پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
رزمایش مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس را می‌توان شروع رسمی نقش آفرینی انگلیس و فرانسه در منطقه خواند که پیام‌هایی را به همه همسایگان خلیج فارس از جمله ایران منتقل می‌کند.

شعار سال: رزمایش مشترک فرانسه، انگلیس و آمریکا با عنوان «سه گانه‌های متحد» از روز سه شنبه در آب‌های خلیج فارس آغاز شده و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی ارتش سلطنتی انگلیس رهبری این رزمایش نظامی را به عهده خواهد داشت و اندرو بیرنز، فرمانده انگلیسی، فرمانده عملیات است.

وی در این باره گفته است: این رزمایش‌ها فرصتی برای کشورهای شرکت کننده جهت تبادل اطلاعات و مهارت‌ها و حفظ آمادگی و تقویت توانایی‌هایشان است.

در این تمرین نظامی، اچ ام اس دیرینگ و اچ ام اس اوشن انگلیسی به کشتی‌های فرانسوی و آمریکایی ملحق شده‌اند تا بنا بر ادعای وب‌سایت صهیونیستی «اسرائیل تایمز» هواپیماها، کشتی‌ها و موشک‌های ساحلی ایران را شبیه سازی و تمرین کنند.

اما این موضوع بازتاب‌های متفاوتی داشته است به طوریکه آدمیرال لورد وست، فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس با «نگران کننده» دانستن زمان برگزاری این رزمایش گفته است که فرماندهان نظامی در واقع از افزایش تنش‌ها در منطقه بعد از اظهارات ترامپ آگاه هستند.

با این وجود ستاد مرکزی نیروهای دریایی آمریکا هدف از این رزمایش را افزایش قابلیت‌های متقابل، بهبود مهارت‌های تاکتیکی و تقویت همکاری در زمینه تجارت آزاد دریایی اعلام کرده‌ است.

به نظر می‌رسد که با راهبرد آمریکا برای خروج از منطقه و توجه بیشتر به شرق آسیا و پاسیفیک، این انگلیس است که قصد پر کردن خلاء موجود را دارد. بر همین اساس است که پایگاه نظامی دریایی این کشور که اولین پایگاه دائمی انگلیس در خلیج فارس طی 40 سال گذشته است، 20 آبان ماه افتتاح شد و ناوهای انگلیسی به آنجا اعزام شدند.

این کشور حدود 600 نیروی نظامی را در این پایگاه مستقر کرده است. نیروهای ویژۀ امنیتی نیز از این پایگاه که در بندر «مِنا سلمان» بحرین واقع شده‌ است، برای مقاصد خود استفاده می‌کنند. همچنین گفته می‌شود ناوشکن‌های نیروی دریایی برای مقابله با گروه تروریستی داعش در این پایگاه مستقر می‌شوند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس هم در همین رابطه و با اشاره به افزایش نقش آفرینی این کشور در منطقه خلیج فارس در ماه‌ها و سال‌های آینده در مصاحبه‌ای که با العربیه داشت به ادعاها درباره مداخلات ایران در منطقه اینگونه واکنش نشان داد: «چشمان ما در مورد ایران کاملاً باز است و من هم همین نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های مخرب ایران دارم. ایران در چندین بخش از منطقه مشارکتی مخرب دارد. فکر می‌کنم مهم است که با کشورهای خلیج [فارس] برای اطمینان از ثبات و امنیت منطقه همکاری کنیم. انگلستان اکنون با ایجاد پایگاه نظامی در بحرین، برای اولین بار از سال 1971، در شرق سوئز حضور نظامی دائمی پیدا کرده است.

وی همینطور در بازدید از پایگاه‌های نظامی این کشور در بحرین گفت: نظامیان ما در بحرین برای حفاظت از امنیت خلیج فارس، انگلیس و جهان مستقر هستند و ما به دنبال بالا بردن هرچه بیشتر سطح امنیت در منطقه هستیم. امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، امنیت و ثبات انگلیس است و انگلیس در مقدمه هرگونه پروژه‌ای برای دفاع از ثبات و امنیت شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. به عقیده من این امر مهمی است. این یک نماد مهم است که میزان اهمیتی را که ما برای امنیت این منطقه قائل هستیم، نشان می‌دهد.»

در آخرین اظهار نظر ضد ایرانی خانم می در کنگره و پس از دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که هفته گذشته انجام گرفت، وی ادعا کرده که، "این اولویت بریتانیاست که "نفوذ پلید" ایران در خاورمیانه را کاهش دهد و از متحدان خود در منطقه حمایت ‌کند تا در مقابل تلاش‌های تهاجمی ایران برای ایجاد یک هلال نفوذ از تهران تا مدیترانه، بایستند.

روز سه شنبه ناخدا سوم "آنت والاس" مسئول برنامه‌ریزی رزمایش نظامی مشترک انگلستان، آمریکا و فرانسه اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هدف از این تمرین نظامی شبیه‌سازی رویارویی با ایران است را رد کرده و افزوده است: این [رزمایش] به هیچ‌وجه قدرت‌نمایی برای ایران نیست. دلیل اینکه در حال انجام این تمرین هستیم این است که انجام این کار اینجا ساده‌تر از هر کجای دیگری است. این فرصتی کلیدی است تا بتوانیم کشتی‌ها را گردهم آورده، با هم تمرین کنیم و با هم عملیات انجام دهیم. واقعاً، اینکه این تمرین در خلیج [فارس] است، تصادفی است.»

اگرچه مقامات نظامی انگلیسی درباره این مانور اظهاراتی بیان داشته‌اند که ارتباط مانور با نقش ایران در منطقه را رد می‌کند اما مقامات سیاسی این کشور بارها نسبت به نقش و نفوذ ایران اظهار نگرانی کرده و در دیدارهای خود با مقامات آمریکایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر لزوم مقابله با این نفوذ تاکید کرده‌اند.

می‌توان گفت که انگلیس بدنبال خروج آمریکا از منطقه در صدد افزایش و تثبیت حضور نظامی خود است تا بتواند با ایفای نقش آمریکا، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تحت چتر حمایتی خود در آورد تا ضمن افزایش نقش نظامی خود در این منطقه حساس و مهم بین‌المللی، از عواید اقتصادی آن که قراردادهای میلیارد دلاری صادرات سلاح و تجهیزات به این کشورهاست بهره برد.

اما گویا انگلیس در این مسیر تنها نبوده و فرانسه نیز به دنبال افزایش نقش خود است. این نقش آفرینی با حضور جنگنده‌ها و ناوهای فرانسوی در دریای مدیترانه برای مقابله با داعش و نیز فروش جنگنده‌های این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس مشهود است.

می‌توان این رزمایش را شروع رسمی نقش آفرینی انگلیس و فرانسه در منطقه خواند که پیام‌هایی را به همه همسایگان خلیج فارس از جمله ایران منتقل می‌کند.


در همین راستا به نظر می‌رسد که مقامات کشورمان نیز باید ضمن بررسی دقیق ماجرا، نسبت به این مانور واکنش نشان داده و موضع گیری کنند. در حالیکه تنها موضع گیری در این خصوص را دریادار سیاری داشته که عنوان کرد: "در محدوده خلیج فارس و دریای عمان هر کسی بخواهد رزمایشی انجام دهد، جرأت وارد شدن به آب‌های سرزمینی ما را ندارد".

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395، کد مطلب: 1314634:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین