پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
وقتی برای خرید به میوه ‌فروشی ها مراجعه می‌کنیم گاهی با محصولاتی مواجه می‌شویم که فروشندگان، آنها را محصولات «ارگانیک» می‌نامند.

شعار سال: برای برخی از مصرف‌کنندگان این سوال پیش می آید که محصولات ارگانیک چه تفاوتی با محصولات غیرارگانیک دارند؟ محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف کش‌ها٬ قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند. از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک اصولا هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود. به‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند. بافت آنها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است، بعلاوه پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست. از همه مهم‌تر آن که در این نوع محصولاتتعادل عناصر موجود در گیاهموجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینCو.... در سبزی‌ ومیوه هامی‌شود.
متاسفانه به دلیل افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نمی‌باشد و کشاورزان مجبورند برای تامین هرچه سریع‌تر تقاضا علاوه بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ای یا خارج از فصل نیز استفاده کنند. لذا این نوع محصولات به دلیل آن که در مرحله رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارند. به عنوان مثال، محصولات گلخانه‌ای مدت مدیدی است که در ایران تولید می‌شوند. این محصولات در مقایسه با میوه‌های ارگانیک کمبودهای زیادی دارند.

از آنجا که گلخانه‌های شیشه‌ای در کشورمان بسیار کم‌وسعت و محدود هستند نور خورشید به طور مستقیم به محصولات گلخانه‌ای نمی‌تابد، لذا این محصولات به نوعی با کمبودها خصوصاویتامینCکه در تولید اسید اسکوربیک جهت مبارزه باعوامل بیماری زای بدن نقش دارد مواجههستند همچنینسایر مواد مغذی که برای به وجود آمدن به نور مستقیم جهت مصرف رادیکالهای آزاد در فتوسنتزنیاز دارند،تامین نمی شود.گاهی نیزبرای این که میوه‌ها و سبزی‌ها سریع‌تر از حد معمول برسند از روش‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌ شود.

لذا وجود میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستندعمدتا ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها ورشد ناهنجارسلولهای میوه می شوند. از همه بدتر آن که برخی از میوه‌های خارج از فصل که وارداتی بوده و با قیمت‌های بالا در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند از مشکلات عدیده دیگری برخوردارند.

برخی از این میوه‌ها به دلیل آن که محصول درختانی هستند که با مهندسی ژنتیک در آنها تغییراتی ایجاد شده است حاوی ژن‌های تغییر شکل‌یافته‌ای هستند که ممکن استباکتری‌های موجود در روده را تغییر ‌دهند و موجب مقاوم شدن بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند.همچنین ممکن استاین تغییرات ژنی میوه‌هاموجب شودمدت بیشتری روی درختانبمانند و رسیدن آنها برای نیاز کمتر به نگهداری در انبار و سردخانه‌ها به تاخیر ‌افتد. وشاید این تاخیر ب‌تواند از مقدار مواد مغذی آنها نیز بکاهد.(متاسفانه هنوز روی این موضوع کار نشده ونیاز به کار تحقیقاتی دارد مثل اشعه گوشی های موبایل)

توجه: شکل ظاهری محصول نمی‌تواند معیار درستی برای خرید محصولات ارگانیک باشد. ما باید کیفیت محصول و محلی که تولید شده را مورد توجه قرار دهیم. معمولا محصولاتی که در بسیاری از بازارهای محلی ارائه می‌شوند، سالم‌تر هستند. در نهایت آن که محصولاتی را خریداری کنیم که گواهی شده هستند. تقاضا برای این محصولات راه تولید آنها را فراهم خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ محصولات ارگانیک، تاریخ 20 آذر 90، کد مطلب: 7: www.organicp.blogfa.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین