پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
حزب الله لبنان اگرچه در جنگ سوریه متحمل تلفاتی شد، اما با تجربه ای که در این میدان کسب کرده، بیش از پیش قدرتمند شده است.

شعارسال: پایگاه تحلیلی «نشنال اینترسنت» در گزارشی به نقش حزب الله در جنگ سوریه پرداخته است و از این گروه به عنوان «برنده جنگ سوریه» یاد می کند.

کالین کلارک و چاد سرنا، نویسندگان این گزارش، عضو اندیشکده «رند» هستند و در تشریح دستاوردهای حزب الله می نویسند:

حزب الله تجربه ای اساسی برای مبارزه در محیط های شهری متراکم کسب کرد. آنها همچنین در مقابل دشمنانی متفاوت از دشمن قدیمیشان، یعنی اسرائیل، مبارزه کردند و در نبرد با بازیگران غیردولتی، همچون داعش، صیقل خوردند.

دیگر مزیتی که این گروه شبه نظامی لبنانی کسب کرده است، گسترش اتحادش از ایران و سوریه به روسیه بوده است. در واقع، مقامات آمریکایی گزارش های حاکی از همکاری حزب الله با نیروهای عملیات ویژه روسیه را تایید کرده اند. مشارکت حزب الله در چنین عملیات های ترکیبی می تواند به به توانایی هماهنگ شدن این گروه با دیگر سازمان های نظامی، بهبود تاکتیک هایش، و تقویت توانایی فرماندهی و کنترل نیروها در محیط رزمی کمک کند و تمام این توانایی ها را می تواند به لبنان هم انتقال دهد.

اگرچه حزب الله تلفات زیادی را در جنگ داخلی سوریه متحمل شده است، اما از آنجایی که این گروه در لبنان پایگاه دارد، می تواند دوباره نیروهای تازه نفسی را به خدمت گرفته و تاکتیک هایی را که در سوریه فراگرفته است به آنها بیاموزد. همچنین، از آنجا که درگیر شدن آنها در خصومتی تازه در آینده نزدیک بعید است، این فرصت را دارند تا با استفاده از تجربیات جنگ سوریه، ظرفیتشان را افزایش دهند.

در جبهه داخلی هم احتمالا حزب الله به ارائه تصویر «نیروی مقاومت» از خودش و تلاش برای تبدیل فداکاری هایش در سوریه به قدرت سیاسی در لبنان ادامه خواهد داد. اواخر اکتبر، میشل عون که یک مسیحی مارونی است به عنوان رییس جمهور لبنان انتخاب شد تا بن بست سیاسی دو ساله در این کشور پایان یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که او از حمایت حزب الله برخوردار بود.

به این ترتیب، حزب الله که زمانی یک گروه شبه نظامی توده ای بود، به یک سازمان نظامی جهانی و حزب سیاسی لبنان تکامل یافته و اکنون جایگاهش را به عنوان یک بازیگر قدرت در منطقه مستحکم کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار خبر 11 بهمن 1395، کدمطلب: 336920 ،www.parsine.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین