پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
برنده تندیس بهترین کارگردانی بخش داستانی جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای با بیان اینکه رشد صنعت فیلمسازی نیازمند حمایت است و تزریق پول، گفت: با اینکه همدان مهد استعدادهای هنری بخصوص در حوزه فیلم‌سازی است، اما حمایت از آنها در حد صفر است.
شعارسال: در حالی که مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام پایانی سال که شاید آخرین روزهای مدیریت برخی از آنها نیز باشد، تنها به اجرای برنامه‌های بخشنامه‌ای و یا دعوت از مدیران بالادستی برای ارائه گزارش‌های قطور عملکرد خود بسنده کرده‌اند، این هنرمندان بی‌ادعای همدان هستند که بدون هیچ چشمداشتی و با هزینه‌های شخصی خود مشغول افتخارآفرینی برای شهر و دیار خود هستند.

نمونه بارز این امر را به وضوح می‌توان در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های صدثانیه‌ای کشور و زمانی که با اعلام رأی داوران آن «اکبر تراب‌پور»، هنرمند خوش‌ذوق همدانی به‌عنوان برنده تندیس بهترین کارگردانی بخش داستانی این جشنواره معرفی شد، مشاهده کرد.

این جوان موفق همدانی تاکنون جوایز متعدد ملی و بین‌المللی دیگری را هم در حوزه‌های مختلف هنری از جمله کاریکاتور، گرافیک و فیلم‌سازی از آن خود کرده که از مهمترین آنها می‌توان به دریافت پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان 1389، تندیس بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد 1389، تندیس دو دوره تصویر سال 1388 و 1390، دیپلم افتخار جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آبادان 1388، دیپلم افتخار جشنواره فیلم ترنتو کانادا 2010، دیپلم افتخار جشنواره داکا بنگلادش 2011 و البته تندیس بهترین کارگردانی بخش داستانی جشنواره بین المللی فیلم صد 1395 اشاره کرد.

در همین رابطه این هنرمند برجسته همدانی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: امسال و در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه صدثانیه، با فیلم «برای پدرم» شرکت کرده بودم که به لطف خدا موفق به کسب تندیس جشنواره و لوح افتخار بهترین کارگردانی بخش داستانی این جشنواره شدم.

تراب‌پور که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و فیلمبرداری این کار را نیز برعهده داشته است با بیان اینکه تکنیک استفاده شده در این فیلم تلفیقی از انیمیشن است، افزود: این فیلم در واقع روایت کودکی است که به‌ وسیله دوربین هشت میلی‌متری پدرش فیلم می‌سازد.

وی ضمن معرفی سایر عوامل این اثر گفت: در این کار هنرمندان دیگری چون مسعود دولت‌یاری (صدا)، مهران دوستی(کامپوزیت تصاویر) و هیربد تراب‌پور (بازیگر) همکاری داشتند.

تهیه‌کننده فیلم «برای پدرم» با بیان اینکه امسال سطح برگزاری جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای به خصوص در بخش انتخاب آثار و داوری پیشرفت قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشت، اظهارکرد: به عقیده بنده این جشنواره یکی از جشنواره‌های بی‌نقص کشور و حتی جزو برترین جشنواره‌های دنیا به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات جالب این دوره از جشنواره، دعوت از فیلم‌سازان خارجی بود، افزود: در یازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای امسال به جز آثار ایران حدود 2 هزار فیلم هم از 70 کشور دنیا شرکت کرده بودند.

تراب‌پور ادامه داد: در بسیاری از جشنواره‌های دنیا حتی برگزیده‌های جشنواره دعوت نمی‌شوند و گاهی هم هرگز جوایز به دست آنها نمی‌رسد که متاسفانه این اتفاق به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌های بانکی برای هنرمندان ایرانی خیلی آزاردهنده‌تر است.

وی با اشاره به تحول بزرگی که جوایز و تعهد این جشنواره در سینمای کشور به وجود آورده است، گفت: جایزه بزرگ امسال این جشنواره 12میلیون تومان بود که باعث انگیزه بیشتر فیلم‌سازان جوان شد؛ از طرفی دیگر امسال شاهد یک فیلم صدثانیه در این جشنواره بودم که به گفته دوستان مبلغی بالغ به 10 میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده بود که این اتفاق چیزی جز جدی گرفتن سینمای کوتاه در کشور ما نیست.

این هنرمند همدانی با بیان اینکه کشور ما مملو از استعداد‌هایی است که به‌ خاطر نبود توجه و حمایت‌های لازم شکوفا نمی‌شوند، گفت: به نظر بنده و بسیاری از هنرمندان دیگر رشد و تحول در هنر و صنعت فیلم‌سازی فقط نیازمند تزریق پول است نه وعده و حرف‌هایی که مسوولان فرهنگی ما مکرر تکرار می‌کنند.

وی در مورد شروع فعالیت فیلمسازی خود گفت: با ورود به هنرستان گرافیک با دنیای انیمیشن آشنا شدم و با فعالیت در این زمینه و انیماتوری برای انیمیشن‌های تلویزیون به فیلم‌سازی زنده هم علاقه‌ پیدا کردم، بنابراین برای آشنایی بیشتر با هنر فیلم‌سازی در سال 1386 با انجمن سینمای جوانان دفتر همدان شروع به کار کردم.

تراب‌پور با اشاره به وجود استعداد‌های فراوان هنری در همدان گفت: با اینکه همدان مهد استعدادهای هنری به خصوص در حوزه فیلم‌سازی است اما حمایت از آنها در حد صفر بوده و همین دلیل هم باعث مهاجرت هنرمندان ما به آرمان‌شهر آنها یعنی تهران می‌شود که تازه شروع مشکلات را شاهد خواهیم بود!

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، کدخبر: 13951210000289، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
هرکجا دولت قصد حمایت داشته، فساد زیاد شده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین