پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کرج به‌عنوان مرکز استان البرز با حدود دو میلیون نفر جمعیت نزدیک به 370 بوستان یا پارک و تعداد انگشت شماری شهربازی برای تفریح مردم بویژه کودکان دارد.

شعار سال: فضاهای شهری از جمله پارک‌های بازی و بوستان‌ها بخشی از محیط زندگی روزمره کودکان را به‌خود اختصاص می‌دهند که در صورت استاندارد بودن و داشتن شاخصه‌های حداقلی می‌توانند نقش مهمی در سلامت و رشد جسمی، تعاملات اجتماعی و خلاقیت آنان داشته باشند، اما متأسفانه در همه جای کشور از جمله کلانشهر کرج، والدین نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت و امن بودن وسایل بازی کودکان در فضاهای عمومی دارند.
کلانشهر کرج به‌عنوان مرکز استان البرز با حدود دو میلیون نفر جمعیت نزدیک به 370 بوستان یا پارک و تعداد انگشت شماری شهربازی برای تفریح مردم بویژه کودکان دارد که از یک سو وسایل بازی کودکان در پارک‌های تحت پوشش شهرداری جوابگوی نیاز روزافزون مردم در فصل تابستان نیست و برخی کارشناسان استاندارد بودن آنها را زیر سؤال می‌برند و از سوی دیگر وجود برخی وسایل بازی غیراستاندارد در شهرهای بازی به نگرانی والدین دامن می‌زند.

در کرج 100 درصد خلأ شهربازی وجود دارد
«پیمان بضاعتی پور» مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج اظهار داشت: حدود 370 بوستان بزرگ و کوچک در مناطق شهرداری کرج تحت مدیریت این سازمان است که در بیشتر آنها وسایل بازی و ست ورزشی موجود است. حفظ و نگهداری حدود 50 پارک در اختیار شهرداری است که در مبلمان این پارک‌ها، استاندارد رعایت شده و گواهی استاندارد نیز دریافت کرده‌اند. تجهیزات ورزشی شهرداری در پارک‌ها، به فراخور موقعیت پارک‌ها مناسب است، اما برخی از پارک‌ها متعلق به شهرداری نیست، هرچند نظارت بر آنها با شهرداری است.وی در خصوص نگرانی برخی والدین در خصوص لزوم ترمیم و ایمن‌سازی تجهیزات ورزشی مستقر در پارک‌های کرج، گفت: به‌دلیل اینکه عمر مفید برخی تجهیزات ورزشی پارک‌ها به اتمام رسیده و باید ایمن‌سازی شوند، در هفته آخر خرداد ماه یک تیم کارشناسی مأمور بررسی و آسیب شناسی این وسایل شد. مقرر شده تا بزودی گزارشی در این زمینه منتشر شود و با توجه به اعتبارات خوبی که شورای شهر کرج در نظر گرفته، مناسب‌سازی و ترمیم شوند. بضاعتی‌پور با تأکید بر اینکه در کرج 100درصد خلأ شهربازی وجود دارد، افزود: شهربازی‌های استان به لحاظ تعداد و تنوع وسایل بازی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

پیشگیری از حوادث، مهم‌تر از شادی پردردسر
«سیدغلامرضا بنی احمد» سرپرست اداره اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان البرز نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: دغدغه والدین برای اطمینان از بحث ایمنی شهرهای بازی کاملاً بجاست و ما نیز معتقدیم هر چند تفریح و شادابی یک اصل مهم است، اما پیشگیری از حوادث در این مکان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: تجهیزات ورزشی و تفریحی مستقر در شهربازی‌ها به‌دلیل نظارت در زمان نصب، بهره‌برداری و استفاده جای نگرانی کمتری دارد و در هر دوره نیز پس از بازرسی کارشناسان، گواهی مراقبتی سه ماهه صادر می‌شود، اما عمده نگرانی‌ها در مورد وسایل بازی مستقر در پارک‌ها و مهدکودک هاست. هرچند نظارت بر این تجهیزات برعهده سازمان استاندارد و مشمول مقررات استاندارد اجباری است، اما مقاومت‌هایی در مقابل استاندارد‌سازی می‌شود. مؤسسه استاندارد سال گذشته تجهیزات ورزشی مستقر در پارک‌های استان البرز را مورد بررسی قرار داد که متأسفانه اغلب آنها غیراستاندارد و ناایمن بودند، اداره استاندارد نمی‌تواند در هر پارک یا زمین بازی مأموری بگمارد تا در مورد ناایمن بودن یک وسیله ورزشی یا ممانعت در استفاده از آن به شهروندان تذکر دهد. اما همکاری شهرداری یا بهره بردار در استاندارد‌سازی وسیله‌ای که در اختیار عموم قرار دارد، می‌تواند جان کودکی را نجات دهد. سرپرست اداره اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان البرز افزود: به‌همین منظور با شهرداران مناطق مکاتبه شد و آنان به مؤسسه استاندارد فراخوانده شدند، اما شهرداری اقدام مؤثری به عمل نیاورد که در صورت مراجعه نکردن و بی‌توجهی، ناچار به معرفی خاطیان به استانداری البرز خواهیم بود.

وسایل تفریحی شامل استاندارد اجباری است
«فتانه شکراللهی» مدیرکل استاندارد استان البرز نیز با اشاره به اینکه وسایل تفریحی شامل استاندارد اجباری است، اعلام کرد: در حال حاضر 675 وسیله در 195 زمین بازی و 785 وسیله در 23 پارک و 18شهربازی استان وجود دارد که از ابتدای سال 96 تاکنون 295 گواهی بازرسی صادر شده و 30 دستگاه بازی از 10 شهربازی فاقد گواهینامه، امسال پلمب شده است.
شکراللهی با هشدار به بهره‌برداران وسایل بازی، تأکید کرد: تخطی از قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، اقدامات حقوقی را درپی خواهد داشت. بنابراین تمامی مالکان و بهره‌برداران برای دریافت پروانه استاندارد باید در سامانه نظارت بر تجهیزات تفریحی ثبت‌نام کنند. تلفن 1517 سامانه رسیدگی به شکایات اداره کل استاندارد در طول شبانه روز آماده دریافت و رسیدگی به شکایت‌های مردم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایران، تاریخ انتشار، شماره: 473043


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین