پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
با افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطقی از شهر تاکستان، گسترش حاشیه نشینی این شهر را تهدید می کند که در صورت بی توجهی ساکنان آن با پیامدهای زیادی مواجه خواهند شد.
شعارسال: امیر حسین رحمانی: تاکستان با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر از شهرهای بزرگ و مهم استان است که به دلیل موقعیت مناسب کشاورزی و صنعتی از جایگاه خاصی برخوردار است.

این شهر که در ۳۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی استان های زنجان، همدان و غرب کشور محل مناسبی برای اسکان کسانی است که از نظر درآمدی در سطح پایینی قرار دارند.

مدتی است شاهد گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حواشی این شهر هستیم که بی توجهی به آن و تداوم این روند می تواند تهدیدی برای اینده این منطقه باشد.

* حاشیه نشینی تاکستان را تهدید می کند

جوازهایی که بعد از احداث ساختمانهای غیرمجاز به آنها اعطا می شود حاشیه شهر تاکستان را به بمب ساعتی تبدیل کرده است.

ساختمان سازی غیر اصولی در حاشیه شهرها و خارج از محدوده شهری امری اجتناب ناپذیر است.

علت اصلی این پدیده قیمت پایین زمین در نواحی حریم شهرهاست که به همین دلیل بیشتر افراد کم درآمد به این مناطق رو می آورند.

حریم شهرها را می توان اینگونه تعریف کرد که فضای خط بیرونی شهر ومناطق شهریست که به صورت یک نوار سرتاسر شهر را می پوشاند و اغلب کاربری های غیر مسکونی دارد.

این گونه ساختمانها در صورت مشاهده حین ساخت معمولا با برخورد عوامل شهرداری و در برخی موارد تخریب مواجه می شوند.

در این بین افرادی هم هستند که به صورت شبانه و یا در روزهای تعطیل به طور کاملا غیر اصولی و ناگهانی اقدام به ساخت می کنند و برای اینکه بتوانند جلوی تخریب آن از سوی شهرداری را بگیرند بلافاصله خانواده خود را در آنجا اسکان می دهند.

ساختمانهایی که بدون رعایت هیچ یک از اصول ساخت و ساز احداث می شوند و اینکه اقشار کم درآمد تنها به دنبال یک سقف بالاسر و راحت شدن از اجاره نشینی هستند باعث شده است تا با کوچکترین زمین لرزه شاهد اتفاقات ناگواری در حاشیه شهر تاکستان باشیم.

طبق ماده ۲(دو) قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و نحوه تعیین آنها، نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات در داخل حریم شهر به عهده شهرداری است وهرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این حریم تخلف محسوب می شود و با متخلفین باید مطابق مقررات رفتار شود.

از آنجایی که بخشی از درآمد شهرداریها از طریق اخذ جرایم و عوارض از ساختمانها تامین می شود صاحبان ساختمانهای غیر اصولی با مراجعه به شهرداری و با پرداخت جریمه و از طریق کمسیون ماده ۱۰۰ موفق به اخذ مجوز می شوند و طبق قانون شهرداری موظف است تمام امکانات زیرساختی را برای آنها فراهم کند.

محمد رحمانی از کسانی است که چند سالی در صدد ساخت یک واحد مسکونی تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی می گوید: نمی خواهد ساختمانش را غیراصولی و شبانه بسازد و با این کار جان اعضای خانواده اش را به خطر بیاندازد.

رحمانی ادامه داد: هربار که برای دریافت مجوز به شهرداری مراجعه کردم با جواب منفی مسئولان شهرداری مواجه شدم که می گفتند زمین کاربری غیرمسکونی دارد.

وی در جواب مسئولان واحد شهرسازی شهرداری می گوید: در کوچه ای که زمین وی قرار دارد یک ساختمان دیگر هم هست که جواز ساخت و پایان کار خود را بعد از ساخت گرفته است.

رحمانی ادامه داد: در این کوچه امکاناتی چون آب، برق، گاز، تلفن و حتی جدول کشی هم وجود دارد پس چطور ممکن است کاربری آن کشاورزی باشد و در آن بتوان باغداری کرد.

محسن ورسه ای یکی دیگر از کسانی است که مشکل مشابه محمد رحمانی دارد و می گوید: برای ساخت به وی پیشنهاد شده که ابتدا ساختمان را بسازد و بعد برای اخذ جواز اقدام کند.

ورسه ای ادامه داد: من حتی حاضرم جریمه و عوارض شهرداری را قبل از ساخت پرداخت کنم اما مجبور نباشم در دو شب ساختمان بسازم.

کسب درآمد شهرداری ها از جرایم ساختمانی حتی در سوم خرداد امسال صدای معاون فرماندار وقت تاکستان را درآورد تا جایی که شهرام جلیلوند در جلسه ستاد جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز گفت:جرایم ساختمانی نباید موجب کاهش انگیزه برای برخورد شود.

وی ادامه داد: ساخت و ساز غیرمجاز علاوه بر خطر جانی و مشکلاتی در سیمای شهری از نظر اجتماعی هم موجب بروز ناهنجاری و معضلات حاشیه نشینی می شود.

عده ای از کارشناسان شهرسازی بر این عقیده اند که اگر با اخذ جریمه و عوارض از سوی شهرداری به این ساختمانها جواز و امکانات زیر بنایی تعلق نگیرد حداقل مانع اسکان خانواده ها و به تبع آن کاهش تلفات انسانی هنگام بروز زلزله خواهد شد.

امیر رحمانی کارشناس ارشد شهرسازی در این باره میگوید:حتی شهرداری با همکاری شورای شهر می تواند با تفکیک و ارایه طرح در این زمین ها علاوه بر نظارت بر ساخت و ساز از یک فاجعه جلوگیری کند.

این ساخت و سازهای غیر اصولی حتی میراث بدی برای شهرداران آینده تاکستان خواهد بود چرا که برای اجرای هر طرح با مشکلات عدیده ای از جمله عقب نشینی و نا هماهنگی کوچه ها مواجه خواهد شد.

حتی با توجه به نبود نقشه و اینکه هرکدام از مالکین هر طور که دوست داشتند خانه های خود را ساخته اند تا آینده ای نزدیک کوچه های حاشیه تاکستان طوری خواهد بود که امکان ارایه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادثی از قبیل زلزله و آتش سوزی نخواهد بود.

همین امر ما را مجاب کرد تا موضوع را از سرپرست حوزه فنی و شهری تاکستان پیگیری کنیم.

سعید طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه زمینهای حاشیه ای شهر خارج از محدوده شهر و طرح تفضیلی شهرداری است از حوزه اختیارات شهرداری خارج است و تصمیم گیری ها در مورد اعطای جواز و یا ندادن آن به ساختمانهای غیرمجاز به عهده کمسیون ماده ۱۰۰ است.

وی همچنین در مورد ارایه طرح در قسمتهای حاشیه ای تاکستان افزود: شهرداری تاکستان پیگیر تهیه نقشه در زمینهای فاقد کاربری حاشیه تاکستان است تا کسانی که اقدام به ساخت کرده اند بتوانند از امتیازات لازم برخوردار شوند.

سرپرست حوزه فنی و شهر تاکستان ادامه داد: با توجه به اینکه طرح جامع تاکستان در حال تهیه است احتمال اینکه زمین های حاشیه ای وارد طرح خدماتی شهرداری شوند وجود دارد.

سعید طاهرخانی افزود: اما تفکیک زمین های حریم تاکستان با توجه به اینکه کاربری غیر مسکونی دارند و خارج از محدوده خدماتی هستند امکان ندارد.

اینگونه ساخت سازها بیشتر در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی، خیابان شهید خیراله رحمانی و منطقه دیگری موسوم به ندر آباد اتفاق می افتد.

امید است با جدی گرفتن موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز از بروز مشکلات حاشیه نشینی در این شهر از همین امروز اقدامی اساسی صورت گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 28 آذر 1395 ، کدخبر: 3847870 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین