پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۴۷۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
رییس دانشکده پزشکی شیراز به تذکر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.
شعارسال: دکتر محمدباقر خسروی در این خصوص توضیح داد:

چند روز گذشته نماینده محترم مردم شیراز جناب آقای دکتر پارسایی، تذکری در مجلس شورای اسلامی داشتند که دریک قسمت آن به افت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره نموده اند که به نظر می رسد مواردی باید توضیح داده شود:

1-دانشکده پزشکی با بیش از 480 عضو هیات علمی دارد که بیش از 90% آن تمام وقت می باشد که علاوه بر رشته پزشکی با بیش از 2000 دانشجو در 22 رشته تخصصی ، 20 رشته فوق تخصصی و 28 رشته فلوشیپ و ... جزء سه دانشگاه برتر ایران می باشد.

2-دانشجویان دانشکده پزشکی شیراز در امتحانات پیش کارورزی درسال 95 ، 96% قبولی و در امتحانات جامع علوم پایه با 27/98 درصد قبولی از بهترین نتایج برخوردار بوده اند.

3- امکانات فراهم شده وتغییرات عمرانی انجام شده دردانشکده پزشکی در یکی دو سال گذشته با حمایت ریاست دانشگاه بسیار چشمگیر می باشد.

4- اعضای محترم هیات علمی دانشکده پزشکی که اغلب از نخبگان علمی کشور می باشند و هرکدام جایگاه رفیعی در بین متخصصان ایرانی دارند عهده دار وظیفه آموزش و ارایه خدمات درمانی می باشند و همچنان که خود شما بهتر می دانید، بهترین کیفیت خدمات با نازلترین قیمت توسط این بزرگواران نه تنها به مردم شیراز و شهرستانهای فارس بلکه به کلیه استان های همجوار نیز ارائه می گردد.

5- ایشان به صورت خاص در مورد امتحان بُرد 95 صحبت کردند که باید اعلام نمایم دراین امتحان از 20 رشته شرکت کننده در رشته های کودکان، جراحی عمومی، بیهوشی، پزشکی اجتماعی، پاتولوژی، پوست، داخلی، روانپزشکی ، جراحی مغز واعصاب ، قلب وعروق ورادیوتراپی بیش از 60% شرکت کنندگان شیراز موفق به دریافت دانشنامه تخصصی شده اند که دربسیاری از موارد از متوسط قبولی امتحان برد تخصصی بالاتر است. کلیه اعضای محترم هیات علمی دانشگاه که با شرایط امتحان برد تخصصی آشنا می باشند، تایید می نمایند که در سال های مختلف به دلایل متعدد در یک گروه آموزشی میزان قبولی برد در یک سال کمتر و در سال بعد بیشتر می گردد. بنابراین قضاوت در مورد سیستم آموزشی دانشکده پزشکی شیراز تنها با یک معیار یک ساله صحیح نمی باشد.

علاوه بر این، دانشکده پزشکی شیراز دارای اصول خاصی می باشد؛ همانگونه که می دانید در اکثر دانشگاه های ایران دستیاران سال آخر جهت مطالعه از حضور در بخش معاف می باشند، در صورتیکه در شیراز تنها چند ماه آخر نزدیک به امتحان دستیاران با استفاده از مرخصی سالانه خود برای مطالعه وقت دارند، از طرف دیگر د رطی سال های گذشته، افتخار دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیلانی بوده است که پس از اتمام تحصیل در اقصی نقاط این کشور شروع به کار کرده و در بین همکاران خود که از سایر دانشگاه ها بوده اند جزو دانشگاه های موفق کشور بوده و دارای توانایی علمی و عملی بالاتر بوده اند که این بهترین شاخص ارزیابی وضعیت آموزش در مراکز آموزشی است ( Outcome base evaluation) در حالی که ارزیابی یک دانشگاه بر اساس یک امتحان چهار گزینه ای نمی تواند معیار صحیحی از وضعیت آموزشی باشد.

6- نمایندگان محترم استان فارس و به خصوص جناب آقای دکتر پارسایی می دانند که سیستم تمام وقتی باعث می گردد که اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تحت فشار مالی قرار گرفته و همانگونه که می دانید، حدود یک سال است که حق الزحمه آنها به علت تاخیر بیمه ها پرداخت نشده است؛ اما همچنان صادقانه فعالیت می نمایند و خدمات بیشماری که در ایران نمونه می باشد را ارائه می دهند. در کدامیک از شهرهای ایران بیمارستان های آموزشی به اندازه بیمارستان های آموزشی دانشکده پزشکی شیراز مثل نمازی، شهید فقیهی، شهید چمران، شهید رجایی و ... پاسخگو می باشند؟

در کدام شهر ایران روزانه بیش از 4000 ویزیت با تعرفه دولتی توسط اساتید محترم دانشگاه در درمانگاه های دولتی دانشگاهی انجام می شود؟

در کدامیک از شهرهای ایران اعمال فوق تخصصی توسط اساتید دانشگاه همراه با دستیاران با این حجم در بیمارستان های آموزشی دانشکده پزشکی برگزار می گردد؟

باید صادقانه بگویم که این سیستم بدون حمایت خاص نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و هیات محترم دولت و وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی به سختی ادامه خواهد یافت.

جناب آقای دکتر پارسایی، آیا راه حل موضوع تقویت تمام وقتی دانشگاه و افزایش رضایتمندی اساتید محترم دانشگاه از طریق ارائه سیستم های خاص جهت اساتید تمام وقت می باشد یا خروج آنها از سیستم تمام وقتی و رها کردن و سرگردان کردن بیماران در مراکز متعدد غیردولتی ؟

به دلایل متعدد پیشنهاد می گردد که در موارد فوق، تامل بیشتری صورت گیرد تا امید و تدبیر همراه با کارشناسی بهتر بتواند باعث ارتقای نظام سلامت گردد.

ضمن تشکر و قدردانی از شما و سایر نمایندگانی که نگرانی در امور آموزش دارید، از شما دعوت به عمل می آید که در دانشکده پزشکی حضور به هم رسانده و از نزدیک با مشکلات و راه حل های پیشنهادی دانشکده آشنا شوید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حافظ نیوز، تاریخ انتشار: 27 دی 1395، کدخبر: 16311، www.hafeznews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین