پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
روستای پامنار جزء بخش شهیون در فاصله هوایی ۲۵ کیلومتری و فاصله جاده ای ۴۲ کیلومتری شهر دزفول به وسعت ۵۷ هکتار در میان دامنه‌های رشته کوه های زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال شهرستان دزفول واقع شده است.
شعارسال: روستای پامنار بواسطه چشم اندازهای بسیار متنوع طبیعی- فرهنگی و به دلیل همجواری با دریاچه دز وجود قلعه طبیعی شاداب همچنین وجود درخت های سدر ، دره ها و چشمه ها دارای طبیعتی جذاب و خاص است که همه ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند.

مهمترین عاملی که باعث شده روستای پامنار مورد توجه گردشگران قرار گیرد همجواری آن با دریاچه ی شهیون است. این دریاچه یکى از زیباترین دریاچه هاى ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایى به منطقه شهیون داده است . به گونه اى که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتى بالغ بر شصت هزار متر مربع چشم انداز زیبایى را بوجود آورده است. به دلیل زمینه مساعدی که این دریاچه دارد در آن انواع آبزیان پرورش داده می شوند به همین خاطر در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می باشد . در کنار روستای پامنار و به فاصله ی کمی از آن روستای زیبای دیگری به نام پا قلعه وجود دارد که ورودی و دسترسی اصلی قلعه شاداب در آن واقع شده و برخی به دلیل معروفیت روستای پامنار و همجواری، این دو روستا را یکی می دانند.

از جمله تفریحاتی که می توان در منطقه انجام داد می توان از قایقرانی در دریاچه دز، اسکی روی آب، شنا، گذران اوقات فراقت در جزایر دریاچه و سواحل آن و استفاده از هوای مطبوع ، مشاهده حیات وحش منطقه بویژه پازن و تیهو ، ماهیگیری ورزشی در دریاچه، مشاهده و آشنایی با زندگی عشایری مردم بومی و فضای زیبای معماری سنتی منطقه، آشنایی و مشاهده صنایع دستی منطقه و کوهنوردی و مشاهده دره های عمیق کول خرسان و دره رودخانه دز نام برد. از گیاهان و پوشش های منطقه می توان به رملیک ، کنار ، بنه ، بادام ، جاز ، انجیر ، بلوط و نخل اشاره کرد.از دیگر جاذبه های این منطقه می توان از هنر کپوبافی یاد کرد که از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است.

محصولات زیادی توسط کپوبافان در زمینه‌های مختلف بویژه ظروف تزیینی و سنتی با استفاده ازرنگها و نقوش سنتی ، از دیر باز تولید می‌شود.و با هویتی تاریخ، زینت بخش خانه‌هاهستند. انواع این تولیدات را شامل اشکال مسطح، بیضی و دایره‌ای و با کاربردهای مختلف بویژه مصنوعات صنعتی از جمله گلدان ،جا دستمالی،زیرکتری زیرقوری، میوه خوری و انواع دیگر محصولات حصیری بافت اعلام کرد. نوع تولیدات کپو در منطقه از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسابقه و نمایشگاه کپوبافی نیز تاکنون در روستای پامنار با هدف ارایه توانمندی‌های زنان و دختران منطقه در امرکپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، شکوفایی و توسعه صنعت و خدمات گردشگری از اهداف احداث منطقه گردشگری روستای پامنار در شهرستان دزفول به شمار می رود زیرا این روستا یکی از مناطقی است که از نظر پتانسیل گردشگری نه تنها در سطح خوزستان ، بلکه در سطح کشور می تواند از جایگاه خاصی برخوردار شود. با توجه به پتانسیل های بالای طبیعی و تاریخی منطقه در سال های اخیر تلاش هایی از سوی اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی برخی از آثار و توسعه گردشگری منطقه و نیز پیگیری های جهت حفاظت از محیط طبیعی آن توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول صورت گرفته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گردشگری ایران، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - ، www.gardeshgariiran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین