پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
با حذف دفترچه‌هاي بيمه تامين اجتماعي، همداني‌ها صاحب دفترچه‌هاي الكترونيكي مي‌شوند. از آنجا که سازمان تامین اجتماعی خدمات گسترده‌ای را به نیمی از جمعیت کشور ارائه می‌دهد و بیشترین حجم اطلاعات در این سازمان متمرکز است اخیراً این سازمان به اجرای طرح حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی خود پرداخته است.
شعارسال: طبق اظهارات مسوولان سازمان تامین اجتماعی، پروژه حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان در مرحله اول در درمانگاه آزادی تهران اجرایی شده و بعد از موفقیت به مراکز درمانی ابوریحان و خاندان حکیم نیز گسترش یافته است؛ از آنجا که اجرای طرح موفقیت‌آمیز بود؛ 6 استان در کشور نیز پایلوت اجرای این طرح قرار گرفته‌اند که همدان نیز جزو این استان‌هاست.

آذرماه امسال در استان‌های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، سمنان، همدان و کرمانشاه اجرای این طرح آغاز شده و گفته می‌شود پروژه حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی مطابق استانداردهای کشور آلمان طراحی و به اجرا درآمده که البته تمهیدات لازم برای تطبیق این پروژه با شرایط کشور نیز در نظر گرفته شده است.

ناگفته نماند حذف دفترچه‌های کاغذی و الکترونیکی شدن دفترچه‌ها حتی از طریق سازمان‌های بیمه سلامت نیز در کشور دنبال می‌شود اما اجرای این طرح هم‌اکنون در استان همدان از طریق سازمان تامین اجتماعی اجرایی شده است.

سهولت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و افزایش رضایتمندی آنها نسبت به اقدامات از جمله اهداف اجرای این طرح است که برای اطلاع از چگونگی اجرای طرح مورد نظر که برای نخستین بار در استان اجرا می‌شود، سری به بیمارستان آتیه همدان زدیم تا از نزدیک با روند کار آشنا شویم.

رئیس بیمارستان آتیه همدان با بیان اینکه این طرح از آذرماه امسال در استان در حال اجراست، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در استفاده از فناوری اطلاعات پیشرو بود که مدتی خلأیی در این زمینه وارد شد اما از سال گذشته با تلاش‌های مدیرعامل سازمان تغییراتی در خصوص استفاده از فناوری اطلاعات در بحث درمان ایجاد شد و تحولی رخ داد.

محمدرضا یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته تعویض سیستم اطلاعات بیمارستانی مجموعه بیمارستان‌های سازمان‌ تامین اجتماعی انجام شد، گفت: اواسط امسال طرح حذف استفاده از دفترچه‌های کاغذی در مراکز ملکی سازمان نیز مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این طرح، حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی نیست بلکه در ارزیابی و استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات به منظور استفاده در یک سطح بزرگتر است.

رئیس بیمارستان آتیه همدان با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در تمام مجموعه‌های سازمان و سیستم بهداشتی درمانی مرتبط با آن به کار گرفته می‌شود که در واقع استفاده از پرونده الکترونیکی را فراهم می‌کند، گفت: آذرماه امسال همدان جزو 6 استان پایلوت اجرای طرح مطرح و حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان آغاز شد.

وی با بیان اینکه بیمار وقتی وارد بیمارستان می‌شود فقط از دفترچه درمانی به عنوان کارت شناسایی ورود به سیستم درمانی استفاده می‌کند، افزود: هنگامی که اطاعات بیمار وارد سامانه شود افراد به هرجا که در بیمارستان مراجعه کنند استفاده از دفترچه بیمه ضرورتی نخواهد داشت.

یعقوب زاده با بیان اینکه از طریق شناسه، بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و با استفاده از زیرساخت الکترونیکی موجود در بیمارستان، برای او نسخه صادر می‌شود، افزود: نسخه به مراکز کلینیک، پاراکلینیک و داروخانه ارجاع می‌شود و در آنجا با همان شماره شناسه، دارو به الزام یک برگه کاغذی به عنوان یک برگ مستند قانونی مراجعه به بیمارستان در اختیار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما مجبوریم این برگه سند را به بیماران بدهیم گفت:‌ این برگ، سندی به عنوان اطلاعات کاغذی، تا زمانی که زیرساخت الکترونیکی به شکل ثبت در مجموعه سیستم فراهم نشده، در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

رئیس بیمارستان آتیه همدان تصریح کرد: یک برگ کاغذ به عنوان مراجعه به بیمارستان و دریافت دارو، تنها خروجی است که بیمار در اختیار خواهد داشت و در واقع در مراکز ملکی استفاده از دفترچه خدمات درمانی به صورت صد درصد منسوخ شده است.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی در بسیاری از زمینه‌ها پیشتاز بوده و می‌توان گفت در زمینه استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات نیز پیشتاز است، افزود: این طرح مقدمه و سکوی پرشی برای طرح‌های بعدی سازمان تامین اجتماعی است که انجام آن بسیار حائز اهمیت بوده که خوشبختانه اجرایی شد.

یعقوب‌زاده با بیان اینکه ماشین سه امکان را در اختیار انسان قرار خواهد داد که سرعت، سهولت و ابزار کنترلی را می‌توان برشمرد، گفت: هنگامی که به صورت نفر و سنتی کار انجام می‌گیرد خروجی متعددی خواهد داشت اما خروجی ماشین کنترل شده است که بر اساس زیرساخت می‌توان تعداد مراجعات، میزان دارو، تعداد، نوع و کیفیت ویزیت و... کنترل کرد.

وی با بیان اینکه مرکز مانیتورینگ استان در معاونت درمان تهران نیز کنترل می‌شود، افزود: از آذرماه امسال طرح حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی آغاز شده و از دی‌ماه به جد پیگیری شده که امیدواریم باب فتحی برای اقدامات بعدی باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1395، کدخبر: ۱۳۹۵۱۱۰۶۰۰۱۳۵۰، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین