پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۰۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: روزانه بیش از 150 دستگاه ترانزیت، 300 کامیون کالای صادراتی و 50 کامیون کالای وارداتی از مرزهای استان ورود و خروج پیدا می‌کند.
شعارسال: بختیار رحمانپور در برنامه «گفتمان» که بصورت زنده از سیمای مرکز استان کردستان پخش شد، اظهار کرد: وسایل آرایشی و بهداشی از جمله کالاهایی است که به دلیل وجود تقاضا در کشور بخش قابل‌توجهی از کالاهایی را که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند به خود اختصاص داده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان با بیان اینکه حدود 20 درصد از لوازم آرایشی که در کشور عرضه و مصرف می‌شود، تولید داخلی است، گفت: 20 درصد هم به طریق قانونی وارد کشور می‌شود.

به گفته وی، حدود 50 تا 60 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی که در کشور عرضه و مردم آن را مصرف می‌کنند قاچاق است و از طریق غیررسمی وارد می‌شوند که البته به صورت جدی برخی از آنها سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.

رحمانپور با بیان اینکه قاچاق ضربه‌ جدی را به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور وارد می‌کند، گفت: قاچاق کالا لطمات جبران‌ناپذیری را به پیکر تولید و اشتغال در کشور وارد می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان کردستان تصریح کرد: البته نباید این نکته را نادیده بگیریم که دلیل ورود این حجم بالای لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به کشور ما تقاضای جامعه ایرانی است.

رحمانپور با بیان اینکه تا زمانی که تقاضا برای این کالاها در کشور وجود دارد و تولید کشور در این زمینه پاسخگوی نیاز مردم نیست ورود آن به کشور قطع نخواهد شد، گفت: ورود این کالاها به کشور از طریق رسمی نیازمند اخذ مجوزهایی از سازمان غذا و دارو قبل از ورود کالا و بعد از آن است.

به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، این مجوزها با هدف جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق غیرسالم در حوزه بهداشتی و غیره انجام می‌شود.

وی با اشاره به تنوع بالای لوازم آرایشی و بهداشتی و بالا بودن قیمت برندهای اصلی آن گفت: همین بالا بودن قیمت‌ها موجب می‌شود برخی از افراد به سمت خرید اجناسی بروند که به صورت قاچاق و با قیمت بسیار پایین‌تری در دسترس مردم قرار گرفته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان بالا بودن تعرفه‌های گمرکی در ورود لوازم آرایشی از طریق مبادی رسمی را از دیگر دلایل قاچاق این دست کالاها در سطح کشور نام برد و گفت: وارد کنندگان چیز حدود 45 درصد از کل ارزش کالا را باید به عنوان عوارض پرداخت کنند که این به صرف آنها نبوده از این رو اقدام به ورود این کالاها از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق می‌کنند.

رحمانپور در ادامه با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور از طریق مرزهای کردستان باشد، خاطرنشان کرد: تا زمان تحقق این مهم نیز نیازمند انجام کارهای اساسی هستیم.

وی به برخی اقدامات انجام شده در مرزهای استان اشاره کرد و گفت: یک دستگاه ایکس‌ری کامیون و دو دستگاه ایکس‌ری برای مسافران در مرزهای رسمی استان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در کل کشور 13 دستگاه ایکس‌ری کامیون وجود دارد که واقعا جوابگوی این حجم بالا از ورود و خروج کالا را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: روزانه بیش از 150 دستگاه ترانزیت، 300 کامیون کالای صادراتی و 50 کامیون کالای وارداتی از مرزهای استان ورود و خروج پیدا می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: یک دستگاه ایکس‌ری برای این حجم ورود و خروج کافی نیست، ولی امیدواریم با تمهیداتی که در این زمینه انجام شده است، شاهد راه‌اندازی یک دستگاه دیگر نیز باشیم.

رحمانپور در پایان افزود: گمرک با وزارت دفاع قراردادی منعقد کرده است که بر اساس آن یک سری از این دستگاه‌ها قرار است از طریق وزارت دفاع تولید و در اختیار گمرک قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 1 اسفند 1395، کدخبر: 13951201000368، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین