پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
زن، گُل هستی است، گُل، مظهر محبت و عشق و صفاست و کانون طراوت و شادابی است کما اینکه امام علی(ع) فرموده است: «کاری که بیرون از توانایی زن است به او وانگذار؛ زیرا زن، ریحانه است نه قهرمان.

شعار سال: در دنیای مدرن امروز زنان ناگزیرند برای تثبیت موقعیت اجتماعی خود، خواسته یا ناخواسته، به شیوه مردسالارانه، عمل کنند و به‌صورت قهرمان ظاهر شوند و مسئولیت‌های سنگین را بپذیرد در حالی‌که خلاف جهت فطرت خود عمل میکنند.کارکردن در معادن و جنگیدن در کوه‌ها، کار زنان نیست روح و روان و جسم و توان زن و مرد با هم متفاوت است و همین تفاوت است که جامعه را به کمال میرساند، پس نخواهیم که کارهای جسمی و قهرمانی و نیز در عواطف و احساسات و مسائل روحی، همانند یکدیگر باشیم.
امام علی(ع) در فراز چهل و سوم از نامه خود به امام حسن‌مجتبی(ع) در رابطه با «ریحانه بودن زن» فرموده است: «کاری که بیرون از توانایی زن است به او وانگذار، زیرا زن، ریحانه است نه قهرمان
سخن امام علی(ع) درباره حقوق زن است کمااینکه در همین فراز قبل از این با تاکید بر حجاب و عفاف، از حقوق معنوی زن، سخن گفت و اکنون حق دیگری را مطرح میکند و این‌که مبادا کاری خارج از توان جسمی زن به او واگذار نمایی، چون زن، هم‌چون گُل ظریف است و هم‌چون مردان پهلوان، طاقت انجام دادن کارهای سخت و مسئولیت‌های سنگین را ندارد.
تبیین این حقوق، براساسِ شناخت واقع‌نگرانه از ویژگیهای جسمی و روحی زن است.اگر قبلاً درباره حجاب آن‌گونه سخن گفت و اکنون درباره نگذاشتن بار سنگین بر دوش آنان میگوید و این دلیل بر شناخت عمیق او از ساختمان بدنی و روانی زن است.
تشبیه بسیار زیبایی که در این سخن علی(ع) به‌کار رفته این است که «زن، هم‌چون ریحانه و گُل و گیاه خوش‌بوست»، گُل، ظرافت دارد و باید با آن به دور از خشونت و تندی برخورد کرد.همه جا با گُل، با لطافت و ظرافت برخورد میکنند و از چنین گیاه لطیفی، انتظار سرسختی در گرما و سرما و تحمل بیآبی و قرار گرفتن در وزش بادهای سهمگین را ندارند پس سعی کن روحیه لطیف همسرت را حفظ کنی و چنان با او رفتار کنی که شادابی و طراوت او از بین نرود.
دختربچه‌ها را بنگرید، که در کودکی که هنوز فطرت‌شان دست نخورده است، به عروسک‌ها روی میآورند و پسربچه‌ها به تفنگ‌بازی و ماشین‌سازی، پسرها با این‌کار، قهرمان‌گری خود را به نمایش میگذارند و دخترها نیز «ریحانه‌گری» خود را.
چه نکته‌ها و حکمت‌هایی در این تشبیه نهفته است: زن، گُل هستی است، گُل مظهر محبت و عشق و صفاست و کانون طراوت و شادابی است.حضرت علی(ع) با یک جمله کوتاه اما پُرمعنا ویژگیهای زن را که تعیین کننده نقش او در هستی است بیان میکند، تعدادی از این ویژگیها عبارت از: زن، لطیف و ظریف است نباید کارهای دشوار و سخت را بر او تحمیل کرد، زود افسرده و پژمرده میشود، نباید عواطف و احساسات او جریحه‌دار شود، طراوت و شادابی جهان از اوست، زن، عطر هستی و آرامش‌بخش زندگی است.
چگونه محیط خانه را آرام نگه داریم؟
محمدعلی سپهوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت‌وگوی منطقی با یکدیگر را بهترین راه‌حل مشکلات خانوادگی دانست و با بیان توصیه‌هایی برای گرم و آرام نگه‌داشتن محیط خانواده بیان کرد: کج‌فهمی، تفاوت در شخصیت، نگرش و عقیده، درک نکردن یکدیگر، مسائل مالی و باعث بروز اختلاف در بین خانواده‌ها است.
وی اظهار کرد: شناسایی عوامل بروز اختلافات در محیط خانه و تلاش در جهت رفع آن‌ها زندگی آرامی را برای شما به‌وجود می‌آورد.
سپهوندی اضافه کرد: عمده دلیل بروز اختلافات خانوادگی نداشتن درک درست از نیازهای یکدیگر است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: بهترین راه کاهش مشکلات گفت‌وگو کردن منطقی با یکدیگر تا به نتیجه درستی برسید. کمک گرفتن از کارشناسان مربوطه و مشاوران خانواده به کاهش بگو و مگوهای خانوادگی کمک می‌کند.
این روانشناس با یادآوری این‌که باید یکدیگر را تحمل کنید تا بتوانید به نقطه نظرات همدیگر نزدیک‌تر شوید، خاطرنشان کرد: اختلافات از آنجا ناشی می‌شود که از یکدیگر شناخت کاملی نداریم، اگر نسبت به رفتارها و روحیات یکدیگر شناخت پیدا کنیم، بحران‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری آرمان زنان، تاریخ 28 اسفند 95، کد مطلب: 39080: www.armanezanan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین