پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با این‌که قرآن همواره به شأن، مقام و منزلت زن تاکید داشته است؛ اما در این 40 – 50 سال گذشته آنچنان که باید به نقش زنان توجه نشده است و گاهی مورد انواع هجمه‌ها و برچسب‌ها قرار گرفته‌اند و از ظرافت‌ و حقایق‌ها به دور بوده است. هرچند گویا هنوز کم‌وبیش گاهی با این مشکل روبه‌رو هستیم.
شعار سال:شهیندخت مولاوردی صبح امروز در مراسم تجلیل از "منیر گرجی" قرآن‌پژوه و اولین و تنها نماینده زن مجلس خبرگان که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد با بیان این‌که خدا را شاکریم که در سالی که آغاز و پایان آن نام نبوی است و در آستانه هفته معلم، توفیق برگزاری مراسم نکوداشت بزرگ بانویی نصیب‌مان شد، اظهار کرد: ایشان از ابعاد مختلف سرآمد روزگار است و زندگی سراسر مجاهدت داشته است و دردهایی که از زندگی به ما آموخته را همه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تاریخ این مجاهدت‌ها را می‌توانیم به دو دسته قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کنیم. این بانوی بزرگوار قبل از انقلاب در دوران مبارزه یک مبارز مسلمان و فعال بود و به عنوان یک خطیب همه از فن خطابه و سخنوری ایشان بهره می‌بردند و در تربیت و روشنگری نسل زنان انقلابی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. همه شاگردان ایشان هنوز خاطره‌های سخنرانی‌های پرشور و هیجان‌انگیز ایشان را در آن روزگار به یاد دارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: ایشان از همان اول ابتدا در تلاش بودند که بتوانند جایگاه و نقش زنان را که در کتب آسمانی به آن پرداخته شده است برای جامعه روشن و بیان کند. این بانوی سخت‌کوش و صبور قرآن‌پژوه همواره قرآن را در دستور زندگی خود داشته است و تا امروز هم لحظه‌ای آن را رها نساخته است و بدین ترتیب با اخلاصی که در علم و عمل داشتند و با اتصال به نورانیت قرآن توانستند زنان جامعه را هدایت کنند؛ چرا که نکات ظریفی از جایگاه و منزلت زنان در قرآن مطرح است.

مولاوردی تاکید کرد: با این‌که قرآن همواره به شأن، مقام و منزلت زن تاکید داشته است، اما در این 40 50 سال گذشته آنچنان که به نقش زنان توجه نشده است و گاهی مورد انواع هجمه‌ها و برچسب‌ها قرار گرفته است و از آن ظرافت‌ و حقایق‌ها گاهی به دور بوده است. هرچند گویا هنوز کم‌وبیش گاهی با این مشکل روبه‌رو هستیم.

وی یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرکار خانم گرجی به عنوان تنها زن مجلس خبرگان انتخاب شده است و این انتخاب اعتراض برخی از منتخبان مجلس را برانگیخت به گونه‌ای که تهدید کردند که اگر او مجلس را ترک نکند خودشان از مجلس می‌روند و واکنش ایشان در برابر این اعتراض‌ها در یک جمله کوتاه اما پرمعنا و پر از پیام خلاصه می‌شود و آن این بود که من بر مسئولیتی که مردم به من واگذار کرده‌اند استوارم و هر کسی که نمی‌تواند حضور یک زن را تحمل کند برود.

به گزارش ایسنا، مولاوردی در ادامه با بیان اینکه این بانوی قرآن‌پژوه در جلسه علنی مجلس خبرگان قانون اساسی از حقوق زنان دفاع کرد، یادآور شد: ایشان با یادآوری جایگاه حقوق زن در اسلام و اینکه زن در دیدگاه اسلام چه جایگاهی دارد، خطاب به دیگر اعضای آن مجلس گفت: چون در پیشگاه قرآن مسوول هستم، به این مهم توجه دارم. ایشان در قانون اساسی و بویژه اصول خاصه زنان و خانواده تاثیر بسزایی در مراحل مختلف داشته‌ و به موازات آن و پس از فراغت از نمایندگی مجلس خبرگان با درس‌هایی که خود از قرآن آموخته بود در حوزه عمل دستاوردهای ارزشمندی داشت. در نقاط روستایی محروم بشاگرد و مناطق زلزله‌زده همواره حضور داشت و در مجامع و کنفرانس‌های جهانی از هیچ خدمتی فروگذار ننمودند.

وی ادامه داد: ایشان در کنار شاگردان و سایر همراهان بنیانگذار موسسه‌ای شد که به مطالعات و تحقیقات مسائل زنان می‌پردازد و با طرح ابهامات و سوالات روز و اعطای آن به محضر امام (ره) و آیت‌الله جوادی آملی در یک کسوت فعال مدنی و اجتماعی ظاهر شدند و نقل شده است که امام (ره) به واسطه حجت‌الاسلام والمسلمین توسلی ایشان را تشویق به جنبه قرآنی برای پاسخ به کارهای پیش رو کرده‌اند. همچنین آیت‌الله جوادی آملی به انگیزه و با هدف به پاسخ به سوالات جلسات مجالس بحث و درس طولانی با طلاب داشته‌اند که حاصل آن کتاب "زن در آینه جمال و جلال الهی" است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه افزود: موسسه مطالعات و تحقیقات مسائل زنان پس از راه‌اندازی به برکت وجود این استاد بزرگوار پیشرفت‌های زیادی داشته است. ایشان در صبر و ایثار و از خودگذشتگی و پشتکار الگوی همه ما در همه این سال‌ها است. اولین مراسم از نکوداشت‌ها را به سرکار خانم منیر گرجی اختصاص دادیم تا بتوانیم از نیم قرن مجاهدت و اندیشه‌ورزی ایشان تقدیر کنیم. ایشان گامی جدی جهت آشنا کردن نسل جوان با سرمایه‌های ملی و با اتکاء به ارزش‌های دینی و باورهای معنوی برداشته‌اند و قدر مسلم کمترین تاثیرگذاری این حرکت تغییر نگاه‌ها و باورها به شایستگی و صلاحیت زنان جامعه است.

مولاوردی ادامه داد: تغییر نگرش نسبت به زنان جامعه تنها زمانی میسر و ممکن می‌شود که بتوانیم تفسیر و برداشت‌هایی که با روح اسلام و آموزه‌های اصیل قرآنی پایه‌گذاری و برابری می‌کند، در جامعه داشته باشیم. بعد از رحلت پیامبر (ص) برخی به حاشیه راندن گفتمان اسلام در باب زن می‌خواستند خودنمایی کنند. در این زمانی که با تکنولوژی ارتباطات در ارتباط هستیم با استفاده از هر موقعیت و فرصتی باید بتوانیم آموزه‌های عمیق قرآنی را که مبتنی بر کرامت انسانی و عدالت است با تبیین عقلانی به جوانان ارائه بدهیم و ما باید از مسائل قرآنی برای سیاست‌گذاری و قرائت صحیح در رابطه با امور معنوی و مسائل زنان در جامعه بهره ببریم. فرهنگ قرآنی از تاریک‌ترین دوران جاهلیت موفق به حرکتی عظیم شده است و امروز نیز می‌تواند پاسخگوی ابهامات جهانی و تغییرات جدی و نابی در گفتمان فرهنگی باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395کدمطلب : 95013013822 www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین