پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۶
15 سال از درخواست مردم مهریز برای جابه‎جایی پاسگاه شهید مدنی می‌گذرد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار 15 میلیارد تومانی برای انجام این جابه‌جایی، هنوز پاسگاه بر جای خود استوار است و هنوز مردم مهریز گلایه دارند.

شعار سال: پاسگاه ایست و بازرسی شهید مدنی مهریز در ورودی جنوبی شهر یزد یکی از گلوگاه‌های مهم کشف مواد مخدر و قاچاق کالا در استان است و اهمیت ویژه‌ای در جلوگیری از ورود مواد مخدر به استان‌های مرکزی کشور دارد.

در کنار موفقیتهای این پاسگاه، بسیاری از مردم مهریز معتقدند که با توجه به کشفیات بالای این مرکز، میزان ریزش مواد مخدر در منطقه مهریز به شدت افزایش یافته و همین موضوع، عملکرد مثبت پاسگاه را تحتالشعاع قرار داده است.

در سالهای گذشته مردم این شهرستان با امضای طوماری خطاب به استاندار، خواستار انتقال این پاسگاه به خارج از شهرستان شدند و اگرچه مسئولان هم همواره در این مورد قول مساعد داده‌اند اما پس از گذشت 15 سال از طرح این درخواست، ایستگاه شهید مدنی مهریز همچنان در جای خود مستقر است.

در عین حال مردم مهریز این پاسگاه را باعث بدنامی ‌شهرستان مهریز می‌دانند و می‌گویند: متاسفانه همه کشفیات مواد مخدر و کالای قاچاق این پاسگاه که در اصل هیج ربطی به مردم مهریز ندارد، به نام شهرستان مهریز تمام میشود.

به عقیده آنها معضلات اجتماعی ناشی از فعالیت پاسگاه شهید مدنی، مهریز را به‌عنوان شهر مواد مخدر و جولانگاه قاچاقچیان به مردم کشور معرفی می‌کند و مردم ایران، شهرستان مهریز را نه به واسطه آثار تاریخی و مکان‌های تفریحی آن بلکه به واسطه پاسگاه شهید مدنی و موادمخدر و قاچاق می‌شناسند.

مردم این شهرستان مدعی هستند که این پاسگاه نه تنها هیچ سود و منفعتی برای شهر و مردم مذهبی مهریز ندارد، بلکه حیثیت آنها را بر باد داده است و مسئولان نیز همواره مهر تایید بر لزوم جابه‌جایی این ایستگاه زده‌اند اما این موضوع چه زمانی اجرایی خواهد شد، هنوز معلوم نیست.

تکذیب ریزش مواد مخدر

در حالی که فرمانده انتظامی‌ شهرستان مهریز هم در ابتدای سال جاری از جابهجایی این ایستگاه در اولویت برنامههای شهرستان خبر داده بود، اما گویا هنوز این موضوع در اولویت قرار نگرفته است. در عین حال به گفته مدیر کل انتظامی ‌استانداری این پاسگاه آن طور که عنوان می‌شود، در ریزش مواد مخدر در مهریز نقشی ندارد.

«احمد ترحمی» ‌می‌گوید: این پاسگاه در خارج از محدوده شهر مهریز در محدوده روستاهای این شهرستان قرار دارد و این ادعا که پاسگاه، در ریزش مواد مخدر و بالا رفتن آمار معتادان شهرستان نقش دارد، نه حرف درستی است و نه قابل اثبات.

افتخارآفرینی گلوگاه شهید مدنی

مدیر کل انتظامی ‌استانداری ادامه می‌دهد: کشفیات بالای مواد مخدر در این ایستگاه از افتخارات استان است؛ چرا که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، اما با توجه به تصمیم استان، اعتباری پیش‌بینی شده است که این ایستگاه در فاصله 15 کیلومتری و در کنار قلعه زین‌الدین مستقر شود. وی با تاکید بر این‌که این ایستگاه یک گلوگاه مهم کنترلی است و تجهیزات و دستگاه‌های مجهزی دارد، می‌گوید: نیروی انتظامی، ‌آمادگی لازم برای جابهجایی این پاسگاه را دارد اما با توجه به نیاز 10 تا 15 میلیارد تومانی برای جابهجایی این ایستگاه باید با کار کارشناسی، اولویت آن را تعیین کرد.

ترحمی‌ می‌افزاید: این گلوگاه بزرگ‌ترین کاشف مواد مخدر و کالای قاچاق در دروازه ورودی استان است و جابهجایی آن نیز مصوب شده اما باید دید آیا در اولویت جذب اعتبار برای جابهجایی قرار دارد یا خیر؛ چرا که هزینه‎‌های انجام شده در پاسگاه فعلی، دیگر قابل برگشت نیست و باید با صرف هزینه‌ای دوباره‏، پاسگاه جدیدی ایجاد کرد.

انتقال پاسگاه به شمش

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم در این مورد می‌گوید: طرح جابهجایی این ایستگاه 15 سال است که مطرح است و منطقهای به نام شمش در همین شهرستان برای ایجاد ایستگاه جدید مصوب شده است و همه بر این جابه‌جایی اتفاق نظر دارند.

«علی بمان روستایی» با اعلام برآورد 15 میلیارد تومانی هزینه جابهجایی این ایستگاه، اعلام می‌کند: هنوز کسی زیر بار تامین این اعتبار نرفته است و اخیراً مصوبهای در استان مطرح شده است تا این جابهجایی را دوباره به جریان بیندازیم.

ارسال مستندات برای پیگیری

فرمانده نیروی انتظامی‌ استان هم از آمادگی کامل نیروی انتظامی‌ برای جابهجایی پاسگاه شهید مدنی مهریز خبر می‌دهد و می‌گوید: ارگانهای دیگری متولی این جابهجایی هستند که باید فضای جدید را برای استقرار نیروی انتظامی‌ مهیا کنند.

سرهنگ «ایرج کاکاوند» اضافه می‌کند: این طرح از گذشته مطرح بوده و یکی از اقداماتی ‌است که باید در استان انجام شود؛ از این رو مستندات استان در این مورد به نیروی انتظامی‌ کشور منعکس شده است و منتظریم که پیگیری‌ها به نتیجه برسد و جانمایی صورت گیرد.

درخواست جابه‌جایی از سوی نماینده مهریز

نماینده مهریز در مجلس شورای اسلامی بارها جابه‌جایی پاسگاه شهید مدنی این شهرستان را از مسئولان امر مطالبه کرده است.

حجت‌الاسلام «دخیل عباس زارع زاده» می‌گوید: این پاسگاه هیچ سودی برای شهرستان ندارد و باعث بدنامی شهر هم شده است.

وی از مسئولان خواسته است که هر چه سریع‌تر به جابه‌جایی این ایستگاه اقدام کنند چرا که این موضوع از خواسته‌های دیرینه مردم مهریز است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت همشهری، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1393 ، کد مطلب: 15376، www.ostani.hamshahrilinks.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین