پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
ستی پیر، این زیارتگاه در شرق شهر یزد در نزدیکی مریم آباد یزد قرار دارد و بنای آن مانند قلعه است که آثار چهار برج باستانی در اطراف قلعه دیده می شود . به باور زرتشتیان ، این مکان پناهگاه مادر شاهزادگان ساسانی است و شامل سه زیارتگاه می باشد

شعارسال: ستی پیر این زیارتگاه در شرق شهر یزد در نزدیکی مریم آباد یزد قرار دارد و بنای آن مانند قلعه است که آثار چهار برج باستانی در اطراف قلعه دیده می شود . به باور زرتشتیان ، این مکان پناهگاه مادر شاهزادگان ساسانی است و شامل سه زیارتگاه می باشد . مراسم این زیارتگاه در ۲۴ خرداد ماه هر سال برابر با روز اشتاد از ماه خورداد باستانی اجرا می گردد . ستی یا مه ستی دختر خود مهربانو نوه یزدگرد پادشاه ساسانی را از ترس دشمنانی که بدنبال آنها بودند به کیقباد موبد یزد سپرده و برای فرار از دشمن خود را در این چاه می اندازد و دشمنان برای بدست آوردن جسد او در چاه و اطراف آن می گردند ولی جسد را پیدا نمی کنند. و روایت است که چون زرتشتیان همیشه به زیارت خراسان می رفتند بخصوص شاهان ساسانی بعد از تاجگذاری پیاده از تیسفون به خراسان برای زیارت آتشکده آذربرزین مهر می رفتند ولی بعد از حمله اعراب و ویرانی تمام مکان متبرکه باز هم زرتشتیان به زیارت خراسان می رفتند. در آن زمان یکنفر زرتشتی بقصد مشهد رفته و در آنجا چون آگاه شدند که وی زرتشتی است و بر خلاف شرع می دانستند که نمی بایست به زیارت برود از این رو حکم قتل او را برای صبح روز بعد صادر ، شب او را به زندان انداختند . فرد زرتشتی در حالیکه شب تا صبح خیلی ناراحت و به درگاه خداوند دعا می کرد تا اینکه چند دقیقه بخواب میرود و در خواب چند نفر با لباس سفید و سبزمی بیند که بر سر او ایستادند و به او می گویند ما تمامی با هم یکی هستیم دعایت مستجاب شد چشمت را باز کن و در این مکان مقدس زیارتگاهی بساز. مرد چون چشم باز می کند خود را بر سر جاهی می بیند بلند شده و وحشت زده فکر می کند . چون زرتشتیان درآن زمان اجازه هیچ نوع ساختمانی نداشتند به یکی از مجتهدان بزرگ یزد مراجعه و سرگذشت خود را میگوید .

ایشان نیز از مجتهد مشهد در این مورد سوال و چون حقیقت داشته به او اجازه ساختمان می دهند و این مکان را بر سر این چاه بنا می کند که به ستی پیر و قلعه هستندان مشهور می شود. نیایش گاه به مکانی گفته می شود که از دیرباز تاکنون در سرزمین ایران وجود داشته است نخستین نیایشگاه ها مربوط به آیین های ستایش طبیعت و پدیده های نیک هستی بوده است. مهرابه ها مکانی بوده گنبدی شکل همانند سقف آسمان و به رنگ آبی آسمان و رنگ طلایی نور خورشید، که نیایش کنندگان روشنایی خورشید را گرامی داشته اند. هم اکنون بخشی از اوستا مهر یشت است که از آن روزگاران به یادگار مانده است.نیایشگاه هایی برای ایزد بانو آناهیتا بوده است که در کنار رودخانه ها، چشمه ها و دریا بنا شده تا نیایش کنندگان آب را گرامی بدارند. نمونه آن معبد آناهیتا در بیشاپور فارس و کنگاور کرمانشاه وجود دارد.هنگامی که یکتاپرستی در ایران شکل گرفته مردم همچنان نیایشگاه ها را نگهداری کرده اند با این تفاوت که در کنار احترام و پاک نگهداشتن آب، خاک، هوا و آتش؛ خداوند یکتا را نیز ستایش کرده باشند. برخی از اینگونه نیایش گاه ها در دامنه کوه، کنار چشمه ها ورود به سوی روشنایی خورشید است. زرتشتیان استان یزد نمونه هایی از آن را همچنان نگهداری و آباد کرده اند.

آنان در روستا ها نیز به باور سنتی و استوره یی گذشته نیاکان خویش، نیایشگاه های دیگری دارند شاه ورهرم ایزد، مهر ایزد، اشتادایزد، پیرمراد، پیرچلچراغ، پیرخواجه خضر و نمونه هایی دیگر از نیایشگاه است. آتشکده ها وآدریان نیز کانون نگهداری آتش، آب، هوا و خاک بوده که همچنان به یادگار مانده و در اختیار زرتشتیان است. برخی از این مکان پیر نام دارند. از آنجا که آخرین گام در عرفان آیین مهر (پیر) نام داشته است و در همه آنها اثری از چشمه و آب یافت می شود؛ گمان می رود که این مکان ها در آغاز نیایشگاه ها مهر و ناهید بوده است. برخی از چنین مکان ها در شهرهای دیگر نیز وجود دارد که بعد ها نام امامزاده برخود دارند. برخی نیز پیرنام دارند.

بی بی شهربانو در شهر ری و پیر شالیار در کردستان از آن هاست. در بخشی از تاریخ که حکومت هایی ستم و آسیب به زرتشتیان می رساندند، آنان برای نگهداری برخی از نیایشگاه ها ی خود، روایت پناهندگی خواهران یا نزدیکان بی بی شهربانو ( دختر یزدگرد شهریار که در روایتی همسر امام حسین بوده) را داده اند تا همچنان پایدار بماند, گاهی نیز مکانی برای گرد هم آیی و رایزنی برای رهایی از بیداد دشمن و رفع مشکلات اجتماعی بوده است. اکنون زرتشتیان به باور سنتی خود همچنان در روزهایی ویژه از سال در چنین نیایش گاه هایی گرد هم می آیند تا یاد نیاکان خود را گرامی دارند، نیایش پروردگار داشته باشند، داد و دهش کنند، با هم دیداری تازه کنند، به شادی بپردازند و چند روزی را در کنار یکدیگر بمانند. خوردادماه روز زیارت ستی پیر است. زیارتگاهی در شمال مریم‌آباد یزد که یکی از زیارتگاه‌های به‌ نام زرتشتیان ایران است و هرسال برابر با ۲۴خوردادماه برابر با روز اشتادایزد و خوردادماه در گاهشمار زرتشتی، پذیرای زرتشتیانی است که به این نیایشگاه می‌روند.درباره‌ پیدایش ستی‌پیر، آمده است که، ستی یا مه‌ستی دختر خود، مهربانو، نوه‌ یزدگرد پادشاه ساسانی را از ترس اعراب وحشی که به دنبال آنها بودند، به کیقباد، موبد یزد سپرده و برای فرار از دشمن خود را در این چاه می اندازد. دشمنان برای بدست آوردن بر پیکر بی‌جان او در چاه و اطراف آن می‌گردند ولی چیزی نمی‌یابند.امروز روز زیارت ستی‌پیر است. زیارتگاهی در بخش خاوری شهر یزد و در نزدیکی مریم‌آباد، زیارتگاهی که گفته می‌شود پناهگاه مادر شاهزادگان ساسانی بوده‌است.زرتشتیان در این روز گردهم می‌آیند و با اجرای مراسم آیینی و پختن سیرگ (:نان روغنی)‌و پشمک، این روز را گرامی می‌دارند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران، www.gardeshgariiran.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ع.ق74
گفتی زرتشتیان
یادم اومد ما ندید بدیدای روشنفکرنما حتی دین زرتشت رو هم درست نمیشناسیم و ازون برای زدن اسلام استفاده میکنیم
از کل زرتشت فقط کردار و گفتار و رفتار نیک رو بلدیم
برید بخونین قوانین سختگیرانه زرتشت برای پیروانش رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین