پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به به رئیس جمهوری مقدونیه تاکید کرد تا از تصمیم خود دست بردارد و به رهبر حزب اپوزیسیون چپگرای این کشور اجازه دهد تا دولت جدیدی را تشکیل دهد.
شعار سال: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با رهبران مقدونیه در اسکوپیه، پایتخت این کشور از آنها خواست تا دست از لفاظی و سخن پراکنی‌های خود بردارند چون احتمال اینکه درگیری‌های داخلی در کشور رخ دهد، زیاد است.

بحران در مقدونیه پس از آن آغاز شد که جورج ایوانف، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه از دادن اختیار به زوران زائف، پیشروی انتخابات پارلمانی ماه دسامبر 2016 برای تشکیل دولت جدید امتناع کرد.

ایوانف، زائف را که رهبر حزب اپوزیسیون چپگرای مقدونیه است به آسیب پذیر کردن و به خطر انداختن تمامیت ارضی کشور متهم می‌کند چون شرکای احتمالی ائتلاف برای تشکیل دولت جدید آلبانیایی‌تبار هستند و می‌خواهند آلبانیایی زبان رسمی و دوم کشور باشد.

این حزب با اکثریت آرا در انتخابات دسامبر سال گذشته میلادی پیروز شد و حالا به دنبال تشکیل دولت جدید با احزاب دیگر است.

قومیت آلبانی یک چهارم از جمعیت 1 / 2 نفری مقدونیه را تشکیل می‌دهند و زبان آلبانیایی یکی از زبان‌های رسمی در مناطقی است که این قوم بر آنها تسلط دارد.

روابط میان اکثریت مقدونیه‌ای‌ها با آلبانیایی‌تبارها در اکثر اوقات دچار تنش است. این کشور در سال 2001 و پس از بروز حملات مسلحانه از سوی گروه‌های قومیتی آلبانیایی که به دنبال دستیابی به حقوق بیشتر بودند، در آستانه جنگ داخلی قرار گرفت.

هزاران تن از مردم مقدونیه روز پنجشنبه در مقابل پارلمان این کشور در اسکوپیه تجمع کرده و دست به اعتراض زدند. علت این اعتراض تعیین زبان آلبانیایی به عنوان دومین زبان رسمی این کشور بوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 اسفند 1395، کد مطلب: 95121308063، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین