پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
رییس دیوان محاسبات کشور گفت:متاسفانه درکشور ما گردش اطلاعات اقتصادی،اعم از دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نشده و یا ناقص است

شعار سال: عادل آذر درخصوص ملاک دولت برای شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آن ها براساس قانون هدفمندی یارانه ها گفت:در قانون آمده است که خانوارهای پردرآمد باید از فهرست دریافت یارانه حذف شوند.

به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، وی افزود:معیاری که برای شناسایی افراد پردرآمد وجود دارد،دهک بندی درآمدی است که شامل 25 میلیون خانوار ایرانی می شود و مشخص می شود که به عنوان مثال بالاترین یا پائین ترین دهک درآمدی از چه رقمی آغاز و به چه رقمی ختم می شود.

نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه دهک بندی نمی دهد

آذر درادامه خاطرنشان کرد:واقعیت این است که نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه چنین دهک بندی را نمی دهد و امکان آن وجود ندارد.

شناسایی 4.6 درصد پردرآمدها دقیق است

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد:با قاطعیت و براساس اطلاع می گویم که برای شناسایی درآمد افراد براساس آمار،معمولا تنها شناسایی 4.6 درصد از پردرآمدها و 12.5 درصد از کم درآمدها دقیق است و اطلاعات آن وجود دارد؛ اما درباره حدفاصل این دو دهک،اطلاعاتی وجود ندارد؛چراکه متاسفانه در کشورما گردش اطلاعات اقتصادی ازجمله دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نمی شود و اگر ثبت شود ناقص است.

ثبت اطلاعات اقتصادی افراد از سال 92 به بعد در سازمان اسناد

وی افزود:اینکه فردی چقدر ملک دارد،مشخص نیست و ما این اطلاعات را نداریم؛چراکه سازمان اسناد و املاک کشور از سال 92 به بعد اقدام به ثبت اطلاعات افراد کرده است و بیشتر مبادله ها به دلیل اینکه توافقی، قولنامه ای و به نام اعضای خانواده صاحب ملک صورت گرفته، مشخص نیست.

حذف 3 میلیون و 325 هزار نفر از یارانه بگیران

آذر تصریح کرد:آمار 4.6 درصدی که می توان از پردرآمدها شناسایی کرد،همان 3 میلیون و 325 هزار نفری هستند که تاکنون از دریافت یارانه حذف شده اند.

جایگزین شدن فرمول وسع خانوار به جای درآمد واقعی

وی خاطرنشان کرد:دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم و معیارهای نیابتی و جایگزین درآمد مشخص کرده است که براساس آن فرمولی به نام وُسع خانوار بدست آورده است که به جای درآمد ،محاسبه می شود.

رئیس دیوان محاسبات افزود:در فرمول وُسع خانوار،توان اقتصادی خانوارها از نظر ملاک هایی همچون مدل و قیمت خودرو،تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد،دارابودن کارت بازرگانی و... سرپرست درنظر گرفته می شود؛البته درخصوص تراکنش و گردش حساب بانکی افراد دولت به هیچ وجه اجازه ورود نداده است و این ها یک معیارهای جایگزین درآمد اصلی و واقعی افراد است که بر مبنای آن یارانه افراد حذف می شود؛هرچند که در این میان معمولا خطاهایی نیز وجود دارد

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، تاریخ 24 بهمن 95، کد مطلب: 163607: www.etedaal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین