پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است و چون بیشتر انتخاب های خانواده در خرید از سوی زن صورت می گیرد، پس زن را می توان قلب اقتصاد خانواده لقب داد.

شعار سال: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) زن ناظر و مسئول امور خانه وهمسرش است. یکی از وظایف زن به عنوان مسئول خانه و خانوادهانتقال ارزش‌های اخلاقی به نسل بعد است.

مادر صرفه‌جو، بچه‌هایش را صرفه‌جو تربیت می‌کند. مادری که نگرش اقتصادی دارد، فرهنگ اقتصادی‌اش را به خانواده و فرزندان منتقل می‌کند و مانع از بریز و بپاش‌های بی‌مورد می‌شود.

نقش اقتصادی مادر در کل خانواده جاری، به طور کلی بخش اعظمی از تربیت، الگوپذیری متربی از مربی است و از طریق گفتار، کردار و رفتار در وجود بچه‌ها نقش می‌گیرد.

زن باید فرزندان تلاشگر تربیت کند

بزرگترین هنر زنان و مردان ایرانی سخت کوشی آن هاست و آن ها این گنج را مدیون پیشینیان خود هستند. خانواده‌های ایرانی به خوبی می‌دانستند که برای زندگی و خوب زندگی کردن باید کار و تلاش کنند به همین جهت آب را از دل خاک با حفر قنات به روی زمین آوردند. روحیه تلاش‌گری و امرار پدرانی است که در سیاهی‌های چاه و در راهروهای تنگ و باریک قنات با ضربه‌های کلنگ و تیشه آب، این مایه حیات را برای تداوم ماندن در کویر با زحمات و مشکلات زیاد به دست آورد و طبیعت قهرآلود این خطه به مردمانشان آموخت قناعت را، و اقتصادی ‌زیستن و قدر دانستن داشته‌هایشان را.


اگر مروری بر فعالیت های گذشته زنان ایرانی داشته باشیم، خواهیم دید که زن ایرانی چه شهری و چه روستایی، زنی سختکوش و سازگار بوده است. قناعت و صرفه‌جویی ساده زیستن و سازگاری از مهم ترین ویژگی های او بوده و از دیرباز داشتن فرهنگ قناعت و استفاده بهینه از مواهب الهی جزء شاخص‌های زندگی آنان محسوب می‌شده است.

برای مصرف بهینه در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم باید به این نکته توجه داشت. آموزش یکی از محورهای اصیل برای خانواده های ایرانی است. اگر هر خانواده‌ای بیاموزد که درست مصرف کند و با صرفه‌جویی امکان استفاده از سایر مواهب را برای خانواده فراهم کند، شادی و نشاط را برای خانواده به ارمغان می‌آورد.

زن و جهت دادن خریدهای خانه

یکی از مهمترین ابزار و برنامه‌ها جهت صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، آموزش است. آموزشی که منجر به تغییر نگرش و اصلاح باور و کردار نادرست شود. در همین راستا تهیه برنامه‌های آموزشی و استفاده از ابزار رسانه بسیار مفید فایده است.

بازیابی هویت زن ایرانی و پرهیز از تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌های نامناسب و توجه زنان به این نکته که باید روی تولید ملی کار شود و از خرید محصولات خارجی حتی المقدور خودداری کنند و این که با خرید محصولات تولید داخل به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورمان کمک کنیم سبب می‌شود تا زنان ما در این جهاد اقتصادی موفق باشند.


نمونه ای از یک زن جهادگر

حضرت زهرا(س) همان‌گونه که در تمام شئون الگویی حسنه است، در این مورد نیز برای بانوان بهترین الگو در مدیریت و سازماندهی اقتصاد خانواده است و جالب است که در زندگی حضرت زهرا(س) نقش منابع غیرمادی در اقتصاد خانواده مهم‌تر از منابع اقتصادی است. ارسطو علم اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست، اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمد و مخارج است و تأمین اقتصادی رمز بقای خانواده است.

زن، قلب اقتصاد خانواده

نقش منابع آن قدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد خانواده آن را به‌عنوان یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفقیت مطرح می‌کنند. انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است و چون اکثر انتخاب های خانواده ها در خرید از سوی زن صورت می گیرد، به نوعی زن را می توان قلب اقتصاد خانواده لقب داد.


اعضای خانواده دوست دارند بهترین نوع غذا را مصرف کنند، زیباترین لباس‌ها را برای خود تهیه کنند. در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کنند و بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشند. به‌طور مکرر سفر بروند، بهترین آموزش‌ها را برای خود فراهم کنند و واقعیت این است که اگر چه این درخواست‌ها به وسیله همه خانواده‌ها مطرح می‌شود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانواده‌ها قادر به تأمین این خواسته‌ها هستند. از این رو زن می تواند با مدیریت درست و انتخاب هایی بهینه، علاوه بر ایجاد رضایت در اعضای خانواده، محیطی را فراهم آورد که اقتصاد خانواده نیز پویا و مولد شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری سفیر تیران و کرون، تاریخ 22 دی 95، کد مطلب: 47727: www.safiretiran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین