پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۲۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چناران با بیان اینکه در چناران تشکل مردم‌نهاد محیط‌زیستی وجود ندارد گفت: کارهایی که انجام آن برای اداره محیط‌زیست مقدور نیست باوجوداین تشکل‌ها و دوستداران محیط‌زیست قابل انجام است.

شعار سال: هادی موسی پور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چناران در خصوص وضعیت آلایندگی واحدهای صنعتی شهرستان اظهار داشت: در محدوده مصوب شهری چناران فقط ۲ واحد صنعتی (کارخانه) وجود دارد، کارخانه آسفالت شهرداری و کارخانه قند. البته با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم کارخانه آسفالت شهرداری به‌طور کامل تعطیل شد و قرار بر این است که برای مکان جدید مجوز دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، کارخانه قند نیز در خصوص فاضلاب، هوا و پسماند خوداظهاری دارد و تمام خوداظهاری این کارخانه در حد استاندارد محیط‌زیست است و واحد آلاینده محسوب نمی‌شود. این کارخانه در سال ۹۲ به‌عنوان یک واحد سبز معرفی شد و گواهینامه سبز دریافت کرد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل صنایع آلاینده که بر اساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده طراحی شده است، هر سه ماه یک‌بار واحدهای صنعتی توسط ما یا آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست پایش می‌شوند. این پایش و آنالیز هر سه ماه یک‌بار برای تمام واحدهای صنعتی موجود در سطح چناران صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چناران خاطرنشان کرد: اگر آنالیز آلایندگی یک واحد در حد استاندارد نباشد و آلاینده بودن آن ثابت شود ما به آن واحد اخطاریه آلایندگی می‌دهیم و مدت‌زمانی را برای رفع آن آلایندگی اعلام می‌کنیم، اگر طی آن مدت مشخص (نهایتاً پانزدهمین روز از آخرین ماه همان فصل) مشکل آلایندگی رفع نشود به استان و دارایی معرفی خواهد شد تا به مالیات بر ارزش‌افزوده آن واحد یک درصد اضافه شود.

موسی پور گفت: اگر یک واحد صنعتی چند دوره بعد از اخطارهای ما مشکل آلایندگی خود را اصلاح نکند، به دادگاه معرفی و جریمه کیفری می‌شود، حتی اگر لازم باشد تعطیل خواهد شد.

وی بیان داشت: تا الآن واحدهایی بوده‌اند که به‌صورت مقطعی تعطیل‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال ۳ واحد کارخانه فولاد را به مدت ده روز همزمان تعطیل کردیم تا مشکلشان را برطرف کنند، به همین منظور ۲ واحد از این کارخانه‌ها فیلترهایی (بک فیلتر) نصب کردند که مشکل آلایندگی آن‌ها حل شد و فقط یک واحد دیگر باقی مانده است که در حال اجرای این طرح است و احتمالاً تا ۲ الی ۳ ماه دیگر به نتیجه می‌رسد و در غیر این صورت تعطیل خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چناران افزود: واحدهای دیگری هم وجود دارند که به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شده‌اند، مثل کارخانه خمیرمایه که این واحد صنعتی تصفیه‌خانه فاضلاب دارد اما هنوز درصد آن به حد استانداردی که ما می‌خواهیم نرسیده است، این کارخانه قول داده است که بلافاصله بعد از پیدا کردن یک پیمانکار مناسب برای رفع این مشکل، تا اواخر امسال دست بکار شود.

در چناران تشکل مردم‌نهاد محیط‌زیستی وجود ندارد

موسی پور خاطرنشان کرد: یکی از نقص‌هایی که در چناران وجود دارد و ما به دنبال رفع آن هستیم، نبود تشکل مردم‌نهاد محیط‌زیستی( NGO)است. این تشکل‌ها می‌توانند خیلی به ما کمک کنند و نگاه دولت نیز به سمت تشکیل همین سازمان‌های مردم‌نهاد است و اعتباراتی به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی افزود: تشکل مردم‌نهاد نواقص را می ببینند و می‌توانند به ما منتقل کنند. همچنین کارهایی که امکان انجام آن برای ما وجود ندارد باوجوداین تشکل‌ها و دوستداران محیط‌زیست قابل انجام است.

وی ادامه داد: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو که تقریباً در تمام شهرستان‌ها اجرا می‌شود، یکی از طرح‌های اجرایی همین NGO ها و تشکل‌های دوستداران محیط‌زیست است که متأسفانه در چناران به دلیل نبود این تشکل، انجام نشده است.

مردم از حیات‌وحش حفاظت کنند

موسی پور در ادامه به بیان اهمیت همکاری مردم در حفاظت از حیات‌وحش پرداخت و گفت: یکی از وظایف دیگر ما حمایت و حفاظت از حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری است. انتظاری که ما از مردم شهرستان چناران داریم این است که ازاین‌گونه‌ها (با غذا دادن به آن‌ها مخصوصاً در فصل زمستان) حفاظت کنند و همچنین شکار غیرمجاز نداشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چناران در پایان تأکید کرد: دوستداران محیط‌زیست هرگونه تخلف محیط‌زیستی اعم از شکار غیرمجاز و آلودگی محیط‌زیست را به شماره تلفن رایگان ۱۵۴۰ یا به ۴۶۱۳۰۱۰۱ یا به همراه ۰۹۱۵۵۸۱۵۰۷۵ اطلاع‌رسانی کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ندای چناران، تاریخ 11 بهمن 95، کد مطلب: 24767: www.neda-chenaran.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
امیدوارم برای مسائلی که با جانمردم سر و کار دارد تمام سختی هاو تلاشتون رو به کار بگیرید و نهایت مجازات رو اجرا کنید
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین