پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
روستای گلستان در فاصله 12 کیلومتری شهرستان نیر و 4 کیلومتری جاده نیر اردبیل قرار گرفته است.

شعار سال: وجود غار بسیار نادر و کم نظیر و تاریخی گلستان که از نوع دست ساز است، چشمه سار های فراوان و دره بسیار زیبا و دیدنی و نزدیکی به دامنه کوه سبلان این منطقه را به یکی از قطب هاز گردشگری شهرستان نیر تبدیل کرده است.

دارای طبیعی سر سبز و باصفا و آب هوای خنک و معتدل در تابستان و بهار و پائیز است اما آنچه این روستا را در بین روستاهای دیگر ممتاز کرده وجود غاری در دامنه جنوبی کوه نسبتاً بلندی موسوم به قروقچی داغی که نقش مهمی در زندگی مردمان دوران باستان در مواقع عادی و حمله دشمن داشته است، بررسی سفال هایی با لعاب قرمز رنگ و نخودی و ظروف سفالی حاوی غذا و قطعات اعضای گوسفند و غیره بیانگر سنت تدفین قبل از اسلام و استقرار طولانی در دوران تاریخی قبل از اسلام می باشد.

این غار و دژ نظامی زیر زمینی احتمالاً از متعلقات یک قلعه دوران تاریخی در روزهای مبادا و تسخیر قلعه بدست دشمن بوده است. غار و پناهگاه دارای مدخل هائی است که تنها ورود از مدخل غربی آن میسر است.

بطور کلی این غار و پناهگاه نظامی دارای تالاری به ابعاد 18 متر طول و 4 متر عرض و ارتفاع 1/7 الی 1/8 متر است. این تالار دارای فضایی مستطیل شکل و سقف قوسی شکل است. در این مجموعه 10 اتاق معمولی که دارای تاقچه هایی جهت قرار دادن وسائل روشنایی و سکوهایی جهت گذاشتن سایر وسایل است.

همه اتاق ها دارای ورودی تونلی شکل هستند که همانند سقف اتاقها قوسی بیضی شکل دارند ورودی اتاقها به عرض 70 الی 80 سانتیمتر و ارتفاع 80 الی 90 سانتیمتر و دارای حاشیه و قاب بندی قوسی شکل هستند به عمق حدود 20 سانتیمتر جهت نصب و نگهداری درب است.

برخی از این اتاق ها دارای تونل های مواصلاتی به سایر اتاق ها است و برخی نیز بن بست می باشند. عرض اتاق ها معمولاً حدود 3متر و طول آنها از 3 تا 10 متر متغیر است. این مجموعه دارای 9 عدد تونل مواصلاتی که برخی از این تونل ها طولانی و برخی کوتاه می باشند.

تونل ها به ندرت دارای مسیر مستقیم و هم سطح هستند بلکه عمدتاً دارای مسیر سراشیبی و سرازیر منتهی به اتاقها می باشند.

یکی از نکات جالب در اتاق شماره 10 است که یک شگرد مهندسی نظامی در زمینه استتار و اختفاء است، زیر در داخل اتاق که حدود 10 متر طول دارد چندین تاقچه بزرگ در جدارهایش کنده شده است. که در داخل این اتاق دقیقاً در گوشه ناپیدای کف تاقچه دهانه چاهی تقریباً به قطر 50 سانتیمتر وجود دارد که خود ورودی یک فضای نسبتاً وسیع و مستقل را تشکیل می دهد.

ورودی آن با چنین اوصافی مطلقاَ در دید نیست و سعی گردیده است که درست خارج سطوح کف و جداره های اتاق اصلی فضاهای لازم کنده شود بطوریکه نه با راه رفتن و نه با معاینه دیوارها نتوانند به لحاظ ارتعاش و تولید صدای خاص جای این فضای مخفی را مشخص نمایند.

در داخل این پناهگاه نظامی زیر زمینی 7 عدد چاه شناسائی شده که برخی از آنها چاههایی جهت به دام انداختن مهاجمان احتمالی برخی نیز مدخل گذرگاههایی به منظور کنترل نمودن و نیز سخت نمودن راه نفوذ کنندگان احتمالی کنده شده اند.

عمق چاههای منفرد حدود 3 متر و عمق چاههای گذرگاه حدود 2 متر است همه این چاهها دارای طرح و اندازه تقریباً یکسانی است که با قرار دادن در پوش مخصوص از بیرون و داخل در مواقع لزوم بسته می شده است. شکل این چاهها همگی گنبدی شکل که اجازه بیرون آمدن را به فرد نمی دهدو در مواقع عادی نیز به عنوان انبار می توانسته کاربرد داشته باشد.

این پناهگاه نظامی زیر زمینی بیانگر هوشمندی و مهارت فوق العاده پدید آورندگان آن در روزگار باستان است.

ورودی های باریک که تنها منبع نور‌گیر آن هستند فضای تاریک داخلی همچنین وجود چاه های منفرد با کاربرد تله ای شکل آن و سایر فضاهای کشف نشده آن استفاده از آن را برای بازدید کنندگان بدون افراد آشنا به محل و تجهیزات ایمنی و روشنائی مشکل می نماید ولی با توجه به اهمیت و عظمت این مجموعه کنده شده در دل زمین لزوم تهیه نقشه راهنما، تأمین روشنایی داخلی و تلاش در جهت کشف و شناسائی همه فضاهای کنده شده را ضروری می نماید تا علاوه بر اینکه موجب کشف واقعیت های بیشتری در خصوص این مکان باستانی خارق العاده خواهد شد. سبب استقبال گردشگران و محققان و علاقمندان بسیاری از این پناهگاه استثنائی خواهد شد.



























با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نیریمیز، تاریخ 21 اسفند 95، کد مطلب: 43412: www.nirimiz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
من نمیدونم چرا صدا سیمای اردبیل درباره این مناطق زیا وبکر اطلاع رسانی نمیکنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین