پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
گزارشی از وضعیت حاشیه نشینی در یزد نشان می دهد که مردم این مناطق از مشکلات عدیده ای رنج می برند.

شعار سال: حاشيه نشيني در ايران بعد از اصلاحات ارضي مطرح شد و با برنامه ريزي هاي مبتني بر الگوي سرمايه داري حاصل از ذهن برنامه ريزان غربگرا شدت يافت و امروزه به بحراني جهت ايجاد مشكل در شهرها مبدل شده، بحراني كه ريشه بخش عمده مخاطرات اخلاقي و اجتماعي شهرهاست.

بحراني كه اگر نگرشي درست بر آن غالب شود و به عنوان فرصت نگاه شود آنگاه كليد حل آن را در دستان خود حاشيه نشينان مي بينيم البته قطعاً نبايد از نظر دور داشت كه ايجاد اشتغال و افزايش ميانگين درآمدي در مبادي مهاجرت و كنترل نرخ رو به تزايد مسكن شهري ميتواند كنترل كننده رشد اين مناطق باشد.

در این گزارش به بررسی مشکلات مردم منطقه اسکان یکی از مناطق حاشیه شهریزد پرداخته شده است؛


نبود فضای سبز، پارک بازی، درمانگاه و عدم روشنایی کافی معابر، مهمترین مشکلات این منطقه

محمد علی زارع سخویدی که سابقه 9 سال زندگی در این منطقه را دارد با ابراز گلایه از وضعیت معابر و خیابان های آن گفت: متاسفانه به دلیل خاکی بودن کوچه ها و معابر این منطقه اکثر مواقع شاهد گردو خاک و آلودگی هوا هستیم.

این شهروند یزدی، نبود فضای سبز، پارک بازی، درمانگاه و عدم روشنایی کافی معابر را مهمترین مشکلات این منطقه عنوان کرد و افزود: امیدوارم مسئولین در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهند.


خانم طاهری یکی از بانوان سرپرست خانوار ساکن در منطقه اسکان با انتقاد از کمبود مسجد دراین قسمت از حاشیه شهر گفت: متاسفانه در تنها مسجد این منطقه نیز نماز جماعت در اوقات صبح و ظهر برگزار نشده و جالب اینجاست که حتی اذان هم در این اوقات پخش نمی شود.

این بانوی یزدی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثریت جمعیت این منطقه از قشر زحمت کش کارگر بوده و به دلیل نزدیکی آن به شهرک صنعتی در این منطقه سکونت دارند از مسئولان می خواهم نظارت بیشتری بر نرخ اجاره بها داشته باشند و هر جه زودتر مشکلات عمرانی این منطقه را حل کنند.


سعید دره زرشکی از جوانان ساکن منطقه اسکان هم گفت: چندین ماه قبل شهردار محترم از این منطقه بازدید کردند و وعده وعیدهایی مبنی بر آسفالت کوچه ها و جدول گذاری معابر دادند که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: هر روز شاهد وقوع تصادف در خیابان اصلی هستیم و از مسئولان می خواهم نسبت به نصب دست انداز و تابلو های راهنمایی و رانندگی در این مسیر اقدام کنند.


سید عباس محمدی هم که در زمینه خرید و فروش املاک فعالیت دارد درمانگاه، مدرسه و پارک را از نیازهای مهم این منطقه برشمرد و گفت: علی رغم اینکه 4 سال است که در اینجا زندگی می کنم تاکنون مسئولی را برای سرکشی و مشاهده مشکلات مردم ندیدم اما از آن ها می خواهم به فکر مردم این منطقه بوده و در بهسازی معابر و خیابان ها همت کنند.

در ادامه این گزارش برای انتقال دغدغه های مردم به سراغ مسئولان ذیربط رفتیم و پاسخ آن ها را به گلایه های مردم جویا شدیم؛

اگر مردم حاضر به پرداخت هزینه های خود نباشند امکان خدمت رسانی بهتر وجود ندارد

شهردار ناحیه آزادشهر یزد در خصوص آسفالت معابر و خیابان های منطقه اسکان گفت: از زمان تاسیس شهرداری ناحیه آزادشهر بالاترین بودجه شهرداری به این منطقه اختصاص یافته در حالی که شهرداری کمترین میزان درآمد را از این منطقه داشته است.

محمدعلی سلمانی ندوشن با تاکید بر این نکته که منطقه اسکان خارج از محدوده خدمات دهی شهرداری است اذعان داشت: با این وجود در سال گذشته تنها برای آسفالت خیابان اصلی در حدود 3 میلیارد ریال هزینه شده و برای آسفالت چند خیابان دیگر این منطقه نیز مبالغ قابل توجهی را هزینه کرده ایم.


سلمانی تاکید کرد: البته آسفالت کوچه ها با مشارکت مردم و با پرداخت هزینه از طرف اهالی کوچه صورت می گیرد که معمولا در بازه زمانی یک ماهه پس از پرداخت هزینه توسط شهرداری انجام می شود.

وی در ادامه به دولتی بودن اکثر زمین های منطقه اسکان اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به اینکه اکثر زمین های این منطقه دولتی و مواد است، مردم باید جریمه های خود را بر اساس ماده 100 به شهرداری پرداخت کنند که متاسفانه در این زمینه اقدامی انجام نمی دهند و علی رغم عدم پرداخت هزینه ها تنها انتظار دریافت خدمات دارند.


سلمانی افزود: من نمی توانم حق و حقوق مردم در مناطق دیگر آزادشهر را برای این منطقه هزینه کنم و تا مردم حاضر به پرداخت هزینه های خود نباشند امکان خدمت رسانی بهتر وجود ندارد.

وی درادامه از تصویب طرح احدات 6 پارک در این منطقه توسط شهرداری خبر داد و گفت: البته برای سال آینده احداث یکی از این پارک ها در دستور کار شهرداری خواهد بود.

وی کلید حل برطرف شدن مشکلات این منطقه را به دست اهالی آن دانست و اظهار داشت: شهرداری یک نهاد تقریبا خصوصی است و با حمایت های مالی مردم و پرداخت هزینه ها اداره می شود بنابراین اگر مردم عزیز این منطقه هزینه های خود به ویژه جریمه های ماده 100 شهرداری را پرداخت کنند بودجه شهرداری افزایش یافته و قطعا خدمات بهتری دریافت خواهند کرد.

شهرداری موظف به ارائه خدمات با تمام توان به مردم این منطقه است

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیزدر این خصوص گفت: شهرداری موظف است با تمام توان به ارائه خدمات به مردم این منطقه بپردازد.


حجت الاسلام عباس زارع خواسته های مردم را به حق دانست و گفت: علی رغم اینکه این منطقه به صورت خود جوش شکل گرفته و بودجه برای احداث فضای های مذهبی، فرهنگی و فضای سبز در آن دیده نشده اما این مسائل نباید مانع از ارائه خدمت به مردم این منطقه شود هرچند در سال گذشته خیابان اصلی این منطقه با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال آسفالت شده است.

زارع، ایجاد فضای سبز و پارک بازی کودکان را از مهمترین نیازهای مردم این منطقه برشمرد.

درمانگاه جدیدالاحداث در 3 ماهه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد

معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم از راه اندازی درمانگاه جدیدالاحداث این منطقه در سه ماهه نخست سال آینده خبر داد و اظهار داشت: این درمانگاه به همت اداره مسکن و شهرسازی ساخته شده و واگذاری آن به دانشگاه علوم پزشکی از روز دوشنبه گذشته بوده است.


محمدرضا وفائی نسب ادامه داد: البته عملیات حصارکشی، محوطه سازی وخرید اشتراکات آب و برق و گاز آن بر عهده دانشگاه گذاشته شده است.

وفائی نسب در خصوص تجهیزات درمانگاه هم گفت: هم اکنون یک درمانگاه در این منطقه فعال است که پس از اتمام عملیات عمرانی درمانگاه جدید، تمام تجهیزات به این درمانگاه منتقل خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی یزدآوا، تاریخ 23 دی 95، کد مطلب: 26002165: www.yazdava.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین