پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
در سالروز شهادت امام رضا(ع) حرم مطهر بی بی حکیمه(س) مملو از عاشقان و شیفتگانی است که برای عرض تسلیت به این مرقد شریف آمده اند تا بوی امام غریبشان را درمرقدمطهر خواهرش استشمام کنند.

شعارسال: یکبار دیگر مرقد مطهر بی بی حکیمه (س) مملو از عاشقان رضوی شد که برای عرض تسلیت شهادت ثامن الائمه خدمت بی بی حکیمه در میان تپه ماهورهای گچساران رسیدند تا خواهر آن امام غریب در روز شهادت برادرش غریب نماند.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

برای مشرف شدن به این امام زاده واجب التعظیم باید از راهی پر و پیچ خم در بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر گذشت و از میان تپه ماهورهای جنوب گچساران عبور کرد.

زائران بی بی حکیمه به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار این زیارتگاه را می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند و مست از عطر سحر انگیز رضوی شوند.

*بی بی حکیمه؛ مرواریدی در دل کوه

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در دل کوه می درخشد و همچون مشهد الرضا بهشتی است که همه ساله پذیرای هزاران زائر از سراسر کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.

حجت الاسلام سید نوراله جنتی می افزاید: یکی از این گروهها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که به قصد عزیمت به خراسان به ایران آمدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند.

وی بیان می کند: برخی افراد کاروان شهید و برخی متواری می شوند و به کوه ها پناه می برند.

جنتی تصریح می کند: بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، همراه کنیزش به تنگه ای در این منطقه پناه می برد و درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد هم در خصوص این بانوی گرانقدر می گوید: شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که امام موسی بن جعفر فرزندی به نام بی بی حکیمه داشته و شخصیتهای بزرگی همچون علامه مجلسی اشاره کرده‌اند که این بی‌بی در کوه‌های بهبهان مدفون است و اسناد و مدارک و کتاب‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی می افزاید: این بی‌بی مکرمه از اصحاب کرامت است و هیچ کس از مناطق جنوب ایران ذهن اش خالی از خاطرات و قصه هایی از کرامت بی بی در شفا و فرج امور نیست.

وی بیان می کند: بی بی حکیمه ستاره جنوب و بلکه کشور است و باید به خوبی به مردم کشور و شیعیان معرفی شود.

*تاریخچه ای از ساخت بقعه بی بی حکیمه(س)

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.

این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد. فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.

طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.

اما این امامزاده یکی از مقصد های مهم توریست مذهبی در جنوب کشور است و مردم مناطق مختلف به ویژه در فصلهای پاییز، زمستان و اوایل بهار به پابوس این امام زاده شریف می روند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد سالانه یک میلیون زائر از مناطق مختلف کشور و کشورهای های حاشیه خلیج فارس به زیارت خواهر امام هشتم مشرف می شوند.

جنتی می افزاید: در سالروز شهادت امام رضا (ع) هم هزاران زائر عاشق به پابوس بی بی حکیمه(س) آمده اند و به عزاداری پرداختند.

*توسعه حرم بی بی حکیمه نیازمند همکاری وزات نفت

حرم بی بی حکیمه به عنوان یک کانون فرهنگی و مذهبی به دلیل قرار گرفتن بین استانهای بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد می تواند به قطب مهم و تاثیرگذار فرهنگی در جنوب کشور بدل شود. اما توسعه خدمات رفاهی آن نیازمند حمایت ملی، سرمایه گذاری بیشتر دولت و کمک خیرین است.

هم اکنون دو جاده دسترسی به این بقعه وجود دارد که یکی از آنها از محور گچساران به گناوه منشعب می شود و دیگری از باباکلان به سمت این امامزاده می آید اما هردو این جاده ها به خاطر عبور از تپه ماهورها و کوههای صعب العبور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

این در حالی است که این جاده ها جزء جاده های دسترسی به چاههای نفتی مناطق نفت خیز جنوب نیز محسوب می شوند و این مهم هم نتوانسته مسیر دسترسی زوار به بی بی حکیمه را هموار کند.

با این حال هزینه یک ثانیه از نفت استخراجی از چاههای نفت سایت استخراج نفت بی بی حکیمه در جنوب گچساران می تواند این منطقه را آباد کرده و از رنج زوار در پیمودن مسیر سخت و ناهموار این بقعه متبرکه بکاهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21آذر1394، کدخبر: 2997829: www.mehrnews.com

خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین