پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
حضور مهندسان غیر بومی یکی از جدی ترین آسیب ها در حوزه ساختمانی این استان می باشد. اگرچه با برخی مهندسان غیربومی در ساختمان سازی برخورد صورت گرفته است ولی این افراد توانسته اند با موارد قانونی و تبصره ای مشکل عضویت را حل کنند.
شعارسال: مهندس امین مقومی در نشست خبری که به مناسبت در پیش بودن 5 اسفندماه روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار شد، در سخنانی با ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان اظهار داشت: در حال حاضر در حدود 5 هزار نفر از مهندسان در رشته های هفتگانه عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم هستند که 53 درصد از اعضا دارای پروانه اشتغال می باشند.

وی با اشاره به رشد 30 درصدی آموزش مهندسان در سال جاری بیان داشت: تا پایان سال جاری 68 هزار نفر ساعت سیمنار و دوره های مختلف آموزشی برای اعضا سازمان برنامه ریزی شده که علاوه بر مهندسان کاردان های نیز در این دوره ها حضور داشته اند.

رییس سازمان نظام مهندسی قم ابراز داشت: تفاهمنامه های مختلفی با مراکز آموزشی و علمی در استان امضا شده است و در زمینه پژوهش نیز حمایت هایی از طرح های پژوهشی داشته ایم که 7 طرح پژوهشی با موضوعات کاربردی مربوط به استان از جمله مناسب سازی شهری برای معلولان و نورپردازی اماکن مذهبی مورد حمایت قرار گرفته و این طرح ها به دستگاه های مرتبط برای بهره برداری نیز ارسال خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کتابی در زمینه معماری اسلامی با حمایت سازمان منتشر شده است افزود: در سال گذشته نیز قرارداد همکاری پژوهشی با دانشگاه امیرکبیر امضا کردیم که بر اساس آن مقرر شد تا کتابی در زمینه اخلاق مهندسی ترجمه و تالیف شود تا به عنوان یکی از کتب مرجع برای مراکز علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

مقومی اضافه کرد: رویکرد ما تقویت برنامه های آموزشی به صورت مجازی است که در گذشته برخی از سمینارها از این طریق برگزار شد و امیدواریم دوره های جدیدی برای آموزش مجازی در نظر گرفته شود.

وی به حضور سازمان در نمایشگاه های تخصصی استان نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این نمایشگاه ها گروه های تخصصی سازمان نظام مهندسی قم حضور داشته و مشاوره های فنی و تخصصی خود را به مراجعین ارائه می دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی قم بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان از برگزاری سمینارهای تخصصی و کنگره های مختلف علمی در حوزه صنعت ساختمان حمایت می کند که در روزهای گذشته نیز شاهد برپایی کنگره معماری و شهرسازی استان در قم با مشارکت دستگاه های مختلف از جمله نظام مهندسی قم بودیم که سازمان مسئولیت تدوین و انتشار ویژه نامه تخصصی و با رویکرد قم شناسی این کنگره را بر عهده داشته و در کنار آن نیز سازه ای با معماری سنتی به صورت عملی احداث شد و به عنوان کارگاه تجربی برای مهندسان معمار مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی عنوان کرد: برنامه رادیویی نظام ساخت از سال های گذشته در راستای فرهنگ سازی مقررات ملی ساختمان با مشارکت صدا و سیمای مرکز قم تهیه و پخش می شود که امیدواریم در دوره جدید با رویکرد متفاوتی در تولید این برنامه رادیویی، بتوانیم در راستای آشنایی بیشتر مردم با اصول ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان گام های موثری برداریم.

مقومی با اشاره به آغاز مراحل احداث ساختمان اداری این سازمان اظهار داشت: طراحی این مجموعه مراحل نهایی خود را طی می کند که امیدواریم تمامی مراحل ساخت این ساختمان با رعایت کامل مقررات ملی ساختمان همراه باشد و فیلم مستندی نیز در این زمینه برای مباحث آموزشی تولید شود.

وی اظهار داشت: آزمون ورود به حرفه مهندسان نیز در سال دو بار برگزار می شود که در اسفندماه سال جاری نیز شاهد برگزاری این آزمون با حضور بیش از هزار و ۸۳۰ نفر از داوطلبان خواهیم بود که این آزمون در شهریور ماه امسال نیز با حضور بیش از هزار و ۹۳۰ نفر برگزار شد که ۱۰ درصد داوطلبان موفق به قبولی و اخذ پروانه اشتغال به کار شدند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به فعالیتهای خدماتی و ورزشی در این سازمان گفت: طرح پایش سلامت در سال جاری با همکاری دو مجموعه درمانی برای مهندسان در نظر گرفته شد و المپیاد ورزشی نیز در ایام روز مهندس با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از مهندسان در هفت رشته ورزشی در حال برگزاری است و عملیات اجرایی مجموعه فرهنگی ورزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: بیمه های مختلفی نیز از سوی سازمان به اعضا در قالب تفاهمنامه ارائه می شود که در حوزه بیمه مسئولیت در حال حاضر استان قم یکی از استانهای پیشرو می باشد و بحث بیمه عمر و سرمایه گذاری به صورت جدی در حال پیگیری است.

مقومی با اشاره به تشکیل هیئت های داوری در حوزه ساختمان نیز عنوان کرد: با توجه به رویکرد دستگاه قضا برای بهره‌برداری ازهیات های داوری جهت کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه، تشکیل هیئت داوری در حوزه ساختمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری هفتمین دوره انتخابات گروه های تخصصی اظهار داشت: انتخابات در چهار رشته برق، معماری، مکانیک و عمران برگزار شد و در سه رشته دیگر شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک افرادی از سوی هیئت مدیره به عنوان اعضای کمیسیون های تخصصی منصوب شدند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه نقد پروژه‌های شهری در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: ارائه نقدها و پیشنهادهای مختلف در خصوص پروژه های عمرانی سطح شهر از سوی گروه‌های تخصصی جمع بندی و از طریق دبیرخانه نقد پروژه‌های شهری ارائه می شود تا مجموعه استان از این مشاوره ها و نظرات کارشناسی استفاده کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی آزمایشگاه های بتن از جمله برنامه های سازمان بوده است افزود: نظام مهندسی قم با همکاری دستگاه های مرتبط، نظام نامه ای برای کنترل و نظارت آزمایشگاه های بتن تدوین کرده که این امر موجب فعال شدن مجدد آزمایشگاه های بتن، اشتغال زایی مهندسان و ارتقای کیفیت در این بخش شده است.

مقومی در ادامه با بیان اینکه موضوع مقاوم سازی در بافت های فرسوده مورد توجه دولت است افزود: در این زمینه شرح خدمات، تعیین تعرفه و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای واجدین صلاحیت جهت فعالیت در این عرصه در حال جمع بندی نهایی است و امیدواریم از سال آینده اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بازرسی گاز خانگی در گذشته با همکاری شرکت گاز صورت می‌گرفت افزود: بازرسی صنایع هم در آینده نزدیک در نظام مهندسی قم صورت می پذیرد و بخشی از وظایف بازرسی اداره برق نیز طی تفاهمنامه به سازمان واگذاری به شده است که مراحل اجرای آن در حال تدوین می باشد.

وی با اشاره به تک شهرستان بودن قم اظهار داشت: در شهر قم دفتر نمایندگی نداریم اما در شهرهای کوچک استان دفتر نمایندگی مستقر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد کارهای ورودی به سازمان متعلق به دو منطقه شهری قم می باشد که امیدواریم دفتر نمایندگی یا شعبه ای در این مناطق شهری جهت سهولت رفت و آمد مالکان و شهروندان دایر شود.

وی عنوان کرد: تعرفه سال ۹۶ به کمیته چهارجانبه استان در ۱۵ بهمن ارایه شد که امیدواریم در نیمه اسفندماه این تعرفه ها به صورت یک آلبوم کامل با شرح خدمات به تصویب برسد.

مقومی افزود: در این دوره تلاش شد تا زمان تهیه نقشه ها کاهش یابد و بازنگری ها در جدول زمانبندی تهیه نقشه ها و شرح خدمات طراحی در رشته های عمران، معماری، برق و مکانیک صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیک از برنامه‌های جدی سازمان است افزود: ارائه گزارش های مرحله‌ای به صورت الکترونیکی در دستور کار قرار دارد و مراحل اجرای آزمایشی آن در یکی از مناطق شهری قم شروع شده است که امیدواریم به زودی با رفع مشکلات و نقاط قوت و ضعف آن به طور کامل اجرایی شود که در طی آن مهندسان می‌توانند به راحتی گزارش‌های خود را به صورت چک لیست به همراه گزارش تصویری از مراحل پروژه به مراجعه صدور پروانه و سازمان گزارش کنند که این امر موجب تسریع در برخورد با تخلفات ساختمانی می شود.

وی عنوان کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی در صحن علنی مجلس است که بنظر می‌رسد پس از بررسی بودجه سال ۹۶ مورد بررسی قرار گیرد و آئین نامه کنترل ساختمان نیز در هیئت دولت و در کمیسیون امور زیربنایی در حال گذراندن مراحل نهایی اصلاح خود است که نظرات سازمان در خصوص این دو موضوع به شورای مرکزی و وزارتخانه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته ظرفیت اشتغال مهندسان در برخی رشته ها تکمیل می شد افزود: امسال به طور متوسط تنها ۵۰ درصد از ظرفیت اشتغال مهندسان در رشته های مختلف تکمیل شده است که جا دارد بازنگری هایی در مبحث دوم در این زمینه صورت گیرد البته این امر در وزارتخانه راه و شهرسازی در حال انجام است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرایی کردن مجریان ذیصلاح یکی از اولویت اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: تلاش می شود از ابتدای سال ۹۶ با توجه به همه موانعی که در این زمینه وجود دارد این امر اجرایی شود.

وی گفت: برخی مطرح می‌کنند که اجرایی شدن مجریان ذیصلاح در وضعیت رکود صنعت ساختمان موجب تشدید آن می شود و از طرفی برخی نیز می گویند این امر موجب از بین رفتن بازار رقابت خواهد شد البته همه این دغدغه ها در دستورالعمل مورد نظر لحاظ شده است.

مقومی عنوان کرد: طرح مجریان ذیصلاح در حقیقت یک بازار رقابتی است که نه تنها مهندسین بلکه کاردانهای فنی، معماران تجربی، پیمانکاران ساختمانی و انبوه سازان نیز می ‌توانند وارد عمل شوند هرچند در ابتدا باید پروانه اشتغال در این زمینه را که از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می شود دریافت کنند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان قم در بحث مجریان ذیصلاح وارد قیمت‌گذاری نمی شود و انتخاب مجری نیز با مالکان است اما صلاحیت ها نیز بر اساس قانون باید لحاظ شود البته در این زمینه بهتر است دفاتر و شرکت های حقوقی تشکیل گردد تا خدمات بهتر و بیشتری بتوانند به مالکان ارائه دهند.

وی تصریح کرد: کیفیت ساخت و سازها با استفاده از مجریان ذیصلاح قطعا افزایش و ارتقاء می یابد و نتیجه آن در مجموع حفظ سرمایه های ملی و جلوگیری از هدر دادن منابع و سرمایه های کشور است، که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از همه ظرفیت های قانونی خود برای اجرای دستورالعمل مجریان ذیصلاح ضمن تاکید بر هماهنگی بین بخشی استفاده خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک قم، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395، کدخبر: ۳۸۲۲۲۹، www.tabnakqom.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین