پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کودکان سنندجی جای مشخصی برای بازی ندارند و در حالیکه مرکز کردستان جمعیتی نزدیک به نیم میلیون نفر را در خود جایی داده که بخش زیادی از این جمعیت باید برای بازی های کودکانه خود همچنان حسرت هم سن سالان خود را بخورند.
شعارسال: داستان نبود شهر بازی برای کودکان سنندجی به راستی که تکراری است و در حالیکه در نزدیک به دو دهه اخیر مسئولان مختلف حوزه شهری از ایجاد شهر بازی برای این قشر وعده داده اند ولی متاسفانه تا این لحظه همچنان مرکز کردستان جزو محدود شهرهای کشور است که شهر بازی ندارد.

ایجاد شهر بازی در سنندج به عنوان مرکز کردستان به حدود دو دهه قبل باز می گردد و در حالی که در اوایل دهه هفتاد مقدمات ایجاد یک شهربازی استاندارد در دامنه کوه آبیدر و با عنوان پارک کودک بنا نهاده شد ولی متاسفانه تنها بخش های ابتدایی این طرح اجرایی شد و به دلیل بی تفاوتی مسئولان مدیریت شهری سنندج این مقدمات ساخته شده نیز از بین رفت.

پارک کودک واقع در دامنه آبیدر سنندج که قرار بود یکی از پارک شهرهای مجهز در سطح کشور باشد متاسفانه این روزها به زمینی بایر تبدیل شده و بخش زیادی از تجهیزات نصب شده در این محل نیز بین رفته و دیگر نام و نشانی از یک پارک ندارد.

بعد از گذشت بیش از دو دهه از این اقدام هیچ گونه اقدام دیگری از سوی مسئولان مدیریت شهری سنندج برای احداث و توسعه شهربازی های کودکان صورت نگرفت و در برنامه های ریزی های مسئولان بخشی از جامعه نادیده گرفته شده است.

* ایجاد شهربازی مطالبه کودکان سنندجی از استاندار کردستان

مطالبه جدی کودکان سنندجی برای احداث پارک بازی را می توان در محافل مختلف به خوبی مشاهده کرد چرا که چندی قبل در جریان بازدید استاندار کردستان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج، لزوم ایجاد پارک بازی از سوی کودکان مورد تقاضا قرار گرفت.

در جریان برگزاری این نشست در سنندج، احداث پارک بازی برای کودکان از جمله مطالبات جدی مطرح شده بود که البته استاندار کردستان نیز وعده داد که این موضوع را مورد پیگیری قرار خواهد داد.

در حال حاضر در واقع می توان سنندج را جزو محدود شهرهای کشور عنوان کرد که پارک بازی کودکان ندارد و در حالی که نه تنها در شهرهای کوچک که حتی بعضی از روستاها نیز وسایلی برای بازی کودکان دارند که کودکان مرکز نشین در استان کردستان از این امکان بی بهره هستند.

در حالی که مطالبه اصلی کودکان سنندج و حتی خانواده های ساکن در این شهر در خصوص ایجاد فضای برای بازی های کودکان همچنان ادامه دارد که وعده های مسئولان مختلف در رده های مدیریت شهری تا این لحظه جنبه واقعی به خود نگرفته است و با گذشت زمان همچنان این وعده ها تمدید می شود.

داستان نبود سرمایه گذار برای حضور در این بخش در شهر سنندج در کنار محدودیت های اعتباری دولت برای ایجاد زیرساخت های لازم از جمله مطالب کلیشه ای و تکراری است که هر بار معمولا از دهن شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و سایر مدیران شهری در کردستان شنیده می شود.

* اظهار تاسف شهردار سنندج از نبود شهربازی مناسب در مرکز کردستان

نه تنها کودکان سنندجی که حتی کودکان مهمان در این شهر نیز نسبت به نبود پارکی برای بازی های کودکانه معترض هستند تا جایی که دو هفته قبل و در جریان حضور کودکان مصدوم روستای شین آباد و همچنین روستای نشکاش مریوان نیز بار دیگر موضوع نبود پارک بازی کودکانه مورد انتقاد قرار گرفت.

در جریان نشست این کودکان با اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار سنندج از اینکه مرکز کردستان پارک بازی برای این قشر ندارد اظهار تاسف کرد و اعلام کرد که همه تلاش خود را برای جبران این مهم در دستور کار قرار می دهد.

شهردار سنندج همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این مشکل بیان کرد: بسته سرمایه گذاری در راستای توسعه پارک بازی کودکان در سنندج تهیه شده است و انتظار می رود که با حضور بخش خصوصی و همچنین تلاش بیشتر شهرداری بتوانیم زمینه برای رفع این معضل را فراهم کنیم.

کامیاب شادمان با بیان اینکه ایجاد پارک بازی کودکان یک نیاز لازم و ضروری برای شهر سنندج است، عنوان کرد: بدون شک تلاش برای جبران این کمبود در اولویت برنامه های شهرداری سنندج قرار گرفته است و انتظار می رود که در کوتاهترین زمان ممکن این معضل برطرف شود.

در طول چند سال اخیر و به دلیل نبود این امکان پارک بازی های بادی در سطح شهر سنندج افزایش پیدا کرده و افراد مختلف با پرداخت رقمی اندک به شهرداری به عنوان اجاره در مسیر های شلوغ و پارک های مختلف اقدام به نصب وسائل بادی برای کودکان سنندجی کرده اند.

عدم رعایت استاندارد های اولیه در کنار نبود نظارت های لازم از سوس مسئولان مربوطه از جمله چالش ها و مشکلات اصلی در این بخش بود که البته در آخرین مورد و به دنبال اقدام اداره کل استاندار استان کردستان دو مورد از این پارک های بادی در سنندج تعطیل شده اند.

* شهربازی های غیراستاندار سنندج تعطیل شدند

فیروزه راه هدایت مسئول استاندارد سازی تجهیزات تفریحی اداره استاندارد کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت شهربازی های سنندج و تعطیل شدن آنها گفت: منطبق نبودن وسایل بازی با استانداردهای لازم، موجب پلمپ کردن شهربازی های سنندج شده است.

وی با اشاره به پيگيري هاي مکرر اداره استاندارد و پلمپ شدن وسايل شهربازي ها به دليل تامين امنيت و حفظ جان کودکان در مراکز تفريحي، یادآور شد: تذکرات زيادي در رابطه با استانداردسازي وسايل بازي در شهربازي ها به بهره برداران داده شد که عدم رعايت قوانين استانداردسازي از سوي بهره برداران موجب شد تا اداره استاندارد از طريق مراجع قضايي مسئله را پيگيري کند.

مسئول استانداردسازي تجهيزات تفريحي اداره کل استاندارد کردستان بيان کرد: اداره استاندارد از طريق سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري سنندج مسئله را پيگيري کرده و به دليل منطبق نبودن شرايط با استانداردهاي روز موجب پلمپ کردن شهربازي هاي پارک کودک و پارک ملت سنندج شود.

وي گفت: وسايل و تجهيزات تفريحي پارک نشاط و پارک معلم سنندج که در حال حاضر اجازه بهره برداري ندارند، تا پايان دي ماه وقت دارند براي استاندارد سازي تجهيزات اقدام کنند.

مسئول استانداردسازي تجهيزات تفريحي اداره استاندارد کردستان با اشاره به وسايل بازي مهد کودک ها افزود: طي پيگيري هاي مکرر اداره استاندارد، تجهيزات تفريحي مهد کودک ها و مدارس مورد بازديد قرار گرفته و وسايل غير استاندارد اين مراکز جمع آوري شده است.

وي در پايان گفت: تلاش اداره استاندارد بر قلع و قمع اين مراکز نيست و در صورت دارا بودن تجهيزات غير استاندارد ابتدا با تذکرات و آموزش هاي لازم بهره برداران آگاه مي شوند و در صورت عدم رعايت استاندارد ها، از طريق مراجع موضوع قضايي پيگيري خواهد شد.

* وجود شهربازی یکی از الزامات زندگی شهرنشینی است

در همین حال یک کارشناس حوزه کودک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نیاز سنندج به ایجاد فضایی برای نشاط و بازی کودکان عنوان کرد: با توجه به زندگی شهرنشینی و همچنین کاهش تحرک در بین خانواده ها لازم است که کودک بخشی از اوقات خود را در فضای آزاد و پر از نشاط و شادابی طی کند.

عباس عزیزپور با بیان اینکه کودک نیاز مبرمی به بازی در مکان های عمومی دارد، اظهار داشت: بر اساس یافته های روانشاسی و همچنین نظریات افراد صاحب نام در این عرصه ثابت شده است که کودک نیاز جدی به حضور در مکان های عمومی به ویژه پارک و فضای بازی دارد.

وی با بیان اینکه نبود پارک و فضای بازی برای کودکان سنندج یک نقطه ضعف جدی برای استان کردستان و مدیران این استان به شمار می رود، گفت: در حالی که مسئولان و متولیان حوزه های برنامه ریزی همواره به سایر حوزه ها توجه کرده و اعتبارات هنگفتی را برای آنها اختصاص می دهند که این نیاز ضروری در سنندج تاکنون نادیده گرفته شده است.

این کارشناس حوزه کودک با بیان اینکه توجیه این معضل با نبود اعتبار کافی تنها پاک کردن صورت مسئله است، یادآور شد: انتظار می رود که اعضای شورای اسلامی شهر که خود را نماینده مردم می دانند در راستای توجه به نیازهای موکلان خود نسبت به رفع این معضل تلاش کنند.

وی در پایان گفت: بدون شک فضای بازی برای کودکان از جمله الزامات زندگی شهری است و حتی این مهم در مناطق روستایی نیز دیده می شود و به همین دلیل این موضوع باید در راس فعالیت های کاری مدیران حوزه شهری به ویژه شهرداری قرار گیرد.

بدون شک ایجاد شهربازی های استاندارد و دارای امکانات روز مطالبه به حق کودکان و خانواده های سنندجی است و در همین راستا انتظار مردم مرکز کردستان از مسئولان حوزه مدیریت شهری این است که به جای وعده دادن در راستای رفع این معضل و کمبود تلاش بیشتری داشته باشند.

در راستای رفع این معضل رسالت اعضای شورای اسلامی شهر سنندج بیش از دیگران است چرا که شمار زیادی از اعضای فعلی شورا در برنامه های کاری خود برای کسب رای مردم، موضوع توسعه سنندج و ایجاد شهربازی ها را وعده داده بودند که بدون شک امروز وقت آن رسیده تا این وعده ها جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خانواده و زنان، تاریخ انتشار: 17 آبان 1393، کدخبر: ۱۳۵۱۰، www.mehrkhane.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین