پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
اوباما به تنهایی بیش از 12 رییس جمهور پیشین آمریکا مجازات حبس ابد محکومان زندانی را کاهش داده است. او در مجموع در 8 سال گذشته مجازات زندان 1385 نفر را مورد عفو یا کاهش قرار داده است.

شعارسال: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دو روز مانده به پایان دوران ریاست جمهوری خود یکی از بزرگ ترین افشاگران اسناد محرمانه و سری نظامی آمریکا را مورد عفو قرار داد.

به گزارش رسانه های آمریکا، اوباما " چلسی منینگ " سرباز تراجنسیتی ارتش آمریکا را که 8 سال پیش با افشای صدها هزار سند نظامی آمریکا و در اختیار قرار دادن این اسناد به سایت افشاگر ویکی لیکس دردسر بزرگی برای دولت آمریکا ایجاد کرده است، مورد عفو قرار داد.

چلسی منینگ

با عفو اوباما محکومیت 35 ساله این عضو سابق ارتش آمریکا 4 ماه دیگر پایان می یابد و منینگ در 17 ماه می سال جاری میلادی (اردیبهشت 1396) از زندان آزاد خواهد شد.

گفتنی است "چلسی منینگ" نام جدید " بردلی منینگ" سرجوخه سابق و تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکاست که دو سال پیش در زندان اقدام به تغییر جنسیت کرده است. او 29 سال سن دارد و بدون عفو اوباما می بایست تا سال 2045 در زندان می ماند. مقامات کاخ سفید گفته اند مهلت 4 ماهه به منظور آزادی چلسی منینگ از زندان به دلیل دادن وقت مناسب برای یافتن مکان زندگی جدید این زندانی نظامی پس از آزادی از زندان است.

ادوارد اسنودن و جولیان آسانژ افشاگران تحت تعقیب اسناد دولتی آمریکا از اقدام اوباما در عفو چلسی منینگ استقبال کرده اند. اسنودن و آسانژ در سال های گذشته از کارزارهایی به منظور عفو چلسی منینگ حمایت کرده بودند.

گفتنی است از زمانی که چلسی منینگ در سال 2016 دو بار در زندان اقدام به خودکشی کرده است، کارزار حمایت از آزادی او از زندان فعالیت بیشتری نشان داده است. این کارزار در هفته های گذشته فعالیت های خود را متمرکز بر عفو این فرد از سوی اوباما در واپسین روزهای ریاست جمهوری به خاطر دلایل انسانی قرار داده بود.

بیشترجمهوریخواهان از عفو یکی از بزرگ ترین افشاگران اسناد دولتی آمریکا در طول تاریخ این کشور انتقاد کرده و چلسی منینگ را یک خائن به وطن می دانند که کمترین مجازات او حبس طولانی در زندان است. در این راستا روسای جمهوریخواه کمیته های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از این اقدام اوباما به شدت انتقاد کرده اند.

جان مک کین رییس جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا با انتقاد از عفو چلسی منینگ گفته است اقدام این فرد در افشای اطلاعات محرمانه و سری آمریکا ، موقعیت و امنیت شغلی و جانی هزاران نیروی نظامی شاغل در ارتش این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

پل رایان رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز از این اقدام اوباما انتقاد کرده و این کار رییس جمهور را ظلمی بزرگ در حق نیروهای نظامی شاغل در ارتش آمریکا خوانده است. رایان در بیانیه ای گفته است: اوباما تصمیمی اشتباه و خطرناک گرفته است و با این کار نشان داده است افرادی که امنیت ملی ما را مورد تهدید قرار می دهند، می توانند از مجازات شدن و حساب پس دادن بگریزند.

منینگ در ماه های گذشته نسبت به زندانی شدن در یک زندان نظامی در ایالت کانزاس آمریکا انتقاد داشته و این زندان مردانه را محیطی ناامن برای خود می دانست. او همچنین به دلیل هرمون درمانی و دیگر درمان های پیشرفته تغییر جنسیت می بایست به امکانات پزشکی خاصی دسترسی داشته باشد که در زندان فراهم نبود.

او به همین خاطر دو بار در سال میلادی گذشته دست به خودکشی زده بود. او از سال 2010 دستگیر شد و در سال 2013 از سوی دادگاه نظامی به تحمل 35 سال زندان محکوم شد و در صورت عدم عفو اوباما می بایست تا 28 سال دیگر در زندان می ماند. دوره زندان او طولانی ترین مدت حبس برای یک فرد به جرم درز اطلاعات محرمانه دولتی به بیرون در طول تاریخ آمریکاست.

اوباما در کنار عفو زندان چلسی منینگ ، همچنین " جیمز کارت رایت " ژنرال بازنشسته دریایی و معاون سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا را که درباره پرونده درز اطلاعات محرمانه " حمله سایبری به تاسیسات هسته ای ایران" و نیز شهادت دروغ به سازمان اف بی آی دراین باره ، از سوی دادگاه نظامی گناهکار شناخته شده بود ، مورد عفو قرار داده است.

اوباما در دوران 8 ساله ریاست جمهوری خود با عفو یا کاهش مدت زندان 1385 نفر ، رکوردی از بیشترین میزان عفوهای ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا را به ثبت رسانده است. از این تعداد او 504 مورد مجازات حبس ابد را کاهش داده که به تنهایی بیشتر از احکام عفو مجموع 12 رییس جمهور پیشین آمریکاست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24، تاریخ انتشار: 29دی1395، کدخبر: 232576: www.saat24.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین