پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
یک کارشناس رسانه با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) پیرامون انقلابی بودن گفت: اگر به سخنان ایشان توجه کنیم هیچ انسانی از انقلابی بودن بدش نمی‌آید و یکی از الزامات انقلابی بودن عقلانیت و خردمندانه رفتار کردن است.

شعار سال: مهدی فضائلی ظهر امروز در نشست فعالان انقلابی عرصه رسانه و فضای مجازی اصفهان با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه‌ها در جهان اظهار داشت: با توجه به موضوع افکار عمومی، رسانه‌ها اهمیت بسیاری در جهان پیدا کردند و امروز تأثیرگذاری آنها به دلیل نقشی دارند، افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت افکار عمومی رفته رفته از اهمیت بسیاری برخوردار شد، تصریح کرد: پس از آن نظام‌ها متوجه شدند که جامعه‌ای که با آحاد مردم اداره می‌شود نباید با مدیریت استبدادی و تحکم‌آمیز مدیریت شوند و با توجه به این موضوع، مسئله رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

نماینده سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهکارهای نظام‌های جهانی و رسانه‌ها به منظور مدیریت مردم خاطرنشان کرد: پس از آن، رسانه‌ها به دنبال آن برآمدند که در راستای اهداف نظام، مردم را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه امروزه کارکردهای متعددی برای رسانه‌ها در جهان مطرح هستند، ادامه داد: از این کارکرد‌ها می‌توان به موضوع اطلاع‌رسانی در کنار تفریح، سرگرمی، آموزش و موارد دیگر صحبت کرد و در کنار آن، نقش رسانه‌ها بسیار مهم است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه‌ها امروز به نوعی نماینده افکار عمومی هستند، افزود: در واقع امروز نظارت یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها به شمار می‌روند و به خوبی می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: اگر یک رسانه اهداف و سیاست‌های نظام را دنبال کند، به خوبی می‌تواند حلقه اتصال مردم و حاکمیت باشد و نماینده نظام قلمداد شود.

فضائلی اظهار داشت: هرچقدر که بحث افکار عمومی جایگاه بیشتری پیدا کرد نقش رسانه هم به همان اندازه اهمیت پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت رسانه‌ها به اهمیت افکار عمومی بازمی‌گردد، افزود: یکی از رایج‌ترین کارکردهای رسانه اطلاع‌رسانی است، همچنین یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه را می‌توان نظارت بر آن نام برد.

رئیس سابق موسسه سروش تصریح کرد: رسانه ازیک‌طرف باید روابط عمومی دستگاه‌های حاکمیتی باشد و از طرفی باید مدعی باشد، تنظیم این جایگاه تبیین‌گر و کمک‌رسان به اهداف باشد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم رسانه‌ها نظارت بر دستگاه‌هایی است که وظیفه‌دارند در خدمت مردم، آرمان‌های نظام و دنبال کردن سیاست‌های کلان نظام باشند که این‌ها مستلزم این است که مسئولان رسانه بیش‌ازحد مردم مسائل را تشخیص دهند.

فضائلی بیان کرد: رسانه‌هایی که مدیران و خبرنگاران آن به یک‌عمر سطحی اکتفا می‌کنند و مطالعات جدید و جلسات فکری ندارند این‌ها نمی‌توانند یک رسانه جدی و تأثیرگذار باشند.

وی گفت: اگر رسانه‌ای هوشمند باشد، کسانی که با آن رسانه کار می‌کنند طی مدت‌زمان همانند همان رسانه فکر می‌کنند، این همگن‌سازی مخاطبان نسبت به هم یکی از کارکردهای رسانه‌ها محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای خاطرنشان کرد: درمجموع به میزان کمیت و کیفیتی که مخاطبان دارند، هماهنگی‌های ذهنی و تحلیلی که پیدا می‌کنند ازجمله کارکردهای یک رسانه محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: محصول این کارکردها و اتفاقات مهمی که در رسانه‌ها رخ می‌دهد، حوزه ارزش‌ها است یعنی رسانه‌ها به نسبت فعالیتی که دارند ارزش‌ها را تعیین می‌کنند.

فضائلی افزود: امروزه رسانه‌ها می‌توانند سبک زندگی افراد را به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و رفتاری تغییر دهند، همچنین شبکه اجتماعی تلگرام با صرف‌نظر از محتوای آن می‌توان گفت اثرات مخربی از خود به‌جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام بر خانواده‌ها و تجزیه کردن و فروپاشی خانواده‌ها تأثیرات بسیاری بر جای گذاشته است، ادامه داد: تلگرام صرف‌نظر از محتوای آن و تأثیرات رفتاری و فیزیکی آن‌ها می‌توان گفت به لحاظ فرهنگی مخرب است.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای بیان کرد: باید برای برداشت‌ها و مفاهیم انقلابی کارهای بسیاری انجام داد ازاین‌رو می‌توان گفت ما برداشت درستی از انقلابی بودن نداریم، به دلیل اینکه یک برداشت و تلقی نادرست در بخش‌های زیاد سبب شده تا امروزه انقلابی بودن به معنای پرخاشگری قلمداد شود.

وی گفت: در اذهان عمومی انقلابی بودن یعنی زیر بار قوانین و مقررات نرفتن و دادوفریاد کردن است، این‌ها برای عده‌ای برداشت از مفاهیم انقلابی بودن است که در این راستا جفاهایی به انقلاب شده است.

فضائلی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) پیرامون انقلابی بودن گفت: اگر به سخنان ایشان توجه کنیم هیچ انسانی از انقلابی بودن بدش نمی‌آید و یکی از الزامات انقلابی بودن عقلانیت و خردمندانه رفتار کردن است.

وی اضافه کرد: از نظر مقام معظم رهبری یک فرد انقلابی یعنی یک فرد بااخلاق، ازاین‌رو باید گفت فردی که انقلابی است نمی‌تواند بدون اخلاق باشد.

مدیرعامل اسبق خبرنگار فارس با اشاره به بخش مبارزه با فساد تصریح کرد: امروزه این موضوع یک آفت برای جامعه ما محسوب می‌شود، فساد ازجمله مقوله‌هایی است که با احساس مردم متفاوت است این احساس‌ها و برداشت‌های نادرست بسیار برای جامعه مضر است.

وی بیان کرد: رسانه‌ها در بحث فساد باید مراقب باشند تا به بزرگنمایی آن‌ها دامن نزنند، یکی از توصیه‌های مهمی که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان صداوسیما داشتند، این بود که ایشان فرمودند مراقب باشید سیاه نمایی نکنید.

فضائلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری خودشان به بحث آسیب‌های اجتماعی در جامعه نظارت کامل دارند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی در کشور ما با تهدیداتی روبه‌روست که رسانه‌ها نسبت به این موضوع باید مراقب باشند و به آن‌ها دامن نزنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 17 دی 95 ، کد مطلب: 1289152: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
بستگی داره اخلاق را از دیدگاه چه کسی و با چه رویکردی تعریف کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
این آقای کارشناس رسانه آیا نمی دونند که انقلاب های مبتنی بر ایدئولوژی شکل می گیرند نه عقلانیت کاربردی یا عقل نظری؟ واقعا برای شما هم متاسفم که بدون تفکر اقدام به انعکاس هر نظری می کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین