پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: در سال 1396 با حمایت صندوق 20 نفر هیات علمی جوان که از دانشگاه‌های معتبر فارغ‌التحصیل شده‌اند و در دانشگاه‌های کشور مشغول فعالیتهای علمی هستند، تا 100 میلیون تومان پژوهانه در اختیارشان قرار می‌گیرد.
شعارسال: نصرت‌الله ضرغام درباره اقدامات صندوق در سالی که گذشت، اظهار کرد: در صندوق همواره سعی بر این بوده که روند انجام فعالیت‌ها به منظور توسعه علم و فناوری در کشور از نوعی پویایی برخوردار باشد تا به فعالیت‌های تکراری بسنده نشود؛ بنابراین بر اساس رسالتی که داشتیم حمایت از پژوهشگران را انجام دادیم. در ابتدا حمایت از کل ظرفیت علمی دانشگاه‌ها مد نظر نبود؛ اما در روند کار ضرورت توجه به تمام ظرفیت‌های علمی کشور اعم از بالقوه و بالفعل برای ایجاد زیر ساختهای علمی بهتر مورد توجه قرار گرفت.

* حمایت از کل ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور

وی ادامه داد: ظرفیت بالفعل همان سرمایه‌های علمی کشور است که در مراکز آموزشی و علمی مشغول هستند. در کنار این ظرفیتها، ظرفیت‌های بالقوه‌ای نیز وجود دارد که اگر به آنها پرداخته شود، به سرمایه‌های بالفعل اضافه می‌شوند؛ بنابراین با توجه به این ظرفیت‌های بالقوه می‌توان نوعی تولید سرمایه داشت و میزان سرمایه کشور را کمی و کیفی افزایش داد. در سالی که گذشت، سعی صندوق بر این بود تا تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل برای توسعه علم و فناوری کشور حمایت شوند.

* حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

ضرغام با اشاره به لزوم تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور گفت: دستیابی به سطح علم و فناوری بالاتر نیازمند این است که به همه اقشار مختلف جامعه در این راستا پرداخته شود. بنابراین حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی یکی از اقدامات دیگر صندوق در سال جاری است که در قالب 4 برنامه در «مطالعات گروهی»، «آموزش ایده پردازی»، «آموزش روش تحقیق با هدف آشنایی دانش آموزان با کار آفرینی، خلاقیت و ثبت اختراع» و «برگزاری کارگاه‌های آموزشی» در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شده است که در این مطالعات تیمی اهدافی همچون آموزش ایده‌پردازی با هدف آشنایی دانش‌آموزان با کارآفرینی، خلاقیت، آموزش و آشنایی آنها با کارآفرینی و ثبت اختراع دنبال شد.

* انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با خانه ریاضیات

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به نقش و اهمیت درس ریاضی با خانه ریاضیات تفاهمنامه همکاری منعقد شد تا از فعالیت‌های این حوزه حمایت شود.

* اجتماعی کردن علم و دانش در جامعه

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به اهمیت مردمی‌سازی علم عنوان کرد: برنامه دیگری که در سال 95 با جدیت در صندوق دنبال شد، مساله مردمی‌سازی و اجتماعی کردن دانش بود. در این راستا صندوق برنامه‌هایی را تدوین کرده است، از جمله سبک زندگی با تاکید بر کیفیت زندگی، سلامتی، کمال و تعالی، اقتصاد خانواده با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، مدیریت خانواده با پرورش استعداد فرزندان، آشنایی مردم با نقش سرمایه‌های انسانی در رشد و توسعه جامعه، آشنایی مردم با سرمایه‌های اجتماعی نیز از برنامه‌هایی در این زمینه است که حمایت از اجرایی‌سازی آن توسط صندوق انجام می‌شود.

* رشد حمایت از رخدادهای علمی

ضرغام همچنین گفت: در زمینه حمایت از رخدادهای علمی نیز سال 94 از 174 درخواست ارسالی به صندوق حمایت از 48 رخداد مصوب شد؛ در حالی که سال 95 شاهد رشد این حوزه بودیم و از 227 درخواست ارسالی 61 رخداد مورد حمایت قرار گرفت، همچنین در سال 94 و 95 به ترتیب حمایت از برگزاری به ترتیب 170 و 262 کارگاه آموزشی انجام شد.

ضرغام افزود: در کارگاه‌های برگزار شده در سال 94، 3768نفر و در سال 95، 4996 نفر آموزش دیدند.

وی ادامه داد: در سال 94 با حمایت صندوق 18 نمایشگاه علمی برپا شد؛ در حالی که در سال گذشته این حمایت به 32 نمایشگاه رسید که تمام حمایت‌های صندوق با رقمی معادل 674 میلیون و 800 هزار تومان انجام شد. لازم به توضیح است تمام کمک‌های صندوق هدفمند است و برای جامعه و توسعه علم و اهداف صندوق باید خروجی داشته باشد.

* رشد 105 درصدی دریافت پروژه تحقیقاتی

ضرغام با بیان اینکه استقبال پژوهشگران از حمایت‌های صندوق رشد چشمگیری داشته است، گفت: در سال 94 پژوهشگران 1627 پروژه تحقیقاتی را برای حمایت به صندوق ارسال کردند که در سال گذشته با رشد 105 درصدی، 3351 پروژه تحقیقاتی به صندوق ارسال شد. در سال 95، 105 نشست علمی با اساتید مراکز مختلف علمی و تحقیقاتی برگزار شد و حدود 16 هزار پژوهشگر با خدمات، میزان، شرایط و نحوه حمایت صندوق آشنا شدند که خود این مساله می‌تواند باعث افزایش کمی و کیفی پروژه‌ها شده باشد تا به نوعی عدالت علمی و توازن در حمایت‌ها ایجاد شود و حمایت‌ها محدود به پایتخت نباشد.

* تولید 5 درصد علم در کشور

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران نقش صندوق در حمایت از پژوهشگران را هر سال پر رنگ‌تر نسبت به سال قبل دانست و تصریح کرد: صندوق با اینکه در سال گذشته 2 در هزار از بودجه تحقیقاتی کشور را در اختیار داشت، اما 5 درصد تولید علم در کشور با حمایت صندوق انجام شد؛ همچنین 18.29 درصد مقالات ISI در سطح "کی یو وان" با حمایت صندوق تولید شد.

وی با اشاره به اینکه در حمایت از اجرای پروژه‌ها فقط تولید مقاله مد نظر نبوده است، عنوان کرد: دانش فنی، ساخت نمونه محصول، ثبت اختراع، تالیف کتاب و برگزاری همایش مواردی است که در حمایت‌ها به دنبال آن هستیم، همچنین مرکز نوآوری صندوق نیز در کنار پژوهشگران قرار می‌گیرد و خدماتی همچون منتور، نود و سایت را در اختیار آنها می‌گذارد.

* تصویب 12 کرسی پژوهشی در سال 95

ضرغام تعداد کرسی‌های پژوهشی مصوب توسط صندوق در سال گذشته را 12 عدد عنوان کرد و گفت: از ابتدای حمایت‌ها تا کنون صندوق 56 کرسی پژوهشی را مورد حمایت قرار داده که در تمام کرسی‌های مصوب موضوعات مورد نیاز کشور مورد بررسی علمی قرار می‌گیرد و یا در مرز دانش کار تحقیقاتی انجام می‌شود، همچنین 500 اختراع مصوب خروجی فعالیت صندوق در این سال‌ها است که 21.6 درصد از پتنت‌ها تجاری‌سازی شده‌اند. حمایت از رساله‌های دکتری از دیگر اقدامات جدید صندوق در سال 95 بوده است که در این رابطه نیز از میان 782 درخواست تعداد 102 رساله برای حمایت در سال 95 مصوب شد.

* همکاری‌های بین‌المللی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های خارجی نیز از دیگر اقدامات صندوق است که در این راستا نیز در سال گذشته صندوق عضو شورای جهانی پژوهش شد و به عضویت یاسا در آمد. همچنین انجام پروژه‌های همکاری مشترکی با بنیاد علم آلمان، چین، روسیه، ژاپن، اتریش و ایتالیا در دستور کار صندوق قرار دارد. به عنوان مثال سال گذشته کارگاهی با عنوان «تعادل زیستی خلیج فارس» درکیش توسط بنیاد علم آلمان با همکاری صندوق برگزار شد که نتیجه آن ایجاد آزمایشگاه مشترک در ایران است تا پروژه‌های حاصل از برگزاری کارگاه‌ها را عملی کنند.

وی افزود: همچنین 3 کارگاه مشترک بین ایران و یاسا (مؤسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها) به منظور زمینه‌سازی انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی در شاخه‌های علمی انرژی و محیط زیست، ریسک و تاب‌آوری و آب در ایران برگزار شد.

* بررسی آینده علم در اتاق علم

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ضرغام درباره اتاق علم گفت: به منظور بررسی آینده علم در دنیا اتاقی با عنوان «اتاق علم» در صندوق تشکیل شد تا رصد وضعیت علم در حوزه‌های مختلف را انجام دهد تا در زمینه علمی از دنیا عقب نمانیم. تمام مواردی که گفته شد، بخشی از اقدامات صندوق در سال 95 است. در سال 96 نیز تمام اقدامات صندوق با کمیت و کیفیت بیشتری انجام می‌شود و از آنجا که دانشگاه‌ها نیاز به اساتید جوان و خلاق دارند، بنابراین با حمایت صندوق 20 نفر هیات علمی جوان که از دانشگاه‌های معتبر فارغ التحصیل شده‌اند و در دانشگاه‌های کشور مشغول فعالیتهای علمی هستند تا 100 میلیون تومان پژوهانه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 15 فروردین 1396، کدخبر: 96011503979، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین