پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
عضو و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شیراز با ارائه آماری، برهم خوردن تعادل در شاخص های جمعیتی در این کلانشهر را، هشداری جدی دانست.

شعار سال: ابراهیم شعرا در نطق قبل از دستور خود در جلسه علنی دوشنبه 20 دی، گفت: سرشماری اخیر نفوس و مسکن کشور حاکی از این است که جمعیت استان از مرز 5 میلیون نفر گذشت و رشد شهرستان شیراز هم به مرز یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده است. رشد جمعیت در این دوره 6.6 درصد بوده که این موضوع برای مدیریت شهری جای نگرانی دارد.

او با بیان اینکه عمدۀ مسائل اجتماعی، تاثیرپذیر از پدیدۀ مهاجرت و مهاجرت نیز برخاسته از نبود تعادل ملی منطقه ای کشور است، گفت: در اثبات گرفتاری شهرها همین بس که 12 میلیون و 500 هزار نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

شعرا با یادآوری اینکه علی رغم کاهش نرخ رشد جمعیت، رشد جمعیت مناطق شهری در آمارها مثبت و مناطق روستایی منفی است، گفت: سه عامل باروري، مرگ و مير و مهاجرت در تغييرات ميزان رشد جمعيت نقش دارند. نرخ باروي و مرگ و مير ايران در طول دهه اخير با ثبات نسبي همراه بوده كه در این بین بيشتر مهاجرت، به عنوان عامل رشد جمعیت شهری بوده است.

او با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت برای شیراز حدود 4 درصد بوده است، گفت: آمار نشان می دهد که اکثر مهاجرت ها با هدف یافتن شغل و 46 درصد مهاجرت ها در کشور به پیروی از خانواده بوده است.

شعرا خاطرنشان کرد: هرچند استان فارس در محدودۀ سال های 85-75 یکی از استانهای مهاجر فرست بوده اما در محدودۀ سال های 90- 85 به یک استان مهاجر پذیر تبدیل شده است و بیشترین مهاجر هم به شیراز می آیند.

او به استناد سرشماری سال 90، گفت: حدود 40 درصد مهاجرین وارد شده به شهرستان شیراز، مهاجرت درون شهرستانی داشته و حدود 26 درصد مهاجرت ها از دیگر شهرستان های استان و حدود 26 درصد نیز از سایر استانها به شهرستان شیراز بوده است.

شعرا با اشاره به اینکه 76.3 درصد از کل مهاجران وارد شده به شهرستان شیراز، مرکز این شهرستان را به عنوان محل اقامت انتخاب کرده اند، گفت: وضعیت فقر در برخی شهرهای مجاور شیراز به گونه ای است که مهاجر به سمت شیراز، بعنوان یک شهر برخوردار حرکت می کنند و بدین ترتیب شیراز 86 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهد.

او تصریح کرد: این حجم مهاجرت به شیراز بدان معنی است که هر برنامۀ توسعه شهری و هر تمهیدی که برای رفع مشکلات اندیشیده شود، قبل از آن، مشکل و نیاز جدید شکل گرفته است در این شرایط، مدیریت شهری نمی تواند آن چنانکه باید به مسائل اساسی شهر بپردازد.

شعرا در بیان تبعات مهاجرت، افزایش تراکم جمعیتی، اختلال در نظام فرهنگی اجتماعی، برهم خوردن تعادل جمعیتی، ایجاد مشکلات اقتصادی و ... را برشمرد.

او گفت: تراکم جمعیتی استان فارس ( تعدادنفر در هر کیلومترمربع) از 31.2 در سال 75 به 37.5 در سال 90 رسیده و تحلیل آماری این واقعیت را مشخص می کند که از هر هزار نفر جمعیت شیراز، 91 نفر مهاجر هستند و این قطعا در آمارگیری سال 95 افزایش خواهد داشت.

شعرا بر هم خوردن نسبت جمعیتی را نیز یکی از تبعات مهاجرت دانست و با پرداختن به مشکلات اقتصادی ناشی از مهاجرت، گفت: طبق آمار، 59.7 درصد خانوارهای شهر صدرا و 39.4 درصد خانوارها در شیراز مستاجر هستند و چنین شهری کاملا در معرض خطر قرار دارد.

او اضافه کرد: اگر حجم مسکن در سبد خانوار 40 درصد باشد، با توجه به معضل بیکاری در شیراز با 13 درصد در جامعه شهری شیراز و 18 درصد در کل شهرستان و 30 درصد هم در بقیه شهرهای اطراف، این موضوع برای خانوارها مشکل ساز خواهد بود.

شعرا همچنین با یادآوری اینکه 12.8 درصد از کل خانوارها در شیراز زن سرپرست هستند و در 75 درصد از این خانواده ها بیکاری وجود دارد و 65 درصد آنان مستاجرند، گفت: بعد خانوار در این گروه 3.5 و درآمد متوسط آنان ماهیانه 750 هزار تومان است که آسیبهایی را متوجه آنان کرده و می کند.

عضو شورای اسلامی شیراز گفت: همانطور که آمار نشان می دهد و مشاهدات تأیید می کند، مهاجرت روزافزون به شهر شیراز، مشکلات زیاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را بوجود آورده است. افزایش جمعیت و تراکم جمعیتی، بهم خوردن تعادل جمعیتی به جهات مختلف در مناطق مختلف شهر، توسعه حاشیه نشینی ، افزایش بیکاری حتی در خصوص جوانان تحصیل کرده، افزایش اجاره بها، بالارفتن سن ازدواج، مشاهده پدیده تجرد قطعی، وجود زنان سرپرست خانوار، افزایش آسیب های اجتماعی فرهنگی نظیر طلاق، بی بندوباری و اعتیاد و ..... از آن دسته است.

وی با طرح مشکلاتی که بخشی از آن ناشی از مهاجرت بی رویه به شیراز است، خواستار چاره اندیشی جدی از سوی مسئولان برای رفع چالش ها و تبعات این پدیده شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ 20 دی 95 ، کد مطلب: 43629: www.fars.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین