پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
استان فارس سالهاست با معضل خشکسالي دست و پنجه نرم مي‌کند و اين معضل امکان فعاليت‌هاي کشاورزي و باغداري را از مردم ربوده است.
شعارسال: از اين رو مسئولان براي رفع مشکل بيکاري، احداث شهرک‌هاي صنعتي را مطرح کردند. با اينکه وجود مناطق صنعتي در مرحله اول براي رفع معضل بيکاري مناسب به نظر مي‌رسد اما با جانمايي نامناسب شهرک صنعتي فسا در کنار سايت زباله، نه تنها به اشتغال‌زايي ختم نشده، بلکه نه سرمايه‌گذاران و نه صاحبان صنايع غذايي رغبتي براي حضور در اين شهرک از خود نشان مي‌دهند.

فارس مدت‌هاست با بحران خشکسالي دست و پنجه نرم مي‌کند و منابع آبي ديگر جوابگوي فعاليت‌هاي کشاورزي در استان را نمي‌دهند. همين مسئله باعث اين شده که مسئولان احداث شهرک‌هاي صنعتي را براي گره‌گشايي از معضل بيکاري انتخاب کنند. از اين رو شهرک صنعتي فسا را بدون اقدامات کارشناسي در کنار سايت زباله‌اي که بارها به دليل دفن غيربهداشتي پسماندها خبرساز شده بود، احداث کردند. همين مسائله نتوانست معضل اشتغال‌زايي را از دوش مردم و مسئولان بر دارد. علاوه بر اين، جانمايي نامناسب اين شهرک صنعتي در کنار سايت زباله امکان حضور را از سرمايه‌گذاران گرفته و به عبارتي به گفته فرماندار ویژه این شهرستان، سرمایه‌گذار پران شده است.

از سال‌هاي دور چرخ اقتصاد شهرستان فسا با کشاورزي و دامپروري به حرکت در مي‌آمد و حالا که بحران خشکسالي در فارس خودنمايي مي‌کند جاي خالي صنعت در استان بيشتر احساس مي‌شود. به گفته سلیمان کرمی صنعت و کارخانه‌های صنعتی هنوز در اين منطقه عرصه‌اي براي خودنمايي پيدا نکرده‌اند و متاسفانه شهرستانی که جزء سه شهرستان با فرمانداری ویژه استان فارس است، هنوز صنعت ندارد.

* زباله‌ها راهي براي شکوفايي صنعت نذاشته‌اند

با اينکه استان فارس بايد به سمتي برود که صنعت در آن پويا و فعال شود تا نه تنها نرخ بيکاري کاهش يابد بلکه مانعي براي مهاجرت روستائیان و اهالی شهر فسا به دیگر شهرستان‌ها شود. فرماندار ویژه شهرستان فسا با اشاره اينکه اولویت نخست را بايد احیا شهرک‌های صنعتی و حل مشکل سایت زباله این شهرستان قرار داد، مي‌گويد: متاسفانه سایت زباله در مجاورت شهرک صنعتی سبب شده که نه تنها امکان راه‌اندازي صنایع غذایی در اين منطقه وجود نداشته باشد بلکه سرمایه‌گذاران هم انگیزه‌اي برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان ندارند.

شاپور قنبری، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس هم ضمن تاييد مشکلاتي که پيش روي شهرک صنعتي فسا قرار دارد، مي‌گويد: درختکاری و ایجاد یک کمربند فضای سبز حد فاصل شهرک صنعتی و سایت زباله راهکاری موقت براي اين معضل محسوب مي‌شود. همچنين شهرداری موظف است دورترین فاصله از حریم شهرک را برای جمع زباله قرار دهد تا صنايع بتوانند در اين منطقه جاني دوباره بگيرند.

علاوه بر مشکلاتي که همجواري سايت زباله براي شهرک صنعتي فسا ايجاد کرده است، خروج شيرابه‌ها از زباله‌هاي انباشته شده هم به عنوان معضلي شناخته مي‌شود که محيط زيست منطقه را مورد تهديد قرار داده است. علاوه بر محيط زيست ذخاير زيرزميني هم نمي‌توانند از مشکل نامبرده در امان باشند و احتمال آلودگي آب هاي زيرزميني روستايي هم وجود دارد. فرماندار ویژه فسا با دادن وعده جابه جايي اين سايت زباله مي‌گويد: مکان‌یابی جابه‌جايي سايت زباله فسا در 4 ماه انجام مي‌گيرد.

با جابه‌جايي سايت زباله فسا نه تنها معضل اشتغال‌زايي اين منطقه را برطرف مي‌کند بلکه ميتوان به آن به عنوان نخستین سنگ بنای رونق صنعت در این شهرستان نگاه کرد،‌ چرا که سرمايه‌گذاران ديگر بدون هيچ هراسي مي‌توانند در شهرک صنعتي فسا حضور بيابند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جوان آنلاین، تاریخ انتشار: 14 آبان 1395، کدخبر: 820710، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین