و بعد از مالیات، دانشگاهی مانند دانشگاه تهران سقف تعیین کرد. بیش از این می‌خواهید چه کاری انجام دهیم؟ یک دفعه بگویید به بخش خصوصی بروید و مردم بیچاره را بفرستید، تا در بخش خصوصی پوست‌شان کنده شود. برای شما هم که مردم مهم نیستند زیرا کار و زندگی شما شعار دادن شده است. اگر بلد بودید به مردم برسید، وضع ما اینگونه نبود. چشم باز کرده و نگاه کنید جای دوری نروید. در همین پایتخت ببینید که در این سی و خورده‌ای سال، چند تخت ساخته شده است؟»

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «ظلم بزرگ دیگری که کرده‌ایم این است که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم و سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است.»

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کد مطلب: 1276558، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین