پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
طرح جامع شهر مهریز اواخر سال 92 در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و سال گذشته برای اجرا به شهرداری مهریز ابلاغ شد.

شعار سال: طرح جامع شهر مهریز اواخر سال 92 در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و سال گذشته برای اجرا به شهرداری مهریز ابلاغ شد اما از بدو اجرا با نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان مواجه شد که این نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد.

در زمان بررسی طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی، بسیاری از باغ‌های شهر مهریز بر اساس این طرح از محدوده شهر خارج شد و به حریم پیوست و شهروندان مهریزی بر اساس وعده مسئولان شهرستان و استان همچنان منتظر اصلاح طرح هستند.

بر اساس طرح جامع جدید این شهر، یک سوم از وسعت شهر از محدوده خارج شده و در حریم قرار گرفته است و شهروندان برای ساخت و ساز در این قسمت از شهر، با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند، از این رو شاهد ساخت و سازهای بدون مجوز و پروانه در بافت خارج شده از حریم شهر هستیم.

این تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی برای حفاظت از باغ‌ها و اراضی زراعی اتفاق افتاده است چراکه به این ترتیب باغ‌ها و اراضی زراعی حاشیه محدوده شهر، دستخوش تغییر کاربری نخواهند شد.

مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان پیش از این اعلام کرده بودند که اراضی باغی و زراعی مهریز به تشخیص شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از محدوده خارج می‌شوند و بعد از تدقیق محدوده برای تهیه طرح تفصیلی، امکان بازگشت اراضی مسکونی محدوده خارج شده به داخل محدوده وجود دارد. اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

شورای عالی معماری و شهرسازی طرح جامع مهریز را با هدف جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی تغییر داده است اما شهروندان مهریزی عقیده دارند این محدودیت، روند تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری‌ها را تشدید می‌کند.

بلاتکلیفی کاربری‌های مسکونی خارج شده از شهر

یک شهروند مهریزی می‌گوید: کاهش وسعت شهر براساس طرح جامع جدید، شهروندان مهریزی را متحیر کرده چرا که با توجه به رشد جمعیت، کاهش وسعت شهر، غیرمنطقی است.

«میرزا احمد زارع» ادامه می‌دهد: مسئولان تصور می‌کنند که با خارج شدن باغ‌ها از محدوده شهر، تخریب‌ها کاهش می‌یابد در حالی که دست سودجویان برای خشکاندن باغ‌ها و تفکیک‌های غیراصولی بازتر خواهد شد چرا که دیگر مجبور نیستند برای ساخت و ساز تحت نظارت شهرداری عمل کنند. وی می‌افزاید: تکلیف ساخت و سازهایی که انجام شده نیز مشخص نیست به طوری که برخی قبلاً به ساخت و ساز در این محدوده اقدام کرده‌اند اما امروز متوجه می‌شوند که ملکشان در محدوده شهر قرار ندارد. این شهروند می‌گوید: بسیاری از شهروندان مهریزی منتظر اصلاح این طرح هستند چرا که لابه‌لای باغ‌هایی که از محدوده شهر خارج شده است، خانه‌های ساخته شده و نیمه ساز هم وجود دارد و باید تکلیف آنها مشخص شود.

تشدید تخریب باغ‌ها

یکی دیگر از شهروندان مهریزی این تصمیم مسئولان را برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی موثر نمی‌داند و می‌گوید: نظارت بر تغییر کاربری باغ‌ها زمانی که این اراضی در داخل محدوده شهری قرار دارد، به مراتب راحت‌تر است، از این رو در این طرح تخریب باغ‌ها سرعت بیشتری خواهد گرفت. «مسلم زارع» می‌افزاید: قطعا زمانی که آب به اندازه کافی برای آبیاری باغ‌ها موجود باشد، هیچ شهروندی با طبیعت و فضای سبز خصومت ندارد و برای نگهداری از آن تلاش می‌کند، از این رو کاهش وسعت شهر برای نگهداری از فضای سبز و باغ‌ها، راهکار مناسبی نیست. وی اضافه می‌کند: نتیجه این تصمیم جز سردرگمی شهروندان برای انجام امور اداری، کاهش ارزش ملک و زمین و نگرانی شهروندان مهریزی چیز دیگری نیست و امیدواریم مسئولان به وعده خودشان عمل و برای اصلاح این طرح اقدام کنند.

اصلاح طرح برای برقراری تعادل بین مقررات و نیازهای شهر

مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز از پیگیری برای اصلاح طرح جامع شهر مهریز خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اعتراضاتی که درباره این طرح وجود دارد، تلاش می‌کنیم این مسائل را حل و فصل کنیم چراکه طرح‌های شهری باید از یک سو بر اساس ضوابط و مقررات و از سوی دیگر بر اساس نیاز شهر و شهروندان، تدوین شود.

«محمدرضا نقصان محمدی» ادامه می‌دهد: طرح تهیه شده در استان برای شهر مهریز هیچ تغییری در محدوده شهر نداشت اما این طرح در زمان بررسی در شورای عالی با اعمال نظراتی برای حفظ باغ‌های شهر همراه شد.

وی می‌افزاید: اداره کل راه و شهرسازی استان در صدد ساماندهی طرح‌های شهری از جمله طرح جامع شهر مهریز است چرا که نگرانی‌هایی در بین شهروندان مهریزی ناشی از خارج شدن اراضی و املاکشان از محدوده شهر ایجاد شده است و این نگرانی باید رفع شود.

پیگیری اصلاح طرح از سوی شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مهریز با اشاره به پیگیری درخواست‌های مردمی برای اصلاح طرح جامع مهریز و بازگرداندن اراضی خارج شده از محدوده به شهر، اظهار می‌کند: این اتفاق باعث شده است که اراضی بسیاری از محدوده شهر در محله‌های مختلف از شهر جدا شود که این اقدام نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

«محسن مروی‌نام» ادامه می‌دهد: خارج کردن این اراضی هیچ تاثیری در کاهش تخریب باغ‌ها ندارد چرا که دلیل اصلی از بین رفتن باغ‌ها، خشکسالی و کمبود آب است و اگر آب مورد نیاز برای آبیاری باغ‌ها تامین شود، هیچ کس باغ‌ها را تخریب نخواهد کرد.وی می‌افزاید: پیگیری‌های مکرری از سوی شورای شهر مهریز صورت گرفته که در نتیجه نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مجدد طرح اقدام کرده‌اند تا در صورت امکان، اراضی خارج شده به محدوده شهر بازگردانده شوند.این عضو شورای شهر مهریز بیان می‌کند: کاهش وسعت شهر در شرایطی که جمعیت شهر رو به افزایش است، اقدام درستی نیست از این رو لازم است که بازنگری جدی در این طرح صورت گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تابناک یزد، تاریخ انتشار: 13 دی 1395، کد مطلب: 353213، www.tabnakyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین