پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
ماهی قرمز سفره هفت سین، زباله‌های رها شده در طبیعت، شکستن شاخه و برگ درختان، افزایش احتمال آتش سوزی و... چند سالی است با آغاز سال نو ذهن همه دوستداران و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی را مشغول کرده است.

شعار سال: در هنگام سفر به طبیعت، رفتار ما انسان ها با طبیعت و محیط زیست چگونه است؟ آیا در حال حاضر رفتار همه ما ایرانیان با طبیعت و محیط زیست رفتارهای آگاهانه و مسئولانه است؟

حسین عبیری گلپایگانی فعال حوزه محیط زیست، با اشاره به توصیه جدی فعالان محیط زیست برای سفر به طبیعت، گفت: هنگام ورود و استفاده از طبیعت و محیط زیست نباید از خود هیچ چیزی به جا بگذاریم جز رد پا و هنگام خروج از طبیعت و محیط زیست نیز نباید چیزی با خود همراه بیاوریم جز عکسهای گرفته شده.

وی افزود: فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که اگر رفتار انسان های امروزی در طبیعت و محیط زیست، رفتاری مسئولانه باشد این رفتارها می تواند باعث پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست شود که این پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست هم برای نسل حاضر و هم برای نسل های آینده بسیار حائز اهمیت است.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه شاید این پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست بزرگترین هدیه نسل حاضر به نسل های آینده خواهد بود، گفت: این هدیه می تواند ارث و میراث جاودانه برای نسل های آینده باشد. همان طوری که نیاکان و پدران ما این ارث و میراث را سالم به ما تحویل دادند نسل ما هم باید امانت دار خوبی باشند.

عبیری گلپایگانی با تاکید بر اینکه شواهد حاکم در طبیعت سراسر کشور گواه بر این است که بعضی از هموطنان ما در طبیعت و محیط زیست رفتارهای مناسبی ندارند، گفت: همه کسانی که تصمیم دارند به سفر نوروزی بروند و از طرفی دوست دارند سفرشان نسبت به طبیعت و محیط زیست آگاهانه و مسئولانه باشد باید برنامه ریزی برای سفر را در اولویت قرار دهند.

*چه زمانی؟ کجا؟ چند روز؟ و با چه وسیله ای سفر کنیم؟

وی افزود: همانطوری که ما در بخش اعظمی از زندگی خود برای هر کاری برنامه داریم باید پیش از مسافرت نیز برنامه ریزی کنیم، در برنامه ریزی سفر باید به زمان سفر توجه شود. با توجه به شلوغی جاده ها در هنگام سفرهای نوروزی، انتخاب زمان سفرمی تواند به ما کمک کند با حداقل وقت تلف شده و معطلی سفر خوبی داشته باشیم در صورت امکان باید در اوج شلوغی و ترافیک جاده از سفر رفتن پرهیز کرد چون در این حالت هم استهلاک وسیله نقیله، زمان سفر و مصرف سوخت ما خیلی زیاد خواهد شد.

این فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه انتخاب محل سفر در هنگام نوروز بسیار مهم است، اظهار کرد: در ایام نوروزی رفتن به مناطق و مکان های که قبلا به آنجا مسافرت کرده ایم یا از آنجا بازدیدی داشته ایم و همچنین سفر به شهرهایی که به قول معروف عامیانه به شهرهای توریستی و شلوغ شهرت یافته اند در ایام نوروز زیاد دلچسب نیست.

عبیری گلپایگانی گفت: ما باید مدت زمان سفر خود را از قبل مشخص کنیم یعنی اگر قرار است که پنج روز در سفر باشیم برای همان پنج روز برنامه ریزی کنیم اگر ما در حین سفر به منطقه خوش آب و هوایی رفتیم باید بدانیم که ماندن بیش از حد ما گردشگران و مسافران در یک منطقه می تواند باعث آسیب رساندن جدی به محیط زیست و منابع طبیعی منطقه شود.

*کاهش مصرف سوخت در کشور با سفرهای دسته جمعی

وی افزود: باید تا آنجا که ممکن است در ایام تعطیلات نوروزی از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار، اتوبوس و مینی بوس یا از ماشین‌های عمومی سبک مانند ون استفاده کنیم. استفاده از وسیله نقلیه همگانی در سفرهای طولانی چند مزیت دارد از جمله اینکه در سفرهای دسته جمعی بیشتر به مسافرین خوش خواهد گذشت یا با کاهش ترافیک روبرو خواهیم شد، همچنین میزان مصرف سوخت در سراسر کشور به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت و از همه مهمتر میزان تصادفات رانندگی به شدت کاهش خواهد یافت.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 4 فروردین 1396، کد مطلب: 648631:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین