پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه گفت: کرسی‌های آزاداندیشی حوزوی با وجود اینکه بار علمی بیشتری نسبت به کرسی‌های مراکز دیگر دارند ولی مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند.

شعارسال: حجت‌الاسلام رضا برنجکار با اشاره به مقدار و کمیت آثار پژوهش دینی موجود بیان داشت: پژوهش‌های دینی موجود قابل تقدیر هستند و پژوهشگران در این زمینه زحمات فراوانی را متحمل شده‌اند، اما از نظر کمی مقدار تقاضا و نیاز از مقدار پژوهش‌های انجام شده بیشتر است.

وی ادامه داد: در مورد شبهات فراوانی که اکنون وجود دارد، پژوهش دینی برخی از این شبهات را پاسخ داده است و این مقدار شبهات جواب داده شده نیز به گونه‌ای هستند که تمام امور را در بر نمی‌گیرند؛ به عنوان مثال برخی پاسخ‌ها به واسطه کتاب‌ها داده شده‌اند و دیگر شامل مقالات یا انتشار در فضای مجازی و بالعکس نمی‌شوند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علیمه قم در زمینه کیفیت آثار پژوهش‌های دینی اظهار داشت: پژوهش‌های دینی در برخی عرصه‌ها از نظر کیفیت در سطح عالی هستند و در برخی عرصه‌ها بیش از حد به آنها پرداخته شده است، اما در عرصه‌های فراوانی به اندازه کافی به آنها پرداخته نشده است؛ به عبارت دیگر مدیریت هماهنگ کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد، تا مقدار امکانات موجود را به گونه مناسب در تمامی عرصه‌های پژوهش تقسیم کند.

وی عدم مدیریت در عرصه پژوهش دینی را مهم‌ترین آسیب دانست و خاطرنشان کرد: در مسائل پژوهشی کاربردی ضعف‌های بیشتری وجود دارد و نیازمند کارهای فراوانی است؛ در حالی که در عرصه‌های دیگر کارهای فراوانی صورت گرفته و حتی برخی پژوهش‌ها تکراری هستند؛ بنابراین عرصه پژوهش نیازمند یک مدیریت است که در مرحله نخست از کارهای تکراری جلوگیری کند و در مرحله بعد بر اساس نیاز عمل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان مشکلات موجود بر سر راه تولید علم گفت: عدم وجود پژوهشگر به اندازه نیاز، عدم اولویت سنجی برای آثار پژوهشی و عدم هماهنگی بیان پژوهشگاه‌ها از مشکلات سر راه تولید علم هستند؛ بنابراین برطرف شدن این مشکلات نیازمند تربیت پژوهشگر و هماهنگی میان پژوهشگاه‌ها است.

وی با اشاره به انجام نظریه پردازی دینی در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه نظریه پردازی‌های فراوانی صورت می گیرد؛ اما باید مقدار آنها افزایش پیدا کند و در این زمینه فرهنگ سازی و نظریه پردازی دینی با ارزش تلقی شود؛ به عنوان مثال کرسی‌های آزاد اندیشی فراوانی در مراکز حوزوی انجام می شوند، اما هیچ یک از آنها ارزش پیدا نکرده‌اند؛ در حالی که برخی از آنها از کرسی‌های مراکز دیگر بار علمی بیشتری دارند؛ اما کرسی‌های مراکز دیگر مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

حجت الاسلام برنجکار در ادامه به بیان مشکلات پژوهشگران دینی پرداخت و اظهار داشت: برخی پژوهشگران که به گونه آزاد به پژوهش می‌پردازند ثمره پژوهش آنها در نهایت به صورت یک کتاب خواهد بود و این کتاب چه مقدار می‌تواند درآمد ایجاد کند؛ به عبارت دیگر با پژوهش نمی‌توان امورات زندگی را گذراند و حتی در برخی موارد یک پژوهش چندین سال طول می کشد.

وی با تأکید بر این که سیستم آموزشی حوزه علمیه پژوهش محور شود، بیان داشت: اساتید حوزه علمیه از همان آغاز باید در کنار تدریس پژوهش‌های مختصری در اختیار طلاب قرار دهند و فرهنگ پژوهشی را از مرحله نخست نهادینه سازند نه این که طلاب در سطح سوم برای پایان نامه نویسی تازه پژوهش را آغاز کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار خبر 18 آذر 1394، کدمطلب: 2995597، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین