پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
سایه فقر بر سر مردم شهرستان ارزوئیه آن قدر سنگین شده است که می‌توان ده‌ها گزارش در این باره نوشت.
شعارسال: شهرستان ارزوئیه با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد در بخش‌های کشاورزی و معدنی اما از فقر زیادی رنج می‌برد و هر چند این خطه از حدود پنج سال قبل تبدیل به شهرستان شده است، اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به ایده‌آل‌های یک شهرستان واقعی را دارد.

* وقتی وعده استاندار کرمان به مردم ارزوئیه عملی شد

استاندار کرمان در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری همراه با جمعی از مدیران کل و خبرنگاران به شهرستان ارزوئیه سفر کرد، سفری که موجب شد خبرنگاران دست به قلم شوند و از درد و رنج بی‌شمار مردم ارزوئیه و به‌ویژه وضعیت نامطلوب معادن اسفندقه و کارگران و سهامداران این شرکت بنویسند.

خبرگزاری فارس هم بعد از این سفر دو گزارش با عنوان‌های «آتش فقر بر جان سرزمین خوشه‌های طلایی/ پولدارها چاه می‌زنند اما قورباغه هم پرورش نمی‌دهند» و «روزگار سیاه ثروتمندان فقیر در معادن کرومیت ارزوئیه» را منتشر کرد.

این گزارش‌ها بازتاب‌های خوبی در استان کرمان و حتی کشور داشت و بعضی از خیران هم برای کمک به مردم ارزوئیه اعلام آمادگی کردند.

در همین حال علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان که با دعوت از خبرنگاران برای حضور در سفرهای شهرستانی پای اهالی رسانه را به مناطق محروم باز می‌کند و موجب می‌شود، صدای درد و رنج مردم دردمند و مظلوم از طریق رسانه‌ها به گوش خیلی‌ها برسد، به مردم ارزوئیه قول داد جلساتی را در کرمان برای بررسی مشکلات آنها برگزار کند.

امروز وعده استاندار کرمان به مردم ارزوئیه به مرحله عمل درآمد و نخستین جلسه بررسی مشکلات ارزوئیه با حضور مدیرکل حوزه استاندار کرمان، فرماندار ارزوئیه و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان کرمان برگزار شد.

* مشکلات مردم شهرستان‌ها پیگیری می‌شود

در ابتدای این نشست علی بیگ‌زاده مدیرکل حوزه استاندار کرمان اظهار داشت: این جلسه به دستور استاندار کرمان برای پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان ارزوئیه با حضور جمعی از مدیران کل استان کرمان برگزار شده است.

وی تاکید کرد: سفرهای شهرستانی استاندار کرمان فقط به منظور بازدید از این شهرستان‌ها انجام نمی‌شود، بلکه رزم‌حسینی بعد از هر سفر مشکلات مربوط به شهرستان‌ها و مردم را مورد پیگیری جدی قرار می‌دهد.

بیگ‌زاده با اشاره به اینکه استاندار کرمان گزارش مربوط به سفر ارزوئیه را در سایت خبرگزاری فارس مطالعه کرده است، ادامه داد: در این گزارش با توجه به معضلاتی که بوده اشاره خوبی به این مشکلات شده است.

* اشاره‌ای صریح به مشکلات ارزوئیه

وی سپس از فرماندار ارزوئیه می‌خواهد تا اشاره‌ای صریح به مشکلات شهرستان ارزوئیه داشته باشد.

حسین موسی‌علی فرماندار ارزوئیه ابتدا از استاندار کرمان و مدیرانی که به همراه وی به شهرستان ارزوئیه سفر کردند، تشکر کرد و افزود: شهرستان‌های جدیدالتاسیس مشکلات خاص خودشان را دارند، زیرا زیرساخت لازم در این شهرستان‌ها نیست، اما توقع مردم در حد زیادی است.

وی بیان داشت: توقعاتی که مردم یک شهرستان تازه‌تاسیس از مسئولان به ویژه نماینده دولت دارند به اندازه توقعاتی است که مردم از فرماندار مرکز استان دارند.

موسی‌علی ادامه داد: هر اتفاق کوچکی که پیش آید، مردم به سمت فرمانداری می‌آیند، مثلا آب و برق نیست و مردم فقط فرماندار را می‌شناسند.

وی با اشاره به برخی مشکلات حاد شهرستان ارزوئیه، اضافه کرد: امیدواریم دوستان و مدیران کل اقدام عملی در سطح شهرستان ارزوئیه داشته باشند، زیرا مواردی را که می‌گویم تاکنون بارها آنها را پیگیری کردیم و حتی مدیرکل‌ها را هم به شهرستان ارزوئیه دعوت کردیم و آنها آمدند، اما اتفاقی نیفتاد.

* قطع شدن ارتباط مخابراتی چند اداره ارزوئیه

فرماندار ارزوئیه در ادامه سخنان خود در حالی درباره مشکلات مخابرات این شهرستان صحبت کرد که مدیرعامل مخابرات استان کرمان و یا نماینده وی در این جلسه حضور ندارند.

موسی‌علی اظهار داشت: ارزوئیه 110 کیلومتر با شهرستان بافت فاصله دارد و باید کارهای مخابراتی ارزوئیه را در بافت پیگیری کنیم، انصافا ما که بریده‌ایم، ارتباط دو، سه تا از اداره‌های ما برای چند روز قطع شده است.

وی افزود: شرکت مخابرات قراردادی را با یک خانم بسته است و ماهی 600 هزار تومان به وی می‌دهند و وی باید کار یک شهرستان را راه بیندازد، اما مخابرات 20 نیرو در بافت دارد، چهار تا از نیروها را به ارزوئیه بدهند.

فرماندار ارزوئیه از مسئولان مخابرات استان کرمان می‌خواهد همان‌ طور که مخابرات شهرستان رابر را راه‌اندازی کرده‌اند، این کار را در ارزوئیه هم انجام دهند.

موسی‌علی از راه‌اندازی ساختمان اداری سازمان محیط زیست در ارزوئیه خبر داد و خواستار استقلال این اداره شد و تصریح کرد: فردی که خواستار استعلام از محیط زیست است، باید بارها مسیر ارزوئیه تا بافت را برود و برگردد تا استعلام بگیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات مربوط به محدوده‌های محیط زیست در روستاهای شهرستان ارزوئیه عنوان کرد: اگر می‌گوییم مردم در روستاها بمانند، حداقل باید به آنها زمینی را واگذار کنیم و به آنها بگوییم یک خانه‌ای را در روستا بساز.

فرماندار ارزوئیه همچنین در حالی خواستار راه‌اندازی اداره بهزیستی در این شهرستان شد که مدیرکل بهزیستی استان کرمان و یا نماینده وی در این جلسه حضور نداشتند.

* پیمانکاران تریلیاردر و مشکلات بی‌حد و حساب معادن ارزوئیه

موسی‌علی با اشاره به مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ارزوئیه گفت: هیچ نظارتی بر بازار ارزوئیه نیست و بچه‌های بازرسی باید از بافت بیایند که هر هفته یا دو هفته‌ای یک مرتبه می‌آیند.

وی با بیان اینکه 50 درصد کروم کشور در ارزوئیه است بر وجود مشکلات در معادن ارزوئیه تاکید کرد و ابراز داشت: معادن ارزوئیه مشکلات زیادی دارند و این معادن از سال 1330 راه‌اندازی شد‌ه‌اند، اما هر چه ما جلو آمده‌ایم این معادن زیر زمین رفته‌اند.

فرماندار ارزوئیه تصریح کرد: ما می‌بینیم که پیمانکار می‌آید توی معدن و یک ساله می‌شود میلیاردر و تریلیاردر و این معدن هر سال بیشتر توی زمین می‌روند.

موسی‌علی عنوان کرد: پیمانکار می‌آید و یک معدن کوچکی را می‌گیرد و 60، 40 کار می‌کند و شرکت معادن اسفندقه هم بدون اینکه یک ریال هزینه کند، 40 درصد از درآمد معادن را می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معادن ارزوئیه هر روز خاص‌تر می‌شود، یادآور شد: مدیرعامل جدید شرکت معادن اسفندقه دست به اقداماتی زده، اما مسائل و مشکلات همچنان باقی است.

فرماندار ارزوئیه تصریح کرد: آن روز که استاندار کرمان به ارزوئیه آمده بود، واقعیتش ما با یک هراسی به معادن رفتیم، زیرا مشکلات خاصی آنجا هست و باید توجه ویژه به این بخش وجود داشته باشد.

* کارگاه‌های قالیبافی ارزوئیه افزایش یابند

موسی‌علی درباره مشکلات مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) در ارزوئیه هم سخن به میان آورد و افزود: تعداد قالیبافان در ارزوئیه بیش از یک هزار نفر است و کارگاه قالیبافی در مرکز شهر ارزوئیه، صوغان و وکیل‌آباد داریم، اما کمیته امداد باید ناظری را استخدام کند که مقیم باشد و بر کار افراد نظارت کند و خواستار احداث چند سالن قالیبافی در شهرستان هستیم.

وی همچنین درباره مشکلات مربوط به اداره منابع طبیعی گفت: مشکلات این حوزه هم خیلی خاص شده است، زیرا به طور مثال در روستای ده‌سرد ارزوئیه که مسیر همه ملت هست، نمی‌توانیم خانه بسازیم و وسط این روستا که 200 سال قدمت دارد را می‌گویند، اراضی ملی است و تک‌تک افراد باید به دادگاه مراجعه کنند تا بعد از دو، سه سال مشکل آنها برطرف شود و در حالی خانه‌هایی وسط روستا ساخته می‌شود که فاقد پروانه هستند.

این مسئول گفت: مشکلات ما در حوزه برق هم زیاد است و هرچند که گفته شد با افزایش قیمت امتیاز برق برای توسعه شبکه گام برمی‌دارند، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است و در زمینه روشنایی معابر ارزوئیه مشکل داریم.

موسی‌علی تصریح کرد: در سه‌راهی دولت‌آباد دو تیر برق وجود دارد که می‌گویند دهیاری 17 میلیون به حساب اداره برق واریز کند تا تیرها را جابه‌جا کنیم که اصلا امکان این امر به علت بودجه ناچیز دهیاری‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب شهرستان ارزوئیه در بخش کشاورزی بیان داشت: 100 هزار تن تولید گندم و 100 هزار تن تولید ذرت و تولید انواع محصولات جالیزی را در ارزوئیه داریم و مرکز تحقیقات را می‌خواهیم که به کمک کشاورز بیاید.

فرماندار ارزوئیه اضافه کرد: 55 هزار هکتار اراضی شهرستان ارزوئیه زیر پوشش آبیاری تحت فشار است و خواستار این امر هستیم که اعتبارات ویژه‌تری به شهرستان در این بخش اختصاص داده شود.

موسی‌علی با اشاره به اینکه تعداد بیمه‌شده‌ها در ارزوئیه بیشتر شده است، خواستار راه‌اندازی اداره بیمه سلامت در این شهرستان شد.

* شرمنده مردم هستیم

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اقدامات انجام شده در حوزه راه و شهرسازی در شهرستان ارزوئیه قابل تقدیر است، اما خرابی‌های جاده‌ها آن قدر هست که شرمنده مردم و مدیران استان هستیم.

فرماندار ارزوئیه عنوان کرد: جاده صوغان واقعا خراب است و ما با کمبود اعتبار مواجه هستیم و زمانی که استاندار کرمان و خبرنگاران به صوغان آمدند، بعضی‌ها به ما خرده می‌گرفتند که چرا آبپاشی نکرده‌اید در حالی که نمی‌دانستند امکانات شهرستان ارزوئیه خداوکیل خیلی ضعیف است و ما حتی یک دستگاه تانکر آبپاش هم نداریم که جاده را آبپاشی کنیم تا حداقل مهمانان ما خاک نخورند.

موسی‌علی با بیان اینکه بیمارستان ارزوئیه هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است از حضور سه پزشک متخصص در این شهر خبر داد و گفت: امیدواریم همان طور که دانشگاه علوم پزشکی برای بحث نیرو مجوزها را گرفته شده است، بتواند بحث تجهیزات را هم تمام کند.

فرماندار ارزوئیه همچنین قصد داشت درباره مشکلات مربوط به آب منطقه‌ای، بیمه تامین اجتماعی و آب و فاضلاب روستایی صحبت کند، اما از آن جا که مدیران این دستگاه‌ها و یا نماینده آنها در این جلسه حضور نداشتند از بیان این مشکلات چشم‌پوشی کرد.

* زمان برگزاری دومین جلسه بررسی مشکلات ارزوئیه؛ 20 روز دیگر

در عین حال بیگ‌زاده مدیرکل دفتر استاندار کرمان از مدیران خواست تا گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «آش فقر بر جان سرزمین خوشه‌های طلایی» را مطالعه کنند و بیان داشت: در این گزارش از نگاه یک خبرنگار اشاره‌ای به مشکلات ارزوئیه شده است.

وی یادآور شد: طی 20 روز آینده جلسه‌ای با حضور استاندار کرمان برای بررسی مشکلات شهرستان ارزوئیه برگزار می‌شود و مسئولان باید مسائلی که شنیدند را پیگیری کنند و نتیجه کارها را با توجه به منابع و امکانات موجود به استاندار ارائه دهند.

* وقتی آقای مدیرعامل عصبانی می‌شود

جالب اینکه مدیرعامل معادن اسفندقه که مردی میانسال است و لهجه تهرانی دارد، بعد از جلسه به سراغم می‌آید و دقیقا پشت در اتاق استاندار کرمان بی‌سلام و علیک خطاب به من می گوید: کلمه به کلمه این حرف هایی که در گزارشت نوشته‌ای، بار حقوقی دارد، من اما فقط لبخند می‌زنم، وی ادامه می‌دهد: به هر حال تو جوان هستی و جویای شهرت، این را که می‌گوید، دیگر لبخند نمی‌زنم، بلکه حرف می‌زنم، می‌گویم: اما به نظر می‌رسد، فعلا بعضی پیرها جویای ثروت و قدرت هستند.

مدیرعامل معادن اسفندقه که به نظر می رسد، حرف های زیادی توی دلش مانده است، عنوان می کند: این معادن سال ها همین طور بوده است، جواب می دهم: آن روز شنیدید که استاندار کرمان گفت، معادن پنج و شش گل گهر 100 سال و معدن خمرود هم 46 سال تعیین تکلیف نشده بودند، اما ما در این دولت تکلیف شان را روشن کردیم و وضعیت معادن اسفندقه را هم با هماهنگی وزیر صنعت و معدن تعیین تکلیف می کنیم.

مدیرعامل معادن اسفندقه می گوید: حرف هایی که می شنوی را باید راست آزمایی کنی، بعد بنویسی از وی می پرسم به نظرتان این صحبت های استاندار کرمان که گفت، اگر به این تصمیم برسیم که معادن اسفندقه با وضعیت بدی که دارند باید تعطیل شوند، حتما این معادن را تعطیل می کنیم را هم راست آزمایی کنم.

به سئوالم پاسخی نمی دهد، آتشی تر می شود و می گوید: مشکل از من است که از تهران آمده ام این جا و کار می کنم، می گویم: دقیقا مشکل ما هم این است که شما و دیگران از تهران آمده اید توی معادن کرمان، شاید اگر یک نیروی بومی بود، دلش بیشتر برای مردم می سوخت و کاری برای شان می کرد، مدیرعامل معادن اسفندقه بی سلام آمده بود، بی خداحافظی هم رفت.

* هر که حق مردم را بخورد، مرگ بخورد

من نمی‌دانم، چرا مدیرعامل معادن اسفندقه این قدر از گزارش‌هایی که از سفر استاندار کرمان به ارزوئیه و مشکلات مردم و کارگران معادن در خبرگزاری فارس نوشته‌ام، عصبانی است، فقط خدا می‌داند، باور کنید، دلم گواهی می‌دهد، در روزهایی نه چندان دور خبرهای جدیدی از دل معادن اسفندقه بیرون می‌آید.

در پایان گزارش باز هم این جمله عطا احمدی خیر مدرسه ساز کرمانی را تکرار می کنم که «خداوکیل هر که بخواهد حق مردم را بخورد، مرگ بخورد».

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صاحب خبر، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1394، کدخبر: 5377761، www.sahebkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارمین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
اینو هزار سال پیش انتشار دادین اتفاقی نیوفتاد اگه روزی هزار بارم انتشار بدین اتفاقی نمیوفته روی مسئولین نمیشه حساب باز کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین