پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
شهرستان رابر، یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان محسوب می شود وجود طبیعت بکر،آب هوای مطبوع و مناظر چشم اندازهای چهار فصل، گیاهان دارویی و… در کنار بقاء متبرکه و مدفن امام‌زادگان زیبایی های این شهرستان را دو چندان کرده است

شعار سال: شهرستان رابر، یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان محسوب می شود وجود طبیعت بکر، آب هوای مطبوع و مناظر چشم اندازهای چهار فصل، گیاهان دارویی ، قله‌های بلند، دشت‌های سرسبز و آبشارها و چشمه سارهای خروشان در کنار بقاء متبرکه و مدفن امام‌زادگان زیبایی های این شهرستان را دو چندان کرده است .

از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند شناخت منابع طبیعی و گیاهان دارویی بسیار غنی و ارزشمند آنچشمدلهربیننده ای رامی نوازد.

در ادامه این گزارش با گوشه ای از جاذبه های گردشگری شهرستان رابر آشنا شوید

*آبشار آبسر

آبشار آبسر از ارتفاعات بحر آسمان سرچشمه می‌گیرد و در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی رابر فرو می‌ریزد. ارتفاع این آبشار زیبا به ۲۵ متر می‌رسد. فاصله آبشار تا روستای سید مرتضی در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبسر از طریق جاده‌ی رابر-هنزاء-جیرفت، جاده‌ی فرعی امامزاده سید مرتضیممکن است.

با توجه به ارتفاع آبشار و سکوت منطقه صدای ریزش آب شور خاصی به فضا می‌بخشد. سقوط آب بر دیواره‌های سنگی، جریان یافتن در میان سنگ‌ها و رسیدن به خزه‌ها و گیاهان در طول مسیر تصویر بکر و زیبایی را در استان کرمان رقم زده است.

*آبشار چِهرِن

روستای چِهرِن یکی از مناطق زیبا و بکر رابر است که ییلاق بخشی از جمعیت عشایر منطقه است. چهرن چون دیگر نقاط این منطقه پوشیده از درختان گردو، زردآلو، صنوبر و نیز چمنزار، چشمه و مسیر رودخانه است. در ۲ کیلومتری شمال روستا رودخانه‌ای جریان دارد که از ارتفاعات لاله‌زار سرچشمه می‌گیرد.

رسیدن به آبشار چهرن نیازمند حدود یک کیلومتر پیاده‌روی در مسیر رودخانه است. این مسیر پوشیده از درختان اورس، کهکم، نسترن وحشی، گارچی و درمنه است. بعد ازین مسافت آبشار چهرن در میانه‌ی تنگه‌‌ای رخ می‌نماید. بلندی این آبشار به ۱۲ متر می‌رسد. در بالای این آبشار، آبشار کوچک‌تری با حدود ۳ متر ارتفاع فرو می‌ریزد. سرسبزی و طراوت بخش میانی دو آبشار، احساس غیر قابل وصفی را برای هر بیننده‌ای به ارمغان می‌آورد.

*بُندرِ هَنزاء

در حدود ۳۰ کلومتری شرق شهر رابر و در حوالی مرز شهرستان جیرفت، بخش هنزاء در حاشیه رودخانه‌ای به‌همین نام گردشگران را به‌خود می‌خواند. علاوه بر انبوه درختان سردسیری و گردوهای تنومند، کوچه-باغ‌های شیب‌دار این بخش از شهرستان رابر فضای دل‌انگیزی برای گشت‌و‌گذار ایجاد کرده است.

رودخانه‌ی دائمی هنزاء در میان روستا جاری است. در گذشته تعدادی آسیاب‌ آبی در مسیر رود وجود داشته که متاسفانه اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

طبیعت زیبای بُندرِ هنزاء میزبان خیل گردشگرانی است که از گرمای تابستان به این منطقه‌ی ییلاقی پناه می‌آورند. در این منطقه اقامت‌گاه‌هایی برای مسافران در نظر گرفته شده‌است.تخت سرتشتک، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی منطقه، نیز در حدود ۱۲ کیلومتری بندر هنزاء واقع شده است.

*تخت سرتشتک

تخت سرتشتک در ۱۲ کیلومتریبُندرِ هنزاءو در حدود ۴۰ کیلومتری شهر رابر واقع شده است.سرزمینی هموار با پستی و بلندی‌های ملایم، پوشیده از چمنزار، برکه‌های کوچک و چشمه‌های روان که بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تخت سرتشتک یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

تخت سرتشتک منطقه‌ای دیدنی است که به دلیل ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است. به‌دلیل سردی هوا درختی در آن نمی‌روید اما سرتاسر آن‌را بوته‌زار و چمنزار فراگرفته است. با قرار گرفتن در نقاط بلند این منطقه که مابین شهرستان‌های رابر و جیرفت قرار گرفته است می‌توان قله‌های بلند استان از جمله لاله‌زار وکوه‌ هزاررا تشخیص داد.

این منطقه از اردیبهشت ماه هر سال میزبان عشایر شهرستان‌های جنوبی کرمان است. سیاه چادرهای عشایری، بوی آتش و جست‌و‌خیز گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرتشتک را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط استان کرمان تبدیل می‌کند.

*دره عشق‌آباد

در شمال رابر و در دامنه جنوب غربی رشته‌کوه لاله‌زار، دره‌ای سرسبز با شیبی ملایم وجود دارد که عشق‌آباد نام دارد. جریان آب، درختان گردو در پایین‌دست و عطر پونه، درمنه و آلاله در بالا‌دست آرامش و دل‌ربایی طبیعت را شگفت نمایان ساخته‌است.

در پایین‌دست دره تفریح‌گاه وسیعی در میان درختان گردو و چمنزار وجود دارد. خنکای آب چشمهْ عسلی در این محل زبانزد است. تپه‌های اطراف نیز پوشیده از سنگ‌واره‌های دریایی است. در عمق دره سقوط آب خنک و زلالِ قله‌های لاله‌زار بر دیواره‌های سنگی، آبشاری دیدنی را به پدید آورده است. فرو ریختن آب و جریان یافتنش در میان انبوه پونه‌های کناره‌های رود تا رسیدن به خزه‌های سرسبز پایین‌دست فضای شورانگیزی را به تصویر می‌کشد.

*سیه‌بنوئیه

دهستان سیه‌بنوئیه در حدود ۸ کیلومتری شمال شهررابر واقع شده است. خانه‌های پلکانی این منطقه که در کوهستان محصور شده‌ به‌ آن جاذبه‌ی بصری خاصی بخشیده است. سفر به سیه‌بنوئیه با داشتن گردشگاه‌هایی چونآبشار چهرن، باقرآباد، قلعه دیلم و غار محمود‌شاه خالی از لطف نخواهد بود.

سیه‌بنوئیه که در گویش محلی ساگُنو خوانده می‌شود، در گذشته ییلاق عشایر کوچ‌رو بوده است که از شهرستان جیرفت برای قشلاق استفاده می‌کرده‌اند. با توجه به‌این‌که کوه‌شاه برفراز این روستا قد برافراشته، در فصل زمستان سراسر منطقه پوشیده از برف است.

*چشمه عروس

چشمهْ ‌عروس در ۳ ‌کیلومتری شمال غرب رابر قرار دارد و از مشهورترین تفریح‌گاه‌های منطقه است. این ناحیه‌ی سرسبز پوشیده از درختان گردو، میوه، صنوبر و نسترن وحشی است و در حاشیه‌ی رودی به همین نام قرار گرفته است. جوشش چشمه‌های متعدد در حواشی رود زیبایی منطقه را دو چندان کرده است.

در میان باغ‌های پی‌در‌پی و متصل با انبوه درختان که ره‌گذر را مسحور زیبایی طبیعت می‌کنند، تعدادی چنار کهن‌سال قد برافراشته‌اند تا گردشگران را به قدم نهادن در میان انبوه درختان چشمه عروس فراخوانند.

با توجه به نزدیکی چشمه عروس به شهر رابر و هوای مطبوعی که دارد، در تمام فصول سال محل تفریح گردش‌گران منطقه، کرمان و استان‌های همجوار است.

*گلی هوک

در بخش شرقیرابر دره‌ای به‌نام گلی هوکواقع شده است. جایی که جریان آب رودخانه‌ی سرمشک دیواره‌های سنگیِ سخت و بلند را فرسوده و دره‌ای باریک را پدید آورده است. این دره بلند حدود ۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در نقاطی به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در بخش بالایی دره، فاصله دیواره‌ها بیشتر است و در میانه، دیواره‌ها نزدیک شده‌اند که در منظر گردش‌گران دره‌ای باریک را به تصویر می‌کشند. پوشش دامنه را درختاناورسوکهکمپر کرده‌اند. چشمه‌ای به‌نام چشمه بد ذات سرچشمه آب رودخانه است.

آبشارهای مسیر رودخانه و حضور پرندگان و خزندگان هر دوست‌دار طبیعتی را به‌این منطقه فرا می‌خواند.

*دهستان جواران

جواران یکی ازدهستان های حومه شهرستان رابر ودر فاصله ی ۱۲کیلومتری از شهر رابر ودر دامنه ی کوه ماران (یکی از رشته کوهای شرقی کوه شاه)قرار دارد همچنین رود خانه ای به همین نام باانشعاب از کوهای شمالی (سرشاخه های رود هلیل)وجود دارد که این رود باعث ابادانی ورونق کشاورزی شده است وجود قنات ها وچشمه های گوناگون باعث تعادل اب وهوا ومفرح بودن وپوشش گیاهی متفاوت شده است . آب وهوای جواران در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد تا معتدل است .
رودخانه های دائمی سید مرتضی ,هلیل رود ,رابر و گردون از ارتفاعات جنوب وجنوب شرق این دهستان سرچشمه میگیرند.
غار شنبه سرغوی ،آبشار رضویه باب گلوئیه جواران از جاذبه های گردشگری این دهستان است .

*شاهزاده سید ابوالقاسم

بنایی متعلق به دوران قاجاریه در روستای لنگر درحدود ۶ کیلومتری جنوب شهر رابر مدفن سید ابوالقاسم علی‌بن حسین‌بن محمدأبی جعفر‌بن علی‌أبی الحسن السیرجانی‌ابن ابراهیم المجاب‌بن محمد العابد‌بن امام موسی الکاظم است. این سید جلیل القدر از بزرگان سادات کرمان به‌شمار می‌آید. وی نواده اما‌زاده علی‌ است که در سیرجان مدفون است.

جد ایشان سید محمد أبوجعفر در روستای کاظم‌آباد سیرجان دارای بارگاه است. این سادات بالغ بر سه قرن عهده‌دار امور شرعی و مشعل‌داران هدایت مردم منطقه بوده‌اند. اما‌م‌زاده سید ابوالقاسم از عرفای عظیم الشأن بوده است و بر طبق اسناد موجود در نیمه نخست قرن چهارم هجری قمری وفات یافته است.

*امام‌زاده سید حسین

این زیارت‌گاه در روستای کوهرنگ (کرین)، از توابع رابر و هم مرز با اسفندقه واقع شده است. بقعه قدیمی و متعلق به دوره قاجاریه است که در سالیان اخیر مرمّت و بازسازی شده است. شخصیت مدفون در این مزار سید حسین‌بن ابی جعفر محمدبن علی‌بن ابراهیم المجاب‌بن العابد بن امام موسی کاظم است.

وی نواده امام‌زاده سید علی مدفون در سیرجان و پدر امام‌زاده سید ابوالقاسم مدفون در روستای لنگر است. علامه نسابه عبیدلی متوفای ۴۳۵ هجری قمری در کتاب خویش نام این امام‌زاده را ذکر کرده‌است. یکی از برادران ایشان به‌نام سیداحمد ابوالغنائم در ساردوئیه مدفون است.

*امام‌زاده سید عبدالله

در روستای سرغشک در ۸ کیلومتری جنوب شرق رابر زیارت‌گاهی وجود دارد که مدفن حضرت سید‌عبدالله‌بن محمد‌ الحایری‌بن ابراهیم المجاب‌بن محمد العابد‌بن موسی کاظم است. وی از شهدای به‌نام اهل بیت به‌شمار می‌آید. برادر ایشان سید محمد ابوالغیث در شهرستان ارزوئیه و برادرزاده وی امام زاده سید‌علی موسی در شهرستان بافت مدفون هستند.

جملگی در قیام سید‌ محمد حسنی (مدفون در بردسیر) شرکت می‌کنند. قیام شکست می‌خورد و خوارج رهبر قیام را به‌دار می‌آویزند. همراهان پس از پراکنده شدن تحت تعقیب خوارج قرار می‌گیرند و یکی پس از دیگری به ‌شهادت می‌رسند. سید عبدالله به روستای سرغشک پناه می‌آورد اما در نهایت جاسوسان او را نیز به شهادت می‌رسانند.

*امام‌زاده سید مرتضی

روستای سید مرتضی در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق رابر مدفن مردی از اولیاء‌الله است. متأسفانه شجره‌نامه ایشان در دسترس نیست. اهالی رابر ایشان را از اولاد امام موسی‌بن‌جعفر می‌دانند. برخی نیز وی را امام‌زاده احمد ملقب به سید مرتضی دانسته‌اند. در کنار قبر وی قبر دیگری منسوب به سلطان سید محمود، فرزند ایشان، وجود دارد.

بنای قدیمی این زیارت‌گاه متعلق به قرن هشتم هجری قمری است که امروزه در لابه‌لای بنای جدید مستور شده‌است. قدمت بنا و ارادت مردم به سید مرتضی در وقف‌نامه‌های قدیمی مشهود است و اصالت ایشان را به‌عنوان منتسبان به اهل بیت تأیید می‌کند.

*امام‌زاده شاه مرتضی

در نزدیکی روستای اسلام‌آباد در حدود ۱۲ کیلومتری شرق شهر رابر، بارگاهی وجود دارد که مدفن سیدمرتضی بن حمزه‌بن طالب‌بن محمّدرضا ابی‌طالب بن قاسم‌بن ابی‌طالب زید‌بن ابی العز محمّد‌بن ابی‌الحسین طاهر‌بن ابی الحسن علی‌بن ابی‌جعفر محمد‌بن علی‌بن ابراهیم المجاب‌بن محمّد العابد‌بن امام موسی کاظم است.

بقعه قدیمی و متعلق به اواخر دوره قاجاریه است. بنا شامل ایوان، گنبد و ضریح است. یکی از اجداد وی،سید محمدرضا، در روستای هنزاء و جد دیگر ایشان، ابوطاهر زید، در شهر راین مدفون هستند. به احتمال زیاد ایشان در دهه اول قرن هفتم هجری قمری درگذشته‌اند.

*امام‌زاده میرمحمدرضا ابوطالب

در شهرهنزاءمدفن مطهری‌ست منسوب به امام‌زاده میرمحمد ابوطالب که نزد اهالی به میر ابوطالب معروف است. میرابوطالب رضابن قاسم‌بن ابی‌طاهر زید النقیب‌بن ابی‌العز محمّد‌بن ابی‌الحسین طاهر‌بن علی‌بن ابی‌جعفر محمّد‌بن علی‌بن ابراهیم المجاب‌بن محمّد العابد‌بن امام موسی کاظم نسب ایشان است. وی نواده‌ی امامزاده سید علی (مدفون در سیرجان) است.

این سید شریف از بزرگان سادات موسوی کرمان است. جد میر محمد ابوطالب در شهر راین مدفون است که به‌ نام امام‌زاده زید مشهور است. امام فخر رازی از علمای بزرگ و متوفای۶۰۶ هجری قمری ضمن بیان نسب وی، از او به نیکی یاد می‌کند و می‌نویسد: «ابوطالب زید از نقباء برجسته سیرجان کرمان بوده است».

از مناطق دیدنی این شهرستان می‌توان به چشمه عروس ، غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله و روستای پلکانی سیه بنوئیه ، بندر سیه بنوئیه، قله ی دیمموئیه ودرختان زیبای گردو در دیزنگماه(دیزما) گردو درکار(قدیمی ترین گردوهای جهان)، روستای انجرک ، روستاهای زیبای اسکر (گلی اسکر), عشق اباد,دارنجان، تذرج, جواران, گنجان ،قدرودخانه و بنه سوخته ، و گرموئیه، عشق آباد اسکردر شمال غرب شهرستان، تخت سرتشتک،بندر هنزا،چق چق،چشمه عسلی،چهرن شمال رابر، امامزاده سید مرتضی (فرزند بزرگ امام موسی بن الجعفر) شرق شهرستان، امامزاده سیدخشنام ، پیرخشنام ،تخت شاهزاده کوشا، گردودره کار شمال غرب رابر ، تنگل هونی، تنگ کررو جنوب رابر، آبشارگرموئیه، آبسر، باغ رفعت الدوله،قلعه شهر،تپه باستانی تل کوشک، تاج آباد ، ده فیروز، آبدر اشکان تل کوشک: با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد را اشاره کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی صبح رابر، تاریخ انتشار 04 فروردین ۱۳۹۵ ، کد مطلب: 49263: sobherabor.irwww.


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین